
1
כקניין ספרים לעת מצוא כשאני עומד בחנויות ספרים אני נתון בדילמה, משום שבשובי, כאשר אני מתבונן בספריה שלי אני חושב על מה שיכול היה להיות יער או לפחות חורש קט ולמרות פוטנציאל המיחזוּר זה עושה לי משום מה אוושה לא נעימה בלב, שכן אף ציפור לא נעמדת לצייץ על גבי האתיקה שפינוזה, כל שירי לאה גולדברג, או על גבי על על טבע היקום של טיטוס לוקרציוס קארוס.
כך שלא ממש מעניין אותי עד כמה רוח האדם נושבת בין חנויות הספרים- והיא אכן נושבת כי אם דווקא- רוח היער, רוח העמק, הנשיוּת המסתורית. הפנוימה הנושבת בכל והנותנת לכל קיוּם כפי הדרוש לוֹ. ואם גוֹזֶל אני צפור אוי לי, ואם גוֹזֶל אני בית מציפור וגוזָלֵיה, אין לי מחילה עולמית.
על כן אנוס אני בקוראי ספרים השאולים מעם ספרייתי כי בראשי יהמה כל הזמן הפזמון קן לציפור למשורר הלאומי (כל שיריו עומדים על המדף), גם ברי לי היטב מדוע גזרה המשנה (עוד חיבור העומד בספרייתי) כי המתפלל כשליח ציבור 'עד קן ציפור יגיעו רחמיך' משתיקין אותו. עוד ברי לי כי אם שכינה נדמתה לו לבעל ס' תיקוני זהר (אחד המחברים המופלאים והמסוכסכים-מיוסרים יותר בתולדות הספרות הרבנית) לציפור הנודדת כל העת שאין לה מנוח לכף רגלה. הריי בכל ספר וספר 'הס פן תעיר' הומה לו גוזל זעיר, שהוא כדמות אימו, אך דומה שבמעבר אל המילה ואל האות הכתובה איבד משהו מחיותו המשובבת, וכל כמה שאתאווה לצאת בחברת בני עוף רעיוניים כדוגמת מסע הציפורים אל עבר האור האלהי בספרו של הסוּפי פריד א-דין עטאר (נפטר 1221), הרי ייוָּתר הוא כלוא בין הכריכות ואילו אני אשאר תלוי בין הקירות של התרבות המערבית, אשר בהּ אדם כבר אינו יכול לעוף גם אינו רשאי לחלום, מאז איקרוס ופאיתון שיברו את כל עצמותיהם בימים קדומים: זה מחמת שהתקרב מדיי לשמש שהמסו את כנפי הדונג שהעניק לו אביו דדלוס, וזה על ששאל ללא רשות את מרכבת אביו, אל השמש, אפולון. ובכל זאת, נודדות הציפורים עדיין אל הארצות החמות בהן זורחת השמש, אף על פי שאין חדש תחת השמש, רק אנשים הממללים את מסעות נדודיהם ואת סיפור חייהם ומותם חרש, וספרים, לוּ רק תזרח שמשם, יפלסו להם דרכים בבטני מטוסים גדולים אל ארצות רחוקות.
2
שוֹעִי= ציפור, נסו ותיווכחוּ. נכון שבגימטריה אפשר להגיע לכל דבר כמעט, ובכל זאת הזהוּת הזאת מאז ומעולם שימחה אותי, מסבירה לי את נדודי הלא-מעטים. כל מיני מעברים שעשיתי בחיי. כאשר הייתי בן חמש עשרה הזדמן לידי הספר משירי ז'ק פרבר בהוצאת עקד. תרגם אותם יפה אהרון אמיר. על כל פנים, הספר נפתח בשיר בשבילך אהובתי, אשר שורותיו הראשונות הינן:
הלכתּי אל שוּק הַצִּפֹּרִים
וקניתי צִפֹּרִים
בשבילךְ
אהובתי
(משירי ז'ק פרבר, עברית: אהרון אמיר, ציורים: מורנו פנקס, מהדורה שניה, ללא ציון שנת הוצאה, ללא מספור עמודים)
ציפורים לא הייתי קונה לאהובתי להטמינן בכלוב, אבל ספרי שירה כן. ואלו הן עבורי, כפי שכבר מסרתי לעיל, צמרות אשר ציפורי שיר בראשן. לפעמים באחזי בספר חדש שהבאתי אל ביתי, אני פורש בחדר-העבודה את עמודיו בתבנית שתי כנפיים אוחז בשדרתוֹ ומנופפו-מטיסו אל מקומו על המדף עד שיתעורר להיות ציפור עוד-פעם. לעתים אני מרשרש בעמודים כאילו היו צמרות רועדות-נדפות בסערה. ספרים רבים מספרייתי כבר נדדו אל ארצות חמות יותר וטרם שבו בחלוף הזמן. ספרים אחרים כמו נגזמו- נגדעו בזמן. אל חלקם אני מתגעגע, אבל צריך אדם לידע לשאת את ספריו בנפשו, להיות כספר, כיער וכציפור; לשאת בחובו את מלוא האפשרויות הגלומות בהם, שהרי באלו גם אלו נושבת הרוח, וכשם שהיא נושבת בי נושבת היא בזולת בכל מקום שבו יהיה, אף היא מפעימה את עולמו הייחודי בתכלית ובאי-תכלית, מה שמשיא אותי אל דבריו של עמנואל לוינס:
האהבה באופן כללי, זוהי האפשרוּת להאמין שישנה מציאות בלעדי. אבל הפשר הזה ישנו בני כל נוכחות של האחר, עבור כל יישות אנושית, היחס הזה של הפנים, אל האחר, הוא כבר בפני עתיד והוא כבר אחיזה בעבר, שבהם מצוי רעיון הבלתי-ידוע והאפשרי, והבלתי אפשרי גם כן. בעתיד, הנה הן שם: אפשרויותיי ובלתי-אפשרויותי. ומותי- גם הוא שם; באפשרי,במה שכבר לא אפשרי עוד,ובבלתי נשכח. הזמן שלנו הוא כבר נשימת הישות האנושית כלפי ישות אנושית אחרת. הזמן הוא נשימת הרוח.
[עמנואל לוינס, 'הזמן הוא נשימת הרוח: מתוך שיחות עם ברכה ליכנברג-אטינגר', בתרגום: ברכה ל' אטינגר, עיון, מ"ג (תשנ"ה), עמ' 444].
3
הרוח הנושבת בלב האדם היא חידתו הבלתי פתירה, מאיין באה ולאן היא עוברת. מה פשר המשב הזה, המסעיר- המרעיד את ישותו של אדם ומשנה אותו תדיר? חופש, חירות שאינה מדומה כלל ועיקר, דבר-מה הגובר על הדטרמניזם הביולוגי, אין אנו חומר חושב, אנו רוּח, שאינה נתפשת, לעתים רוח פרצים, רוח סער, לעתים רוח שוקטת, בריזה נעימה, לעולם תהיה נשיבה ונשימה. גם הכוחניות, והאטימות המקיפים אותנו על ידי אנשים יודעי כל המבקשים לכלוא את רוחו החופשית של האדם בכלובים, גם אם תעיק ותכאיב לא אחת, לא תוכל לעצור את הנשיבה המפעמת כל העת באדם הפקוח. כדברי השיר:
שמתי מצנפתי בכלוב
ובצאתי היתה הציפור על ראשי
מה זה
כבר לא מצדיעים
שאל המפקד
לא
כבר לא מצדיעים
ענתה הצפור
אה כך
סליחה חשבתי שמצדיעים
אמר המפקד
בבקשה אין דבר כל אחד עלול לטעות
אמרה הצפור
('אזור חופשי', משירי ז'ק פרבר, עברית: אהרון אמיר, ציורים: מורנו פנקס, מהדורה שניה, ללא ציון שנת הוצאה, ללא מספור עמודים)
הלוואי שציפוריו הכלואות של כל אדם ואדם תשוב ותפרחנה. עוד יותר, שלא נותיר ציפורים שבויות, נדכאות בכלאן. שלא נפקירן בידיהם של אלו שאינם חשים עוד ברוח ובמשבהּ המחייה. שלא ניכנע לאלו הרואים בנו בטעות פקודים ובעצמם מפקדים, ושנדע להעמידם על טעויותיהם הרוֹת הגורל. שנבחר לדאות על כנפי רוח, ישות אנושית אחת כלפי ישות אנושית אחרת. שלא נשכח את מסע-הנדוד, שלא נשכח.
בתמונה למעלה: מיכאל סגן כהן,היהודי הנודד/ Le juif errant, שמן על בד, 1983.
© 2009 כל הזכויות שמורות לשוֹעִי רז
היא תפילה, שועי, ואני מצטרפת אליה. ומעניינות הציפורים שלך. מעניינות מאוד 🙂
הנשר הגדול -הרמב"ם
מצוות שילוח הקן -אחת משתי המצוות ה"מבטיחות אריכות ימים" והיא מתקשרת לאלישע בן אבויה שקיצץ בנטיעות
הלילית – במיתולוגיה
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%AA_(%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94)#cite_note-0
כנשר יעיר קינו על גוזליו ירחף
ובאשר למצוות שילוח הקן
תמיד היה בה משהו אכזרי לדידי
לא הייתי לוקח לא את הגוזלים
אף לא את אימם
מוטב שיפגע החץ בי ולא בבני
מה שהפתיע הוא שאת הפוסט התחלתי לכתוב עוד בטרם שעלה הפוסט שלך הערב ובכל זאת שניהם מדברים בציפורים ובאדם
ובאשר לתפילה, תהא השעה הזאת שעת רחמים ועת רצון לאדם באשר הוא אדם
וכן, גם אני שמתי לב לתיאום, ושאלתי את עצמי איך הספקת לכתוב על אותו נושא כל כך מהר…:)
הו שועי, יש לי כל כך הרבה ציפורים בראש, אבל אני כבר רדומה כמו שכתב פנחס שדה
השינה באה אלי כציפור ירוקה, יושבת על כתפי מזמרת באוזני זמירות מתוקות נוסכות שיכרון
באה כציפור מתוקה, מזמרת
זמירות ירוקות נוסכות שיכרון
על הדרך עץ עומד – איציק מאנגר, עברית בנימין טנא
על הדרך עץ עומד,
הוא עומד שחוח.
ציפורי העץ כולן
נתפזרו ברוח.
למזרח, למערב,
ויתרן הדרימו.
והעץ הופקר בדד
לסופות יהימו.
אז לאמא סחתי כך:
"תני, אמי, אל פחד,
ובן רגע אהפך
לציפור פורחת.
ואשב לי על העץ
ומזמור אנעימה.
לו בחורף נחמה
הוא יהי, הוי אמא".
אמרה האם: "אל נא, בני",
ודמעות הזילה.
"פן בני, על זה העץ
לי תקפא חלילה".
"על עינייך היפות
צר, הוי אמא", סחתי.
ואזי מניה וביה
לציפור הפכתי.
תֵּבְך אמי: "הוי איציק בני,
קח בשם שמיים,
לפחות קח נא סודר,
כי תצטנן בינתיים.
ערדליך קח איתך,
כי עז החורף יהי.
הפרווה רכוס היטב,
אוי לי בכי ונהי!
ואל תשכח האפודה,
לבש אותה, פוחח.
אם בין שוכני עפר אינך
רוצה להתארח".
בדי עמל אפרוש כנפי,
כי רב, כי רב הלבוש הוא,
שבו עטוף עטפה אמי
בן כנף חלוש הוא.
ובעיני אמי אציץ,
נפשי בי משתוחחת.
מנעה ממני אהבתה
להיות ציפור פורחת.
(זה לא כל כך מתאים לבוקר, אבל זה שיר נפלא על ציפורים ועל עוד דברים)
ודרך אגב – הראש של הציור ששמת זה מהגדת ראשי הציפורים. (פסח בפתח)
וגם יש יוצר תיאטרון בובות אחד, רומן פסקא, שהתיאטרון שלו נקרא:
תיאטרון לציפורים
כתבת יפה כהרגלך.
ראה רשימה שלי על ציפור, על ציפור מתה למעשה, כלומר על השיר "אני ציפור מתה" של זלדה:
http://www.notes.co.il/tomer/37036.asp
לעולם בל יאמר אדם נואש. גם כאשר בבוקרו של יום הוא קם,
והנה המקצת, המעט שעוד נותר, נוטל את שאריות הפנוימה מריאותיו;
והוא נאלץ לראות את יתרת-מעט-מקצת-משענו מאבדת את עצמה לדעת,
בשל מנהיג עוטה זוהר ותאב כסאות, וכפי שכבר אי-אפשר לו להכחשה,
נטול הבנה בסיסית ללב צאן מרעיתו,
ולאתיקת אנוש בסיסית.
הצלת לי, שועי רעי, את הבוקר הזה המבעס הזה.
וגם, קצת חירבשת לי אותו.
ניסיתי, חיי שניסיתי,
אחזתי בשדרתו,
נופפתי בעלעליו,
כיוונתי,
את עצמי כיוונתי
אותן כיוונתי
הכנפיים נרעדו,
שירקקו וצייצו,
ראיתי את המעוף,
אגד של ציפורים-אחוזות בשידרתן,
מקפידות זו ברעותה, כבמטס…
וטראח….
וטרם דיברנו בכיצד; בכיצד כל דבר, בכיצד מעוף הציפור
מובילה אותך אלי מחוזות אהבת האנוש.
תודה על צפורייך
באשר להגדת ראשי הציפורים, זוהי כמובן הגדה חביבה עליי במיוחד, ולאור אהבתי את תורת הסוד של חסידי אשכנז (ראשית המאה השלוש עשרה) כמובן שההגדה, שצוירה דור עד שניים אחר כך באותה אשכנז, חביבה עליי מאוד
ואשיב לך בציפורים יקרות במיוחד
מאת המשורר יאיר הורביץ, שכל הבוחן את שיריו בעין הלב מגלה שכותבן היה איש-ציפור:
באחרית הימים לצפורים נדמה, נדבר שירה.
בינתים, בערבי עצלתיים מתאחרים,
עץ קיץ מארח ציפור
מתמיד בתנועות משב כמצניע
חיוך סלחן.
ממורה זה למדתי הרהוּר.
(יאיר הורביץ,'באחרית', יחסים ודאגה: שירים, הוצאת הקיבוץ המאוחד: תל-אביב 1985, עמ' 72)
מקרב לב, על השיר האהוּב
ואכן רואה אני את דבריך היפים אודות היותו
שיר זן עברי
ועוד יותר את הבנתך את השיר כמדבר על הנוכחות בהווה, מה שכינה השיח' הסוּפי שהאב א-דין א-אלעלם אלאשראקי אלחצ'ורי
הידע המאיר של הנוכחות בהוייה
ואכן דומני כי בזן בודהיזם ידובר במקבילתו, הסאטורי
על אף שחשבתי תחילה לשלחך לקטע נגינה של bird
מה שיצא לי בסוף הוא שירו של שאול מכרתני
על אף שהחיפושיות לא היו אף פעם מאבות המזון אשר לי, ובכל זאת זהו שיר יפה מאוד בעיניי
ובכלל, צבי, אפשר היה להעלות את תגובתך אל הטקסט למעלה ואף לעילא מכך
וכך אף אתה בתורך פדיתני מן הבעסה
תודה על אהבת/אחות בעלי הכנף
העטלפים השיאוני למשל העטלפים בראשית המטפיסיקה של אריסטו, אודות מגבלות ההכרה האנושית, ועד כמה מועט כושר השתכלותם של אלו שאינם מכשירים עצמם להבנה (אני כמובן פחות פנאטי מאריסטו)
וגם על תחנת הרוח, ההומה חיים. אקווה שלא יעבור שם דון קיחוטה נודד ויחשבה לענק
כמשל למלחמת המיגור שמנהלת הציויליזציה המערבית המתועשת בטבע וביצוריו
שהשיר של מאנגר הוא גם תגובה לפוסט הקודם שלך על חמלה וחמולה…
מה שמביא אותי לומר ששירו של פנחס שדה
ציפורים של זכוכית ונציאנית (ליל החמישה עשר ביוני) הוא שיר שמדבר אליי מאוד-מאוד
על אף ואולי גם בגלל חווית האבדן הגדולה הנתונה בו
וגם אפנה אותך לביצוע הבא
המיטיב את יומי, אולי אף, אם תרצי, את יומך
וואו. זה השיר הראשון שרציתי לצטט. יש רק שתי תמונות שתליתי בבית, ואחת מהן היא בעיני תמונה של השיר הזה. אבל צינזרתי את עצמי כי חשבתי שהוא עצוב ואפל מדי על יד ציפורי פרוור.
ודרך אגב – שדה כאיש הציפורים כתב בשעתו ספר על ביאליק ויש שם פרק כמובן על ציפורי ביאליק איש הציפורים. (והיה פעם סרט שקראו לו הדחליל, אני לא זוכרת ממנו כלום חוץ מהתיאוריה שהדחליל בכלל לא מפחיד את הציפורים, הוא רק מצחיק אותן. הן אומרות זו לזו: האיכר ג'ונס הוא איש נחמד, הוא שם כאן דחליל להצחיק אותנו, לא נפגע לו בשדה.)
שיר המדבר לכל מי שאיבד א/נשים יקרים/ות
וחש כל חייו געגוע, אולי גם נהיָה
הוא אכן אפל לאין שיעור מציפוריו של פרוור
לעומתו, חייכתי היטב למקרא הקישור אל דחלילו של האיכר ג'ונס, כמעין תיאטרון בובות לציפורים(אגב רומן פסקא)
או ליצן שתפקידו לשמח את הציפורים הנודדות בדרכן
אנחנו צריכים להפסיק עם זה.
רציתי לכתוב שהדחליל הוא בהמשך לשיחתנו על הליצנים…
ששימח את ליבי כל כך ובכל זאת בסופו מה שיש לי לתרום זה דווקא את מעשה ביונה של חיים גורי (וסליחה שאני מחזירה את החוץ הנורא אל המקום הזה(
מעשה ביונה
שירדה על כתפי ממרומים,
קלה מאוד,
מגגות עיר החסד והרחמים.
דממנו יחדיו
שעה תמימה ובינינו הרוח.
רציתי לאמור לה:
תמימה, יונה תמימה,
מצאת לך מקום לנוח.
מעשה ביונה
שצנחה עד כתפי,
לבנה, חמה.
עד נגעו בה שפתי
והיתה נוצתה אדומה
על השלוב בין זך ובין גורי
את סוף שירו של גורי אני קורא ברוח הדברים שהצעת בפוסט שלך היום
הדיבור על השלום, גלגול העיניים על המעשים שנעשו בעזה, על כך שכולנו רוצים שגלעד יחזור
וכל הזמן הכל ממשיך לדמם בנו ובסביבתנו
עד שגם הנוצות הצחורות מאדימות
וכבר אי-אפשר להסתיר דבר
אני דווקא חושב שמתפתחת בינינו תקשורת על-מלולית
נאה בהחלט
(-:
יום נעים, מחשבות טובות
אז ספר שירים חדש שלו עומד לצאת בקרוב מאוד.
קיבלתי הזמנה היום לאירוע בבית ביאליק לכבוד הספר ולכבוד גורי
ב28.3.09
למעוניינים.
ספר שיריו החדש נשמע מסקרן
יש לו כמה שירים אהובים, את 'שחורים' אני זוכר כמעט על-פה
כשיצאנו כבר היה הערב
ראינו את האנשים אשר פניהם כאדמה
ואת המנחם אשר בגדה בו הנחמה
גם אנחנו לא הכרנו את פנינו
חוָּרוֹן מוּזר ואחרוֹן היה בינינוּ
אין למסור את שראוּ עינינוּ
שיר העומד במסורת השירה האנטי-מלחמתית של וילפרד אואן, גיאורג טראקל וכיו"ב
ואייכשהו נקרא לי גם כמתאים לחובביו של קורמאק מקארתי