
*
ספטמבר, במרפסת-סתוית
יושבת הנסיכה הקטנה לִי.
מה תשאלִי
מהלבנה, על הגג המכסיף
מנצנצת אדֹם?
שיחת-ידידים עם המָּוֶת
הנודד בנתיב לבדו
ואליה טווה את דרכיו.
עם הגשם אותהּ השיחה,
הוא לכוד בחַשְרַת-ענניו.
וטוּ-פוּ המשורר כבר פנה
ביערות את כוכבי-השלכת ללקט
להלל את יפין הסתוי של רוחות.
ורק את הסתו הפורח עכשו בחיקי
ונוצץ את ידי בזהב—
לא ידע, לא הכיר.
ספטמבר, במרפסת סתוית
יושבת הנסיכה הקטנה לִי
מה תשאלי
מהלבנה, על גג מכסיף
מנצנצת אדֹם?
הרבה היא רוצה מאִתּוֹ;
לשמֹע, לראות להבין
למשל, את הבכי שנרדם
בנבכי החליל הסתוי
שאבד לרועה וצאנו
בחפשו את מלכוּת-היגוֹנוֹת
למשל יבבת-זאבים
שנוהה למרומי כוכבים
בליל ספטמבר צחור.
ונשמת מנדרין, שפניו
לא ידעו מעולם בכי או צחוק.
למשל, רעידת השמלה
מתנועה זעירה, קלילה
שעשה ליל ספטמבר צחור.
ולשם מה המשורר השיכור
בדה את דמותה הנסיכית?
ההיתה למשורר כַּוָּנָה?
הַס… בוכה הנסיכה הקטנה
[איציק מאנגער, 'ספטמבר', מבחר שירים, תרגם מיידיש: נתן יונתן, הוצאת כתר: ירושלים 1986, עמ' 48- 49]
1
ספטמבר. צא לחנות להביא מצרכים לארוחת ערב. מעט בטרם שקיעה. הילדים ממתינים לשובךָ. צא, חצה חורש קטן. שלשה עצים קרחים. שלשה עצי שקד שבימי ניסן עוד עומדים בפריחתם, שוקדים על שקדיהם, ועתה קרחים, סחופים, מטורפים, כמי שסר צילם. צא, על יד הפנייה. שם אל עבר השקיעה, ישטוף אותך האור הכתום הגווע. זהו פצע מטפיסי נוהר. זעקה כלואה אשר נובעת מעבר למסך השמיים, הסורגים אשר כולאים אותנו כאן, המתייפים כחול סגול עמוק. שטף דם של העולם.
אתה חש את דקירתו בלב, נועץ בו חרב סמוראים של מילות ההגאקורה: 'איני יודע להביס איש, רק את עצמי יודע אני להביס'. כבר שמונה עשרה שנים לפחות, הקול הזה בשלהי ספטמבר לעת ערב. אני אל לבי. העולם אל עצמו.
הגאקורה: ("עלים נסתרים") חיבור סמוראי קלאסי בן ראשית המאה השמונה עשרה (1716). עוסק בהבנייתו של הסמוראי, איש המעלה השלם.
2
אפשר ייצא אדם מדעתו בראשית החודש ואחר כך ישוב אליה בשלהי ספטמבר, משל יצא לקניות בסמוך לשקיעה ושב עִמה לביתו. אפשר יחזה פתע בבן דמותו: משורר יידי, שוליה של חייטים, שתיין אשר ראה ביין את סוד שירתו היושב בליל ספטמבר, וחש היאך נפשו פתע מתפרקת, מסתעפת, בין משורר זן סיני, טוּפוּ, ובין ילדה, הנסיכה הקטנה. לִי, הראשון, ההולך לתור את הסתיו ביערות, ואינו יודע את הסתיו של הלב. השניה, אשר כולהּ סתיו שבלב, סקרנות ורגש הומים ומתפרצים, כאילוּ הכרת האדם, נשמתו, יוצרים הם את העולם החיצוני. הראשון תר את גילויי הסתיו בעיניו, השנייה יודעת את סתרי הסתיו ידיעה פנימית אינטואיטיבית בעיניי לבהּ.
המשורר השכּור ,שוליית החייטים, אינו בודה את המשורר החוקר, המתרשם. הוא קיים כשם שמבטיו של אדם קיימים, כשם שרשמי החושים נרשמים בהכרה. כשם שהעין רואה את העלה הצהוב-כתום בהנתקו מן העץ, מתפרק, מתפצל, כנתח מתוך נפש העץ, אחדוּת עלים, צמרת, עלווה, שמשהו ממנה אובד לתמיד, סחוּף רוחות.
עם זאת, המשורר השיכור, שוליית החייטים, מדמה לחשוב לרגע, אולי מתוך בן דמותו, המשורר החוקר, כאילו הנסיכה הקטנה לִי אינה אלא בדייה, כאילו הידיעה הפנימית שבלב של הסתו, אינה אלא הבהוב אור חולף, הבזק של שעת השקיעה, אין אמוּן בו ולא דעת בהירה, הלא גם הוֹגוֹ-רוֹאוֹ, סופו שייפרד, יתפצל לתמיד מעם משפחת האדם למנוחת האדמה. שיחת הידידים שאין ממנה חזוֹר, מלמולים בשולי נהייתם האין סופית של כוכבים לאור.
הס… התכנסות, העולם נאסף, דַהַרַנַא, אסיף העולם אל נקודה אחת. לרגע נשמעת חריקה כמו של צרצר, רעש ירוק, אולי הרהורי נשמה. אחר כך הולך ונשמע הבכי החרישי, מעשה שָרִיר, של הנסיכה הקטנה, פצע מטפיסי, קיים לאין שיעוּר יותר מאשר העין הרושמת אותו. 'לִי, מה שהעולם הוא בשבילי' הוא בוכה איטי-איטי אל תוך מחשבותיו. הוא יודע שהיא הבחינה הפנימית הייחודית באמת של מה שעשוי להיוודע לו. מחייך אל עצמו ואליהָ, הנסיכה הקטנה שבנפשוֹ. טופו מחייך אליהם מרחוק, מֵבִין. פונה לרישומיו, יודע שהוּבָס.
דהרנא: ביוגה סוטרה של פטנג'לי, רכוז של כוחות ההכרה בנקודה אחת.
3
בחושך הגדול הזה,
ובדומיה הגדולה הזו
שמעתי את ליבּךְ הולם בתוכי
את הזרימה הזו בעורקיי
אז נגלתה לי נפשךְ כּוּלהּ
והיא דיברה אליי
אם אפשר לבכות לאט
אני בוכה עכשיו
הפּה פּעוּר
והעיניים חללים גדולים
הרוֹאוֹת מעבר לָחיים כְּבָר
(שועי רז)
4
אוקטובר יהיה סיפור שונה בתכלית. עדיין עם החליל הסתוי ועם מקצבי לב משתנים. אבל למרות הרעד החולף, העולם כולו כבר נדמה לציפור חיה יחידה, שאפשר רק לשמוע כמדומה את משק כנפיה המתרחק והולך. יוצאת אל מסע-נדוד, לעולם לא אל מקום מיוחד, לעולם גם אינה שבה אל אותו מקום.
בתמונה למעלה: Egon Schiele ,Zwei Kleine Mädchen, Oil on Canvas 1911
© 2009 כל הזכויות שמורות לשועי רז
לרגע, אולי אף לשבריר שניה, הצליחה הרשימה היפיפיה הזו למקד את חושיי בחליל הסתוי ובמקצבי הלב המשתנים.
תודה
ושוב אני מבינה על מה אתה מדבר. אני ללא ספק חשה את תנודות החליל הספטמברי בנפשי.
אצל רבים מן הסוּפים
ואם זכרוני אינו מטעה אותי הדבר מופיע באופן קלאסי באחד משירי ה'מתנוי' של ג'לאלא א-דין רוּמִי, הסוּפי עצמו אינו אלא חליל קנה סוּף פשוּט
המתגעגע ונוהה תמיד למקומו הראשון אצל הנהר
אף על פי כן אללה או נוּר אללה (האור האלהי, הרצון האלהי) נוגנים בו, ואזניו שומעות את הנֶגֶן…
אחיינית קטנה לי, כבת שלוש (קוראים לה שירה). שהינו עימה ועם אחיה, אחיותיה והוריה בצפת בשבת האחרונה.
פתאום היא התקרבה אליי, הצביעה ואמרה:
'דוד שוֹעִי, אתה חליל'
ושבה וחזרה ואמרה
ישבתי על יד המחשב (היה אז מעט לפני כניסת שבת) אז השמעתי לה נעימת חליל צד
ושאלתי אותה אם לכך התכוונה
היא הנהנה, צחקה ואמרה:'אתה חליל'
הבנתי.
תבורך אחייניתך הקטנה וחדת האבחנה (איכשהו, למרות שאם פיענחתי נכון היא לא קשורה אליך בקשרי דם ישירים, היא הצליחה לרשת ממך איכות כלשהי של נשמה.
היא צודקת, אתה חליל, ואתה גם נגן, אתה שיר ומשורר, עלה שלכת מתגלגל ברוח ועץ יציב עם שורשים עמוקים.
הנסיכה לי הרעידה לי מיתרים. לא הכרתי את השיר של מאנגער, וכל זמן הקריאה שאלתי את עצמי בקדחתנות אם אתה כתבת אותו. עכשיו אני יודעת שלא, אבל יודעת שגם כן.
תבורך, שועי היקר.
טוב, זו תהיה הרשימה האחרונה על ספטמבר הזה
היא היתה מתוכננת לאחרון בספטמבר, אבל הואיל ואירעה תקלת מערכת היא נדחתה לדקות הראשונות של אוקטובר, ואין ספטמבר יותר.
שיר יפה, הזכיר לי משום מה את החידוש הזה של ניק קייב:
וגם שירים של גבריאל בלחסן, בעיקר מן הראשון שלו 'רכבות'.
וכתבת לי בפסקה השניה דברים יפים ומרגשים, ועל אף כל הרציונליזציה של השורות הראשונות של התגובה הזאת, קשה להסתיר את השפעתם עליי.
(-:
הדברים, זאת אומרת (-:
יודע להביס, אבל גם לקום כמו פניקס, למרות, אולי לעיתים אפילו בגלל, הפצעים המטאפיסיים.
אוקטובר נעים שיהיה. אוורירי יותר ומכביד פחות.
ותודה, ודאי שיותר אוורירי, כנראה שבקרוב אעבור ל'שיר באוקטובר' של דילן תומאס
(-:
ותודה על עוף החול
כתבתי עליו מעט כאן, ברשימה מלפני שנה
http://www.notes.co.il/shoey/48011.asp
נדמה לי שבשלב ההוא עוד לא קראתי פה, הרגשתי שזה גדול עלי, כנראה, ואז גם עוד לא היו פה תגובות ודיונים- תחשוב איזו דרך עשית ועשינו כולנו מאז.
מרתק לקרוא את זה מפרספקטיבה של זמן, לראות איך הכתיבה שלך נעשתה פחות אקדמית ויותר קומוניקטיבית ואיך התקרבת מאוד לגלעיני האמת.
את השיר שכתבת אז אהבתי מאוד- בעיקר את רצף האסוציאציות שמתחיל מהביצה.
וכ"ה באלול ריגש אותי בכלל, אבל הפרהסיה הזאת רעבה מדי- לא צריך לתת לה כל מה שהיא רוצה… (-:
(-:
צחוק גדול…
זה החורים.
מאחלת לך שתמשיך לטפח את החורים שבנפשך כדי שיוכלו לצאת משם עוד הרבה צלילים יפים.
(-:
זה יפה
כמו לצייר במילים
ואת כל מה שאני לא מבינה אשאיר כך
כמו צבעים שערבבו אותם ומרחו והשאירו על הקיר להתייבש והם יפים וזוהרים
רק אחד לא יכולתי להשאיר לבד והוא
"והעיניים חללים גדולים הרואות מעבר לחיים כבר"
הרשי לי לצטט את לאה גולדברג:
הוא יוצא, דלתו פותח"
ורוצה אותה לסגור –
אבל אי הוא המפתח?
אין מפתח, יש רק חור.
מפשפש הוא בארנק
ומוצא זנב של דג.
מפשפש בכיס של שמאל
ומוצא שם חור גדול,
ובכיס ימין – מחברת
שחיפש אותה אתמול"
ככה נראית הכתיבה שלי בדיוק בעיניי: משהו ברווח בין מפתח, מחברת וחור גדול
(-:
עוד שיר של לאה גולדברג
הפעם מולחן יפה-יפה
והחורים שלי מטופחים, אני חושב
גם השחורים שבהם, השואבים ובולעים כדרכם
כל שמחה הקרבה ובאה אליהם
אבל מהם, עם הגיל והניסיון, למדתי להיזהר
מרשה, בטח שמרשה, וכל המרבה הרי זה משובח!
שאני כאן בשקט בשקט קוראת בנשימה עצורה כבר פעם שלישית
על התגובה ועל המייל עם הקאליגרפיה
עוד יותר תודה, על הציור במלים שייחסת לי
ליצור תמונות ו/או צלילים באמצעות מלים
זה אמנם הכי בעיניי
אז עוד לאה גולדברג:
ועל כן אלך לכל רחוב ופנה"
לכל שוק וחצר וסמטה וגנה
מחוֹר-בּן חומותייך כל אבן קטנה
אלקט ואשמור למזכרת"
את רואה גם ב'משירי ארץ אהבתי' שיר מושלם למדיי, יש חור בלתי מבוטל, (שמשאיר אחריו אבנים למזכרת)
תודה על הקריאה החוזרת, זה מרגש.
מהתבוננות חוזרת (לפחות שלוש פעמים) בתמונה של אגון שילה 'שתי ילדות יפות' שצורפה לרשימה עולה ומובחנת מסקנה ברורה: לא יודע איך, לא יודע מתי, ואולי רק ראה אתכן בעיני הכרתו, דומה כאילו שילה צייר אותך ואת רוני יחד כאשר הייתן ילדות
(-:
אני רק מציצה בחטף, לפני שאסע מעיר לעיר (עם שיר, אבל חוששתני שללא תיבת נגינה).
הצחקת אותי כה! מוצאת חן בעיני הגרסא שלך לחור-בן… אני מסכימה לגמרי, גם בפרהסיה, שבתמונה צוירו מרית ורוני כך או אחרת, אבל לפני ואחרי המשחקים והחורים, מרית צודקת.
פוסט צלול ומשמעותי מאוד יש פה למעלה.
למה?
אולי כי בכל שעות הפנאי שלי אתמול הייתי עסוקה בנסיון להכניע את תוכנות העריכה כדי שייצרו לי איזה סרטון על מוסקווה?
בכל מקרה, כתמיד עונג לקרוא אותך מצייר במילים (כפי שאמרו כבר לפני) ומתכתב עם אגון שילה (אגב נפלה לך האות e בתחילת שמו)
ולקרוא את השיח המתפתח למרגלות הפוסט.
אז בהיותי מאחרת בנשף לא נותר לי אלא לברך את כל המסובים כאן בחג שמח
תודה, תודה
כך חוֹרְ-בן הופך לבן דוד רחוק של קוּרְקְ-בן וכָמוּ-בן
אני מקווה בהמשך היום לטלפן
נשאר לי עוד להקים סוכה ועוד כמה ואז אראה האם אוכל לסור לעיר הגדולה שבסמוך
חג שמח
מצדיע לשבה מן הככר האדומה
לא התאפקתי וצירפתי לתגובה אצלך באתר ביצוע של האינטרנציונאל הסוציאליסטי של בילי בראג
כמו שפיזמתי לעצמי את הגבעטרון כאשר הייתי ילד:
את ראשו של הגלבוע מישהו צבע אדום
צבא אדום!
אשמח למיקוד לגבי ה-e החסרה, כי לא מצאתיה
עדיין ממשיך להצחיק אותי, אליבא דהמפגש השבוע
איך דברים שאני חושב לעצמי ככה בשקט,
את מניחה על השולחן, כאילו כלום
חג שמח וירוק!
רק היום הסתכלתי עליו שוב
בבוקר
כשהוצאתי את החלב מהמקרר לקפה הקר שלי
(זה היה ברגע נדיר שנשארתי לבד בבית)
והעיניים שלי צדו שוב את המילים ואז גם הבנתי לראשונה
למה אמרת שהוא מלנכולי
בעיני הוא משהו כל כך אופטימי
לגמרי ולחלוטין
אתה עוד תשמע ממני בהקשר שלו….זה פשוט כי לא תהיה ברירה
חג שמח ותודה
זה תלוי כמובן בקריאה
ותלוי עוד יותר באם הקורא/ת
רואה את זוּ שמדובר בה בשיר כקרובה ונוכחת
ואז יש כאן קרבה שבשמחה
או כמישהי שהיתה יקרה ללב ואבדה לתמיד
ואז, גם אם מדובר בחוויה משמחת של היזכרות צלולה, אי אפשר שלא תילווה אליה עוית של כאב
חג שמח וגם שמחת לב שאינה תלויה בזמן
באיחור שאין דומה לו – לא, אני לא אחותו של בני בשן. ביני לבין תומר יש רק צפריר אחד.
(גוגל שלח לי פתאום הודעה משונה)
הי רוני,
סליחה על השגגה, לפני כ-17 שנה שירתנו תומר ואני זמן קצר באותו בסיס וכך סופר לי (לא על ידי תומר עצמו) ומאז הנחתי שכך הוא. בכל אופן, תוקן.
מרגש. הבהוב של יהלום הפוסט הזה
איריסיה יקרה, תודה רבה. מזל שיש כתיבה, כי בחיים עצמם אני מרגיש לא פעם כרחוק הפחם מן היהלום. אבל זה בסדר, כך זה צריך להיות.