*
1
*
ישנם גברים רבים, חלקם או מיעוטם אוהב את המין (ג'נדר) הנשי. אהבת המין הנשי אינה תלויה דווקא בהעדפותיו המיניות (סקסואליות) של הגבר, אבל דומני כי בקרב גברים הטרוסקסואלים אהבת האישה, הרצון בחברת אישה ובשיח עם אישה, בחיים משותפים ושיויוניים עימהּ, אינה תופעה שכיחה עדיין כלל ועיקר.
אל מה אני מתכוון? כעין שירו הנפלא-מפליא של נאזים חכמת, שנכתב בשנת מותו, אשר מעת שהתוודעתי אליו הפך להמנון-פנימי, מן הסוג שתופסים אצלי רק מיעוט של שירים, ההופכים לחלק מחיי הפנימיים ממש:
*
בּוֹא הִיא אָמְרָה לִי
הִשָּאֵר הִיא אָמְרָה לִי
חַיֵּךְ הִיא אַמְרָה לִי
מוּת הִיא אַמְרַה לִי
בָּאתִי
נִשְאַרְתִּי
חִיַּכְתִּי
מַתִּי
(נאזים חִכְּמֶת, 'לוֶרָה [2]', מתוך: ענק כחול-עיניים: מבחר שירים ופואמות, תרגמה מטורקית, העירה והוסיפה אחרית דבר עפרה בנג'ו, הוצאת הקיבוץ המאוחד: תל אביב 2009, עמ' 66)
*
מזה כמה חודשים שאני נותן את השיר לחברים לקרוא. רק אחד מהם הבין ללבי, ואפילו הקדים לקרוא את הספר, ולעמוד על גדולתו של שיר זה. היתר אינם מצליחים להבין.
יתירה מזאת, הראיתי את השיר לכמה חברות/ידידות ואף לאשתי. כולן חשבו שיש בשיר משהו קרבני- נואש, כמו מסרבות לראות את האושר שבהליכה, שבהישארות, שבחיוך ובמוות לצד בת הזוג.
כמו הפרפר הנמשך אל כיליונו באור, משום השתוקקותו-משיכתו לאור, כך חכמת בוחר בחיוך לללכת, להישאר לצידה של אישה בחייו ואז למות.
הטרגיות של הגבר,אוהב הנשים, אינה בהיותו טיפוס מלנכולי-נואש, אלא דווקא ששמחת ההליכה-שבי שלו היא בלתי מובנת לרוב סובביו.
אין מדובר פה בהליכה אחר פאם-פטאל מפתה. מדובר בהליכה רצונית אחר האישה-האהובה, כעין "לך לךָ" שאין ממנו חזרה. כמה חלומות הורג אדם בכדי להשאיר חלום אחד חי. חלומו החי של חכמת הם החיים לצד האשה.
*
2
*
ועדיין דיברתי על אהבת אישה מיוחדת ולא על אהבת נשים בכלל. ברם, דומני כי ככל שאני מנסה להבין את תולדותי, תמיד העדפתי נשים, אם כבנות זוג, אם כחברות, אם כידידות, אם כמורות אם כמדריכות. החל בילדות המוקדמת ממש ואילך. במחשבה לאחור, גם במקומות עבודה בהם עבדתי נהניתי יותר כאשר המנהלת הישירה שלי היתה אשה. יש לי כמה וכמה חברים-גברים, ואף הם יודעים, כי יש לי העדפה לבנות שיח על פני בני שיח. וכך מאז ומעולם, אני חושב, מקיפות אותי כמה וכמה חברות-נפש, ואני מאושר בקרבתן.
*
3
*
לאחרונה למדתי מפיה של חוקרת הסוּפיות, ד"ר ערין סלאמה-קדסי, על הבחנה שהבחין השיח' הסופי הבע'דאדי הגדול, בן המאה השלוש עשרה, עמר אלחפס שהאב א-דין א-סהרורדי (נפטר 1235), בין אפשרותו של התלמיד המבקש להשתלם בדרכי הסוּפים, ללמוד באופן עיוני מכל ספר, להיפגש עם כל שיח', ולשמוע כל דבר; אבל את התרגול הרוחני, שומא עליו לעשות בהדרכתו של שיח' אחד בלבד, שמא תתבלבל עליו דעתו, ותרגולו יתקלקל בשל ריבוי המורים.
לא יכולתי שלא לקחת זאת אל המקום של אהבת- נשים בחיי. כל כך הרבה דעות ומחשבות ורגשות ובינת לב והתבוננויות קיבלתי מנשים בחיי,וכל כך הרבה למדתי מהן, עד שבכל הנשים הקרובות אני נוטה לראות שיח'יות שלי. ברם, תמיד בהיותי בזוגיות הקפדתי על מונוגמיה, משום שאת התרגול המעשי של האהבה יש לעשות בהדרכתה של שיח'ית אחת בלבד.
לא ייפלא כי מייסדת הסוּפיוּת, רַאבִּעַה' אלעַדַוִּיַה (נפטרה בשנת 801 לספירה) מן העיר בצרה שבעראק, היתה אישה. מגמת שיטתה היתה אהבה לאל ונהיה אליו מתוך ביטויים השאולים מאהבת בשר ודם, כעין מה שנמצא במגילת שיר השירים, ואכן לסברות מספר, היתה ראבעה' בנערותה אמה מוסלמית ממוצא יהודי. רבים מן הסוּפים הראשונים בעראק היו עולים אליה לרגל כדי להנות מתורתה ומהנהגותיה. הם לא חששו, כבר אז, ללמוד ולקבל תורתם מפי אשה.
*
בתמונה למעלה: Amadeo Modigliani ,La Jeune Bonne, Oil on Canvas 1919
[חיוך מכל הלב]
ליטל יקרה,
חיוך חוזר…
מה יש לך מאוראנג'אדה (מומוס), משה?
שיר נהדר, באמת יפה.
אני לא מעדיף חברת נשים. אני גם לא מעדיף חברת גברים. מממ, אולי אני לא מעדיף חברה…
השיר הנהדר שהתכוונתי אליו הוא של נאזים חכמת, לא של מומוס…
שועי יקר מאוד,
כלומר יקר ואף יקר מציאוּת…
אשריך ואשרי מי שזוכה לחלוק איתך את חייה!!
(תגיד לה שאמרתי…)
העובדה שאישה ייסדה את הסופיות די מדהימה אותי,
זה נראה לי כמו משהו ששייך לגברים עד עכשיו, ודווקא סיקרן אותי וחששתי לגשת. אז עכשיו אני סקרנית שבעתיים.
בתור מי שמאמינה מאוד מאוד באהבה,
בדיוק בדבר הזה שתיארת, בבחירה לבוא להשאר לחייך עד הסוף.
הרשימה שלך ריגשה אותי נורא,
תודה.
אה,
ואני מתה על מודליאני.
שרון, שיר מסוים של מומוס כמעט היה שיר החתונה שלי, ורק בשל וטו מסוים שירד על ראשי, זה לא אירע.
וחכמת, כן, אתה מוכרח לקרוא את הספר, אני ממליץ עליו לכל אדם, בין אם הוא קורא שירה בדרך כלל או לא, יש שם כל כך הרבה חכמת חיים ורגישות ואהבה לעולם…
כשדיברתי על העדפה, אפילו איני יודע האם זאת העדפה מודעת, כי עם השנים זה הפך לחלק מהותי בחיי.
אני די מופנם בעצמי, ולמרות ששיחקתי כדורגל/סל,והתפרעתי בדיסקוטקים, ושתיתי בפאבים תמיד היה מקום מאוד נכבד בעולמי לידידויות/חברויות עמוקות, שיחות נפש עם נשים.
שאפו על מודליאני. אני חושב שאני מבין את עוצמת ההתמסרות שאתה מבקש להעביר. מעטים הם המשוררים, כמו נאזים חיכמת ופבלו נרודה, שיודעים לקחת את ההשתוקקות הנואשת וחסרת הפשרות לאדם שהוא אישה, ולצקת אותה אל תוך מילים, שכל אחת מהן לבדה היא שיא של בנליות, ורק מלאכת המחשבת של צירופן זו אל זו נוסך בנו ערגה ומרעיד בנו את פעמון הלב.
את השיר הבא רצוי לקרוא כשברקע מתנגן טנגו מתקליט של קרלוס גארדל:
איבדנו את השקיעה הזאת.
איש לא ראה אותנו אוחזים ידים
כשירד הלילה הכחול על העולם.
מחלוני ראיתי
את חגיגת הדימדומים על גבעות רחוקות.
לעיתים כמו מטבע
נצתה בין ידי פיסת שמש.
זכרתי אותך ונפשי
חנוקה מעצב שאת מכירה בי.
היכן היית?
עם מי?
ומה דיברת?
מדוע כל האהבה מתרגשת עלי בחטף
כשאני עצוב ואת רחוקה לי?
פבלו נרודה
זה פוסט נלבב ושקוף ורואים אותך דרכו.
ובאשר לשיר, נדמה לי שזה הנגטיב (כלומר זה הפוזיטיב, השני הוא הנגטיב) של "באתי ראיתי ניצחתי".
אני באמת חושבת שהוא ניסה לשנות את ההסטוריה 🙂
לחש נגד, זה היה הביטוי שחסר לי.
ובלי להמעיט בנימוקים לאהבתך את השיר, נדמה לי שגם אתה עמל לנטרל את השחצנות, המצ'ואיזם והכוחנות של אותה הכרזה. וגם בגלל זה אתה כל כך מזדהה ושמח.
מיכל יקרה,
האמיני לי כי יש להוקיר את זוגתי במיוחד על הסובלנות והאמון הרב
אם כל ההשתדלות שלי, אני מניח שאינני בן זוג קל
ראבעה' אלעדויה היא רק אשה אחת בין כמה וכמה שיח'יות סופיות שפעלו
כך למשל, השיח' הסופי הגדול, מחיי א-דין אבן ערבי (1240-1165) היה תלמידן של שתי שיח'יות סופיות בנעוריו והמשיך לראות בהן את מורותיו הגדולות
גם כאשר הוא עצמו הפך לאחד הסופים הגדולים של תקופתו במערב ובמזרח
על תורתו יוצאת הדופן, רואים בו כיום באסלאם האורתודוכסי כופר
אך במערב הוא מן הסופים שלומדים ומתרגלים את כתביהם עד עצם היום הזה
למרבה הצער, בשל סיבות של אורתודוכסיה אסלאמית אין כמדומני, נשים שיח'יות כיום בעולם המוסלמי, וגם שיח'ים הנמנים על מסדרים הלכתיים יותר, רואים בתופעות של נשים-שיח'יות תופעות רחוקות שאינן אפשריות בהווה
לאחרונה שמעתי הרצאה מעניינת מאוד ממנה עולה כי אליבא דמסדר סופי מסויים
הכח הבורא הינו בעל מאפיינת נשיים דווקא, אבל אקמץ כאן ברשותך בפרטים נוספים.
מרית יקרה,
זה מדויק, ובאמת חשבתי על קיסר ועל Veni Vedi Vici
שנאמר על נצחונו המהיר במערכה בפונטוס וכיבושה
המקור של זה הוא פתגם יווני האומר: החיים דומים לבמת תיאטרון, אתה בא, רואה ומסתלק.
בבאתי, נשארתי, חייכתי ישנה באמת איכות אחרת של תיאטרון ושל קיוּם
ולהישאר ולחייך, יש בו גם מטעמן של האחריות והכיבוד והרצון הכן לחיות ביחד
מה שאין אצל קיסר (או אצל כל מאצ'ו) כלל וכלל
נפלא. הבנתי לגמרי (לגבי השיר). אולי גם אתה לסבית 🙂
וגם אני לא ידעתי והתרגשתי לגלות על מייסדת הסופיות. תודה!
טלי,
יתכן מאוד שזה הסיפור, כלומר: שאני לסבית, אם ישנה אפשרות כזו (-:
ובאשר לסוּפיוּת, שרר בקרב הסוּפים עד המאה השתים עשרה חופש מחשבתי נדיר
אמנם רבים הוצאו להורג על ידי שלטונות אסלאמיים, בתור גורמים מתסיסים פוליטית ורעיונית.
אבל רבו בקרבם רעיונות יוצאי דופן שקשה למצוא להם בתקופתם אח/ות ורע/ה
למשל הסופי, אלחכים אלתרמד'י, בן המאה התשיעית לספירה, אשר חי בין אפגניסטן ואוזבקיסטן, הותיר אחריו, בן היתר, יומן חלומות וחזיונות שלו ושל אשתו! בו שמור לחלומותיה של אשתו תפקיד מפתח בתיאור חייו הפנימיים והרוחניים
לא מכיר חיבור מקביל בן הזמן שבו גבר מייחס לאשתו מקום כה דומיננטי בחייו הרוחניים וצריך לזכור כי מדובר היה בשיח' גדול שחיבר חיבורים הרבה וזכה להפיץ את תורותיו ברבים…
דודו,
הייתי מזכיר גם את יאסונארי קוואבטה שעבורו יופי נשי הוא הדבר הנעלה ביותר
אמנם, דמויות הנשים בספריו נוטות להיות רחוקות מן האידיאל,
אבל הגבר הוא לעולם הפגום, הנמשך אל היופי, ההרמוניה והמיסתורין של האישה
ואילו אצל עמנואל לוינס, האשה אמנם נותרת בצל הפעלתנות הגברית, אבל האישה לדידו היא כניסה אל הקדושה.
ותודה על נארודה וגארדל.
מעניין שכתבת על עמנואל לוינס שהאישה לדידו היא כניסה אל הקדושה.
משום שכשכתבתי "השתוקקות הנואשת וחסרת הפשרות לאדם שהוא אישה" באתי מלוינס שהזולת בשבילו הוא הצורה לגלות את אלוהים.
כלומר בניגוד לסארטר שבשבילו הזולת הוא הגיהנום, בשביל לוינס הזולת הוא הגאולה. ולכן בעצם למען האמת הזולת, פוטנציאלית, הוא שניהם.
דודו,
למדתי לא מעט מתלמיד של תלמיד של לוינס…
האינטואיציה הלוינסיאנית היסודית לפיה לא האני (ההכרה) מכוננת את האחרים
אלא האחרים מכוננים את האני
כך שהאדם לכתחילה אחראי לסובביו ואף מכיר טובה לכל מי שאי-פעם לימדו (שפה, תרבות, ערך כלשהו) היא אכן לטעמי חדשה רבתי בעולמה של הפילוסופיה
בפרט, לנוכח השפעתם של ניטשה והיידגר (שאגב היה מורה משמעותי של לוינס בפרייבורג, ולוינס לא סלח לו מעולם על תמיכתו הנלהבת בנאצים) במאה העשרים, וגם לנוכח השפעתה של ההגות הדיאלוגית-קיומית מבית מדרשם של הוגים כגון גבריאל מארסל ומרטין בובר, כל שכן כפי שציינת, באשר לחווית החיים והקיום מבית מדרשו של סארטר, ואף לאבסורד של המשך החיים, כפי שעולה בכתביו של קאמי.
סארטר מצוטט כמי ששאל פעם: 'אבל מי זה לוינס הזה?'
אני חושב שהתרבות האנושית כבר השיבה לו את תשובתהּ.
ראתה אור בשבוע שעבר מהדורה עברית של 'כוליות ואין סוף: מסה על החיצוניות', ספרו הקלאסי של לויס משנת 1961 (תרגמה: רמה איילון, בעריכת ז'ואל הנסל, הוצאת מאגנס: ירושלים 2010).
להמליץ עליו, זה לנקוט לשון המעטה (-:
שועי היקר מאוד,
((-:
אמנם גם אני מאלה שנרעדות קצת מהשיר ומתקוממות קצת כנגדו, כלומר – הוא יפיפה ובעיקר מזוכך וצלול, כאילו סיננו אותו בסבלנות דרך בד חיתול, אבל המוות בסוף מעיב עליו וצובע את כולו, מבחינתי, בצבעים של התנגדות ומגננה…
יש הרבה כוח בידע נשי, מקסים בעיני מה שכתבת על השיח'ית, אבל יש הרבה יותר כוח אפילו ביכולת שלך ללמוד מכל אדם- על אמת, לא כסיסמא ריקה אלא במלוא כל החושים וההתכוונות, ובאומץ שלך לעשות את מה שבניו אייג'יות למתחילים מכונה "להתחבר לצד הנשי שלך", אבל אני אומרת את זה אחרת, משתדלת לפחות, כלומר – באמת, שוב – לא כסיסמא ריקה מתוכן…
ותגיד לה שגם אני אמרתי, כמו מיכל…(-:
למרות שסארטר היה בן זונה לא קטן, אני לא כל-כך בטוח שהוא
שאל "אבל מי זה הלוינס הזה?" בזלזול אמיתי.
כבר מהכנסים הראשונים של הפילוסופים היהודים אחרי המלחמה בהם לוינס היה מעביר שיעורי תלמוד כהרצאות, מה שנקרא בעברית 'תשע קריאות תלמודיות', הוא הפך לפילוסוף מוערך. ונדמה לי שהוא מאתגר את כולנו עד היום בגישתו לדת היהודית כדת לאנשים מבוגרים ובניסיון הסבלני שלו ללמד אותנו שאנחנו יכולים לגלות את האל רק דרך הפרקסיס האנושי.
ברור שהוא קשה לרבים וכמה מהחברים הכי טובים שלי שמחזיקים מעצמם פילוסופים לא קטנים מקבלים התקפי אפילפסיה כאשר הם מנסים להתכתש
באומץ עם המושג של 'הפיתוי של הפיתוי' שיצר לוינס.
אני כמעט בטוח שלוינס לא באמת הטריד את עצמו בשאלה האם הוא מקובל
במובן שהרמב"ם מכנה אותו 'מפורסמות' (עיין ערך 'מפורסמות' לעומת 'מושכלות'
במורה הנבוכים).
ובכלל היהדות (יש בכלל דבר כזה?) תמיד תפסה את הזולת כמכונן של ה'אני'.
מהבחינה הזאת לדעת חז"ל המילה 'אנוכי' היא מילה כל כך חזקה עד שהיא יושבת טוב רק על אלוהים- 'אנוכי השם אלוהיך'. כאשר היא מולבשת על האדם היא מקבלת משמעות של אגואיזם.
טלי יקרה גם כן,
המוות הינו גם חלק מהחיים, אצל חכמת אני חושב שהוא מבטא את הטוטאליות של ההליכה (מצד אחר, הוא אכן נכתב בשנת מותו של חכמת, ואולי מהווה תובנה מאוחרת של מחברו באשר ליסודות שהניעו את חייו).
אני לא מרגיש כי עשיתי מהלך של 'התחברות לצדדים הנשיים'. אני חושב כי מאז ומעולם, גם כילד, אהבתי מאוד נשים, ותמיד היו לי גם בחוג החברתי, גם כילד קטן, ילדות-חברות. זה היה לי הכי טבעי בעולם.
עוד דבר, אני חושש כי חלק מאי-הסתגלותי לעולם הדתי, נבעה לכתחילה מן ההבחנות המגדריות והסוציאליזציה המפרידה הנהוגה שם. להתפלל או ללמוד בקרב גברים בלבד היה דבר מעיק עבורי, ממית, בלתי נסבל.
(-:
דודו,
לוינס אמנם הפך לשם מוכר בקרב יהודי צרפת עוד בשלהי שנות החמישים של המאה העשרים
אבל בקהל הפילוסופים הפריזאי הכירוהו רק כמתרגם של אדמונד הוסרל לצרפתית
הוא אמנם נשא כמה הרצאות לאחר המלחמה במכון הפילוסופי של ז'אן ואל
אבל בודאי לא היה חלק מן החבורה של סארטר, דה-בובואר וכיו"ב, שספק אם הכירוהו
עבודתו של לוינס כמנהל בית ספר יהודי-דתי, גם כן, הרחיקה אותו מקדמת הבמה
של הפילוסופים הפריזאיים
עם זאת,, מאמר של ז'ק דרידה הצעיר אודותיו היה ראשית פרסומו ממש
ויש לזכור גם כי לוינס זכה לראשונה להרצות פילוסופיה בסורבון רק לאחר שחצה כבר את גיל 60 כמדומני
עיקר תהילתו בצרפת, אירופה ואחר כך בעולם כולו, הושגה משלהי שנות השבעים ואילך
הנה גם בארץ הוא תורגם לראשונה רק בשנת 1994 (על ידי אפרים מאיר ושמואל ראם)
אגב, מוזר שהזכרת את מורה הנבוכים בהקשר ללוינס. לוינס הותיר בעזבונו פירוש יצירתי פרי-עטו על מורה הנבוכים לרמב"ם, שלא ראה אור עד עתה (גם לא הוהדר), בשל סכסוכי זכויות בין היורשים (לפי מה ששמעתי).
אבל שועי,
ברור שהמוות הואחלק בלתי נפרד מהחיים, כולנו יודעים את זה היטב, אבל הוא חלק קשה, עצוב, ובשיר שבבסיסו נראה אופטימי אני מתקוממת לנוכח ה מוות שנראה כאן כבחירה.
אבל זו הפרשנות שלי, היא כמובן לא צריכה לקלקל לך את ההנאה/הפרשנות שלך…
וזה שאתה "מתחבר" מאז ומעולם לא אומר שזו לא התחברות, רק אומר שזה מאוד טבעי לך, וזה מקסים! (-:
כן, אמנם יש הקשרים בחיים שבהם חשתי בכוחו של girl power ולפעמים, בהקשרים מסוימים, יש בזה משהו נעים, אבל ככלל, אכן הרבה יותר עשיר ומפרה ומגוון לשלב.
טלי,
אני חושב כי הקו המשותף המאחד בין כל חבריי וחברותיי
היא סוג של עדינות,אולי גם מופנמות-מה, או לפחות איזה מרחק מסוים
מהפעלת כח-פוליטי ו/או מניפולציות, אולי גם חוסר מסוגלות לדחוק רגליי אחרים
בשמן של כל מיני תאוות שליטה ושלטון.
כוחנות יש ודאי גם בקרב נשים; אך בשל סיבות מסוימות, לדאבון לבי, גברים רבים רואים בה את תפארתם, ושמים אותה על ראש שמחתם.
נשים לתפישתי נוטות יותר לתפישות מורכבות ועדינות של המציאות, פחות נוטות לדיכוטומיה של סימון טובים ורעים.
פחות פנויות כל הזמן לחפש לעצמן שדות קרב עתידיים ואויבים דמיוניים.
כאשר אני מדבר על עדינות ומורכבות אני מדבר על יכולת להבין השלכות של מעשים מסויימים מבחינה עצמית, מבחינת הסובבים אותן וכיו"ב.
כך זה נראה לי על כל פנים.
אבל אולי פשוט ידעתי אל מי להתחבר.
לדעתי אני מסכימה עם כל מילה שכתבת פה (-:
אמנם יש גם יוצאים ויוצאות מן הכלל, אתה מוכיח בעצמך, אבל כן, נכון….
טוב, לא נעים לקלקל את החגיגה פה, אבל אני דווקא מאד אוהבת בנים וזה מתחיל להשמע פה די – איך אומרים מיזוגני על גברים?. ואם מדברים בסטריאוטיפים אז אני אוהבת את הרעש שבנים עושים ואת הישירות שלהם ואת חוסר הסנטימנטליות. אהבתי את הפוסט הזה לא בגלל שאני מסכימה לתיאור המציאות שלו אלא בגלל הדיוקן של שועי שנשקף ממנו. אפשר לדקלם פה סטריאוטיפים לרעת נשים וכמו הסטריאוטיפים על גברים גם הם מתנדפים כשנתקלים באדם מסוים. היתרון היחיד של נשים על גברים הוא שהן היו פחות בעמדות כוח ופחות הושחתו על ידו. מצד שני גם קורבנוּת ויסורים מעקמים, אלא במקרים יוצאי דופן. תמיד יש יוצאי דופן והם הכי חשובים. אני בוחרת להתיידד לא עם גברים או עם נשים אלא עם בני אדם (קצת כמו שרון, אבל להפך).
טוב, נו, אפשר לחתום גם על המשפט האחרון שלך?…(-:
לא חושבת שהיה פה מיזוגני על גברים. ונראה לי גם שהאיכויות שמסורתית/סטיריאוטיפית משוייכות לנשים או לגברים נמצאות ועוד איך גם אצל אנשים מהמין השני.
כלומר, מה שנתפס כ"גברי" או "נשי" לא בהכרח משוייך לגבר או לאישה.
וזה לא שעם הכל וכולם אני מסכימה – חוסר סנטימנטליות, למשל, זה דבר שאני מאוד לא אוהבת, לא חשוב אצל מי…(-:
הוי מרית, אכן אני מודע לנטיותינו המתחלפות (באשר לי כבן: אני רועש רק לפעמים, ישיר אבל רחוק מבוטות, ואני לא בטוח אם איני סנטימנטליסט מופלג; סנטימנטלי אני לבטח, את יודעת).
ברור שגם אני בוחר להתיידד עם בני אדם. יותר קל לי להתיידד עם בנות אדם, מה אעשה. אם אני יכול לשים קו שווה ביני ובין כל חברי הגברים הייתי מגדיר זאת בקלות כך:
חיבה למילה, להומור/ למוסיקה, ולטיפה המרה.
חברותיי הנשים, הן הרבה יותר מגוונות, קשה לי למצוא איזה קו מאחד, או הגדרה.
עוד למרית,
כלומר ברמה הכללית ההגדרה הזאת נכונה לכולם/ן:
אני חושב כי הקו המשותף המאחד בין כל חבריי וחברותיי
היא סוג של עדינות,אולי גם מופנמות-מה, או לפחות איזה מרחק מסוים
מהפעלת כח-פוליטי ו/או מניפולציות, אולי גם חוסר מסוגלות לדחוק רגליי אחרים
בשמן של כל מיני תאוות שליטה ושלטון.
אבל ברמה המגדרית, הרבה יותר קשה לי למצוא מאפיינים משותפים המאחדים את קבוצת חברותיי (הנשים), כלומר: עיסוקים משותפים, תחביבים משותפים.
אולי מפני שכאן אני נוטה להפנות איזו חיבה-ראשיתית, שתלויה בהרבה פחות קריטריוני סף.
שועי יקרי, יש הבדל גדול גדול בין רגישות לסנטימנטליות. השני מתקשר אצלי דווקא לפשיזם…
טוב, אני אמנם לא מדבר במונחים כגון 'סלע קיומינו' או 'כוונו את האש אליי' ('הניחו לאשתי ולילדיי' וכיו"ב) וכל אימת שאני שומע את יהורם גאון מזמר בשבחי העיר ירושלים (שמתחרזת אגב נהדר עם: 'אשתחווה אפיים' ועם 'שנים אלפיים'), אני חושב על הוילה עם הבריכה שהוא בנה מהופעות עם החומר הזה ברחבי העולם היהודי (את הבריכה הוא מילא במים, לכבוד ירושלים).
אגב, לפנחס שדה דווקא ישנם כמה שירים סנטימנטליים. כמו, ה]לא ופלא: 'ירושלים'.
וגם הקטע ב'רשימת שינדלר' שבו פגש ליאם ניסן (שינדלר) את פועליו והתנצל על כך שרק אם היה מוכר טבעת נוספת או אולי מכונית נוספת, אולי יכול היה להציל נפש יהודי נוספת, קטע שעורר בקהל דמעות שליש ונהי ומספד רבתי-עם; הצחיק אותי בקולנוע עד דמעות…
אם התכוונת לכעין זה, אני יכול להבין את ההבדל (ואז אמנם אני רגיש ולא סנטימנטלי), ואם לאו, אשמח להבהרות.
הבנת היטב. ושינדלר בכלל לא היה כזה. שמעתי פעם תכנית רדיו עם ניצוליו, שנים לפני הסרט. זה היה יום השואה ונהגתי לאנשהו, וגדעון עפרת שחלף על פני מבלי ששמתי לב אמר שהיה שפוך על פני חיוך שלא מהעולם הזה. מהתיאורים שלהם יצא אדם טוב לב (בלשון המעטה) ושופע חמלה, ובאותה נשימה גם תעלולן ורודף נשים, נדיב ופזרן וקצת (?) שתיין.
מליין, פתיין, בליין, שתיין (לא של חלב)
חסיד אומות עולם, אחד מ- ל"ו
(-:
אני לא הבנתי…(את הקשר בין סנטימנטליות לפשיזם)…
ואני עומדת על זכותי להיות סנטימנטלית, אין לי ברירה, אפילו השם שלי טמון במילה הזאת, וכנראה לא במקרה, למרות שהפשיזם רחוק ממני כרחוק… הוילה בקיסריה? סלע קיומינו? כל התשובות נכונות?
כל אלה הם מניפולציות רגשיות זולות ברבע גרוש, לא סנטימנטליות אמיתית.
טלי,
מרית הבחינה בין 'רגישות' ובין 'רגשנות זולה ותועלתנית' סוג של מניפולציה רגשית או ביטויים של רטוריקה רגשנית תעמולתית (אוי, כואב הלב! נפלה עטרת ראשינו! בבניין ירושלים ננוחם! במותם קדשו לנו את החיים! אחיי גיבורי התהילה!),
סנטימנטליות על פי הגדרתה של מרית היא מהסוג השני שציינתי ואינה זהה עם 'רגישות' כלל ועיקר.
רגישות למשל, מתבטאת במשפט המופת של ניסים קיויתי(הזכור לטוב): לצופות/ים בשחור-לבן, הפועל תל אביב באדום.
יש כאן התחשבות, רגישות, יושרה עיתונאית וגם אנדרסטייטמנט מן המעלה הראשונה.
(-:
או במילים אחרות – יש פה רק מחלוקת סמנטית, על פירוש המילה סנטימנטליות…
הרי גם את המילה רגישות קל להוזיל, שלא לומר להזנות, סטייל "רגיש, ספונטני ובעל חוש הומור" או "בנחישות וברגישות" .
את הציטוט הזה שלך של ניסים קויתי אני תמיד אוהבת גם אם לא באמת מבינה את ההקשר, אבל עדיף שהמחשב ואני נפרד עכשיו לשלום, אם אני רוצה להעפיל מחר לכנס מסויים לשמוע הרצאה של מישהי מסוימת (בין היתר)…
(-:
זה כמו לפרסם מודעה:
למכירה רשת דייגים עשויה מחוטי ניילון.
רשת דייגים אבל עשוייה מחורים, לא מניילון….
🙂
חוּלי, ברוך הבא לבית המרזח השוכן לחוף ימים, כפי שמעידה בבירור תמונת-הכותרת של האתר (אני עוד זוכר שבשעתו באחת הורסיות המוקדמות מאוד של האתר הזה שלחת לי ברכת הצלחה ראשון)
ולעניינינו, רשתות דייגים עשויות למעשה, אם שואלים אותי, מאפשרויות קיומם של חורים ברשת, יותר מאשר מחורים ברשת ממש:
http://wp.me/pJa8q-dts
ונסים קיויתי (באחת התגובות), פעם היו נותנים פרס נובל על אמירה כזו. היא מאירה את כל קיומינו בזה העולם באור חדש.
שבוע טוב שועי,
התכוונתי לשיר.
מדובר כאן במוות כפי שברשת של דייגים מדובר בניילון.
המוות הוא של העצמיות כהכרח באהבה. החיים אז אבל שלמים.
שועי, שיר נפלא השיר של נאזים חכמת, ויפה מה שכתבת בעקבותיו. מסכימה איתך לגבי הנדירות של אהבת גברים לנשים, ואולי גם ההיפך. ובעצם האהבה עצמה היא נדירה. אהבת בני אדם לבני אדם. את המוות בשיר אני מבינה כמוות רוחני – המשורר הרי נשאר בחיים והוא כותב את השיר – זה המוות של הוויית הקיום, שלפני בוא האהבה.
חני יקרה,
אני דווקא מבין את המוות כמוות ממש. כהליכה והישארות וחיוך של חיים שלמים וגם מוות.
אבל, אם רוצים, אפשר לראות בזהסוג של מוות-טקסי, טרנספורמטיבי, מיתה של ה-Self והתעוררותו כאני שהשתנה לגמריי.
[…] חברת-אמת ששמו של הזולת חשוב לה ממש כשמהּ; בפעם שכתבה בתגובה באתר זה: "הבנתי לגמרי (לגבי השיר). אולי גם אתה […]