*
סיפרהּ האחרון, שראה אור מן העיזבון, של המשוררת והקולנוענית האראנית, פרוע' פרח'זאד (1967-1935), הבה נאמין בראשית העונה הקרה (1974), הוא במידה רבה שוכן-הקוטב-המנוגד לאסופה לידה אחרת, שראתה אור לפני כשנתיים. מה שירתהּ של פרח'זאד שם מליאת תעוזה, דמיון, צבעים, אֶרוֹס, חיים וכנפיים; כאן, כאילו ירדה עונת הקיפאון; הכל מתפורר והולך, כאילו המחברת שנהרגה קרוב להשלמת הקובץ בתאונת דרכים, תיארה את מותה הקרב. אם בלידה אחרת היו שירים של בת-כנף עולצת ומדלגת; כאן יש שירים של צפור גוססת (עמוד 51), או צפור מתה (עמוד 49) היורדת אל גינה גוססת (עמ' 34). זהו עולם שלא ניתן למצוא בו שימחה , אולי בזכרונות הילדוּת מגיל 7 (עמ' 28-25). המשוררת היא כביכול מי שיכולה היתה לפרושׂ כנף אל ארצות חמות יותר, אך איחרה את מסע הנדוד, וכעת היא הולכת וקופאת, והקור הולך ומפשט בקירבה מדי שעה בשעה. כבר אינה מעופפת, וכנפיה רק זעות עוד מעט, ובת השיר הופכת מלמול. אם לידה אחרת היתה ברובה אסופה מאנית, בהּ— על אף צערהּ ומשבריהּ' היתה נוכחת בשירת פרח'זאד תעוזה בלתי מנוצחת. הבה נאמין בראשית העונה הקרה היא דפרסיבית. היא נסיגה הולכת וגוברת של המשוררת מן העולם. כמעט אלגיוּם— אותו מבקשת המשוררת, כל עוד רוחה בה, להציג אחר ארונהּ.
זהו עולם שבו אין למשוררת יותר צורך אלא בחלון אחד כדי לראות וכדי לשמוע (עמוד 29), שבו יש להסתפק ברגע החולף שהם החיים, ובתחושת החיים ההולכת ומתעמעמת (עמוד 32) יש זרות הולכת וגדילה, יש בדידות בגנים; יש ילדים העומסים לכאורה את ילקוטיהם בפצצות במקום בספרים (עמ' 40-39), ומאבדים את תקוות העתיד; כל שרואה המשוררת לנגד עיניה הוא את פעולת ההתאבדות התרבותית של מקום ששוב אינו תר אחר הרוח, שבו אחיה של המשוררת, הפילוסוף-אינטלקטואל, פונה מדי לילה למסבאה מרוב ייאוש ומטיח ידו בשולחן מרוב ייאוש (עמוד 38); אחותה, שקיבלה עליה את עול החברה וממסדיה, נשואה לבעל מלאכותי והרה, לא-באושר, מדי שנה בשנה (עמ' 39-38). השכנים לכאורה אוגרים נשק (עמוד 39), רמז לאלימות הגואה ברחובות, לחוסר הביטחון האישי, אולי למירוץ חימוש. זוהי מדינה שכל מה שנותר בה הוא לברוח כל עוד רוחך בך, או לקפוא אט-אט למוות, מרוב קור וניכור; ומרוב חדוות האלימות הגלויה מסביב, ומרוב הידיעה לפיה הפכו החיים (כל חיים) זולים מאוד.
ומה נותר? רק הקול בלבד:
*
הַקּוֹל, הַקּוֹל רַק הַקּוֹל
קוֹל בַּקָשָׁתָם הַשְׁקוּפָה שֶׁל מָיִם לִזְרוֹם
קוֹל נְפִילַת אוֹר כּוֹכָב עַל עֱלִי הָאדֲמָה
קוֹל הִתְגַּבְּשוּתוֹ שֶׁל זֶרַע מַשְׁמָעוּת
וְהִתְרָחֲבוּת מַחֲשֶׁבֶת אַהֲבָה מְשֻׁתֶּפֶת
הַקּוֹל, הַקּוֹל, הַקּוֹל רָק הַקּוֹל הוּא שֶׁנוֹתַר
[פרוע' פרח'זאד, מתוך: 'רק הקול הוא שנותר', הבה נאמין בראשית העונה הקרה, תרגמה מפרסית: סיון בלסלב, הוצאת קשב לשירה, תל אביב 2014, עמ' 50]
*
פרח'זאד של המאסף לידה אחרת היתה משוררת חזותית מובהקת; משוררת של תנועה וצבע; ושל מוסיקה קצבית קצבית חדה וקופצנית של צלילים נפרדים (כעין סטקטו), של נגינה בעצמה (פורטה) ושל הגברה הדרגתית של עוצמת הנגינה (קרשנדו). כאן יש תהליך הפוך של היאספות: הצליל הופך שקט ומרוכז (פיאניסימו), הדורש את מלוא הקשב מן המאזין, יש גם החלשה הדרגתית של עצמת הנגינה ( דימינואנדו), עד שהצליל הופך לכעין הבהוב יציב באפלה. רק הקול הוא שנותר.
בסיפרו שורשי הרומנטיקה (הוצאת עם עובד: תל אביב 1999) מצא ישעיה ברלין (1997-1909) בפילוסוף הגרמני יוהאן גאורג המאן (1788-1730) איש די נשכח בחייו, את אחד ממבשריה הפילוסופיים הגדולים של תנועת הרומנטיקה של המאה התשע עשרה, זאת משום שהעמיד במרכז הגותו, את השאיפה לפעילות חושית מיטבית. עצמת כלל פעולות התחישה באדם (זאת במובהק, כנגד אותם רציונליסטים שהעמידו על הפעילות השכלית הלוגית-אנליטית) עשויה להביא אותו לידי התאחדות ומיזוג עם אותה רוח ויטאלית המפעמת חיוּת בכל מערכי הטבע.
ואכן, דומה כי פרח'זאד, גם אם לא במודע, היא תלמידתו של המאן. שירי לידה אחרת הם בבחינה זו מגלמים ברובם איזו שאיפה של איחוד עם החיים עצמם העולה מתוך עוצמתן שונותן ומגוונן של התחושות באדם; השאיפה לחסות באור השמשי [אולי רמז לאהורא-מזדא (אורמזד/הורמוז), האל הבונה-המאיר-המחייה, בדת הזרואסטרית הדואליסטית, שמולו ניצב אהרימן (אהורמין), ההורס-האפל-הממית, המקפיא ומביא את רוח החורף], אולי להיעשות חלק ממנו, מלווה את שירת פרח'זאד (במידת מה, גם את ספרהּ האחרון). אלא שבספרהּ האחרון, שוב היא אינה מבקשת להיעשות חלק מן המכלול, או להתאחד, להתמזג ולהיעלם בו, אלא יש בה תכונה של התרחקות, היאספות אל עצמה; של האזנה מן המרחק לאותה רוח חיים האופפת את הכל, המעניקה משמעות לדברים, הנוסכת בנו את תקוות האהבה המשותפת, הרחוקה מן הגסות ומן השיפלות ומן האלימות. אותה רוח חיים מאירה שלפנים מילאה עולם ומלואו, הצטמצמה כעת לכדי קול חרישי, על סף האֶלֶם, שנדמה כאילו הוא שוכן מעבר לכל הדברים, כנגוּן נעלם או בת-קול קבועה מנהמת. אפשר כי הקול הזה היה תמיד, אפשר שהוא יתמיד גם אחר דעיכת המשוררת. הוא תמיד היה תקוות-הכל. הוא כל מה שנותר.
שירתה של פרח'זאד איננה שירה לאומית במובהק (גם אם אומצה בחום ללבם של גולים אראניים וגורמי אופוזיציה אחר המהפכה האסלאמית). היא אף רחוקה מלהיות שירת תחיה. זוהי שירת יחיד של נפש רגישה, אחוזת צער בעטיים של המקום העצב אליו הגיעו החיים באראן (פרח'זאד חיה עוד בתקופת השאה') ומפאת חווייתה האישית לגבי התרבות ההולכת ומתמעטת, והעדינות הנחרבת, ועל הטרור והפחד והחימוש והביריונות התופסות חיש את מקומהּ. עולמו של אהרימן, שבקצות-קצהו ניתן לשמוע את קולו הנאלם של אהורא-מזדא. הקובץ הזה כמובן לא נוצר בעקבות המלחמה בעזה. עם זאת, במידה רבה, תחושותיה של פרח'זאד מגלמות הד-נאמן לתחושותיי נוכח החורבנים, ההרס, והשכול בישראל ובעזה.
המשורר והצייר האנגלי, וויליאם בלייק (1827-1757), בעצמו ממבשרי הרומנטיקה, כתב: " ציפור שיר, אם בכלוב כלואה היא. את חמת כל יושבי מרום מעירה היא". לא בטוח אם כך הוא (ישנן שעות בהן קשה למצוא בעולם רחמים). העולם מלא סבל, כלואים ומעונים (מדעת ושלא מדעת). בספרהּ האחרון של פרח'זאד יש ויתור על השיר, ויש התמסרות לקשב לאותו קול דק-מן-הדק, שאפשר ששוכן מאחורי הדברים, ואפשר שאינו אלא תקוות שווא, אך קולו, הפועם חרישית בטבע, הוא לבדו שמעורר בהּ עדיין את חמדת החיים, שעתים מכוסה ועתים כבר דומה כי שוכנת היא רק בדמיון.
*
פרוע' פרח'זאד, הבה נאמין בראשית העונה הקרה, תרגמה מפרסית והוסיפה אחרית דבר: סיון בלסלב, הוצאת קשב לשירה, תל אביב 2014.
*
*
"איך לחשוב על המלחמה?"
שיחה בפקולטה למדעי הרוח על ארועי קיץ 2014
יום ראשון, 24.8.2014
16:00-19:30
בניין גילמן, אוניברסיטת תל אביב
שלטי הכוונה לאירוע יוצבו בכניסות לבניין
בתמונה למעלה:Ernst Haas, Forest, Date Unknown
מה אומר?
רק שנעצבתי, נעצבתי מאוד.
מיכל יקרה, אפשר להקים יחד יישוב קומונאלי באיזה מורד הר, נקרא לו "מעלה עצובים".
נראה לי שבימים אלו יגיעו רבות/ים וטובות/ים להצטרף, לנטול חלק.
ומשירת העצובים נעשה ניגון של הלב.
(בסוף גם נעלה חיוך).
יפה ועדין ונשיר כל כך. מוזיקה נוגעת גם
איריסיה יקרה, תודה רבה. נדמה לי שאני תמיד קצת בעונה הקרה, אבל אייכשהו מצליח לשמור על נקודת האי-קיפאון. זה מאפשר לי כנראה את המגע-הקרוב אל יוצרות/ים מיוסרות/ים ועצובות/ים. לפעמים מתחשק לי לצאת לחופשה מקוטב העיצבון.
לליסה הניגן יש לי חולשה. היא מאוד אוהבת ניק דרייק. שומעים את זה במוסיקה שלה. היא גם פעם הופיעה בערב לזיכרו ב-BBC. כל ביצועי הכיסוי שם היו חיוורים וחלושים, ואז היא החלה לשיר. היא גם היתה המלווה הקולית של דמיאן רייס ב"O" הידוע שלו , וגם שרה כמה בוסה-נובות של אנטוניו קרלוס ז'ובים באופן ממכר למדיי. וכן, יש לה גם שניים או שלושה אלבומים.
קוֹל בַּקָשָׁתָם הַשְׁקוּפָה שֶׁל מָיִם לִזְרוֹם
זה כל כך יפה וענוג וחסר אונים מול הלאומיות המזדקרת
שנעשה ברור שבטווח הקצר אין לזה סיכוי של ממש לשרוד.
ומעלה עצובים יתקיים אם ירצה השם במחנה סהרונים בשנה
הבאה. עתיד מלא צל
דודו יקר, אני ממילא קצת אקס-טריטוריאלי, כלומר מעולם לא סבלתי מעודף השתייכות
לישראליות, ליהדות, לציונות או לאיזה הסכם משתמשים אחר שנוצר סביב הארץ הזו.
בתחילת השנה הנוכחית כתבתי רשימה שנקראה "זיקית הפוכה" אני באמת מרגיש את
זה בתקופה האחרונה יותר ויותר. על משטח לבן אני משחיר על משטח שחור אני מצחיר.
כולם מסביב מרגישים כאילו גויסו לכל החיים, ואם הם אינם בצו 8 הרי הם/ן מחויבים להריע
לכל הפצצה בעזה, כאילו שאצבעם עצמה לחצה על הכפתור ששיגר את הטיל. אני סתם אזרח המעוניין לחיות את חייו, ושאזרחים אחרים (לא משנה מה דתם ומה לאומיותם) יחיו אף הם את חייהם. מבחינתי, אין מלחמות צודקות. גם המלחמות שניתן למצוא בהן רציונל, עד מהירה, יהפכו למרחץ דמים, שהצדק ממנו והלאה.
שועי תיזהר עוד יגידו שאתה אנטישמי (-:
כבר אמרו. לא בחודש האחרון. אבל אם אגלגל את העשור וחצי האחרונים בחיי, קריאות כגון:
"עוכר ישראל", "גיס חמישי" ועוד כהנה וכהנה הומטרו גם לכיווני. אפילו יצא לי פעם אחת בשש שנות האתר הזה לקבל מייל שטנה אמיתי. נו, מה אפשר לעשות, יש כאן אוכלוסיה לא-קטנה שבמוקד חייה עומדת האמונה כי העם והארץ נמצאים מעל הכל (אפילו הקב"ה עובד בשבילם).
עם הזמן הבנתי כי אין טעם להתעמת, וגם לא להתעצבן. לי יש את דרכי; להם יש את דרכם. הואיל ואיני איש של גאולות, אני גם לא מאמין בתיקונים גדולים ולא במפנים רוחניים, תבוניים או מוסריים ענקיים (למרות שבתחומים רבים כגון ביטול העבדות, ושיויון נשים, וזכויות אדם– ישנה בחלקים מן העולם מגמת שיפור איטית) והכי פחות אני מאמין בכל מיני צדיקים ואישיים כריזמטיים שכביכול ייקחו אותנו לתוך עידן של גאולה. המין האנושי כבר הראה בתולדותיו את מיטב טובו ואת מירב רעתו, ואי אפשר לצפות מבני אדם לחרוג לחלוטין ממשרע ההתנהגויות שאפיין את קודמיהם, אלא קימעא קימעא (מי שההשתייכות החברתית-הקבוצתית היא נר לרגליו והוא מקדש אותה ברוב עוז, ממילא לא יכול להשתנות ולו מעט).