*
הרבה יש להיאנח על מה שהציונות עושה לכולנו ועל האופן בו היא עשתה שפטים בהיסטוריה היהודית של המאה העשרים, דחתה את הרחוקים (אנטי-ציונים ופציפיסטים) וקירבה את הקרובים (ציונים אדוקים ומיליטריסטים). ככלל, ככל שאני הולך ומתבגר, כך אני שם לב שרוב ההיסטוריה הכללית והיהודית שספגתי בילדותי, ובנעוריי, עד אחר שירותי הצבאי עמדה בסימן הרצוי למדינת ישראל ולדוקטרינה הציונית המאפיינת את דרכה. רק אחר-כך בסימן העמקתי בכתבי היהדות ובעקבותיהם בכתבים נוספים (למשל, ערביים ואסלאמיים) שלא הכרתי בעשרים שנות חיי הראשונות גרמו לי להבין איזה עוול ואיזו הדרה תרבותית מתקיימת כאן.
אבל הציונים לא זו בלבד שהדירו את האנטי-ציונים, הם גם דחו וסילקו לשולי הדרך, למשל כל סממן של התנגדות יהודית לנאצים שלא התקיימו בה סממנים ציונים מובהקים, וכך אנו מציינים את יום מרד גטו ורשה, כיום השואה והגבורה, בסימן פעילותם של מרדכי אנילביץ ועמתיו בארגון היהודי הלוחם, אך העובדה לפיה 50% לפחות מן הלוחמים בגטו ורשה היו דווקא אנשי בּוּנְד, נדחקה לצד; אשר לגטו וילנה – נשמע תמיד את סיפורו דרך הפרספקטיבה של אבא קובנר (שכמעט גרם לאחר המלחמה להרעלה ענקית של תושבי נירנברג בגרמניה כפעולת נקם, ומזל שעצרוהו בזמן). כנ"ל גם הציון החשוב שהמרד הראשון בנאצים אורגן כבר בשנת 1940 באלג'יריה על ידי יהודים, שלא עלו ארצהּ אחר המלחמה, כי לא היו ציונים, ולפיכך נדחקו אל שולי ההיסטוריה. פרשה אחרת, בה אני מבקש לדון היום, היא פרשת ההתנגדות האנטי-נאצית ביוון, וסיפור מוזר, שנראה כאילו פרץ מתוך רומן גראפי אל תוך ההיסטוריה, על דמויות שנקראות קפטן קיצוס, קפיטנה שריקה וקפטן מכביאוס (קפטן מכבי)
אפשר, גם אני לא הייתי שומע דבר על קפטן מכבֵּאוֹס וסיפורי-התנגדות נוספים , לולא הזדמן לידי לפני יותר משנה ספרו של סטיבן בומן, היהודים בתנועת ההתנגדות היוונית 1945-1941, שראה אור כגיליון מוסף 2 של כתב העת הותיק פעמִים: רבעון לחקר קהילות ישראל במזרח (מכון בן צבי: ירושלים 2017). כך מספר על הספר על יהודים שלחמו באלאס – צבא השחרור העממי היווני (Elas), בעל האוריינטציה הקומוניסטית, כגון: איסאק מואיסיס (יצחק משה) שכונה קפטן קיצוס, שלחם בגרמנים ובאיטלקים, תחילה בצבא יוון ואחר-כך כפרטיזן ומפקד פלוגת פרטיזנים יהודיים בהרי יוון, עד השחרור ב-1945; אשר לוחמיו יצאו תחת הנהגתו לפעילות לחימה בידיעה כי הוא יחזיר אותם בשלום. בין היתר, הזכיר קפטן קיצוס כי לצידו לחם יהודי תימני, בשם אברהם, שהגיע ככל הנראה מארץ ישראל כחלק מחיל המשלוח הבריטי, ונשאר להילחם עם הפרטיזנים היהודים עד השחרור.
*
*
כמו כן, מספר החיבור, על הנערה הלוחמת שכונתה קפיטניסה שָֹריקה (שרה יהושע, לימים לאחר נישואיה: שרה פורטיס), שתוארה כמפקדת פלוגת נשים לוחמות, בת 18, שהיתה מסוגלת לפגוע באגוז על עץ ביריה ממרחק של 180 מטר, ומתוארת כמי שחיסלה במו ידיה משתף פעולה ששמח על הוצאתה להורג של מורה יהודיה, דודניתה של שריקה, שסירבה להסגיר לגרמנים את מיקומן של הפרטיזניות. ולעיתונאי יווני-אמריקני אמרה יום לפני שחרור אתונה באוגוסט 1944: "זאת מולדתי … נולדתי וגדלתי כאן. היוונים הם בני עמי. המלחמה שלהם היא המלחמה שלי, לכאן אני שייכת". אפ על פי שלבסוף עלתה ארצה (בשנת 1946) והקימה בארץ ישראל בית, רישומהּ ומורשת הנשים הלוחמות האחרות, שמילאו לדברי בומן את שורות הפרטיזנים, במספר לא-פחות מאשר הפרטיזנים הגברים, לא הוכר אחר-כך בדברי ימיה של מדינת ישראל, גם בכל האמור בזיכרון השואה והגבורה.
עידו (או Into או: Ido) שמשי, נולד בסלוניקי בשנת 1922, זכה לחינוך מסורתי. בקיץ 1942 נשלח לעבודות כפיה במכרה בחלקידקי, נמלט משם, שב לסלוניקי וגילה שלא יוכל להישאר. הוא נתפס על ידי הגרמנים ונשלח לתבי לתקן עם עוד 1,500 עובדי כפיה מסילת ברזל. יום לפני שהעובדים נלקחו חזרה לסלוניקי ומשם יצאו לאושוויץ הצליח שמשי להימלט, הצטרף לפרטיזנים, ומאחר שהיה דובר איטלקית, ניסה לגייס לשורות הפרטיזנים חיילים איטלקים נסוגים. בדרכו השתלט שימשי על משאית איטלקית מליאת נשק והביאה פצוע למפקדת הפרטיזנים. אחד ממפקדיו (לא יהודי) חלק לו כבוד, בהזכירו אותו לצד "המכבים הגיבורים", בני עמו, והעניק לו את שם-המחתרת מכבֵּאוס. בהמשך, השתתף קפטן מכבאוס במבצע הברחה נועז של רבהּ של אתונה, הרב ברזילי, בסיוע הארכיבישוף דמסקינוֹס. זאת ועוד, לאחר המלחמה השתתף שמשי בשיקומהּ של קהילת סלוניקי, אך בשנת 1950 עלה ארצהּ, בין היתר, מפני רדיפת אנשי שמאל בארצו על ידי כוחות הימין הלאומני שהתחזקו מחדש, והחשש שייעצר ,כאחד מסמליו של ארגון הפרטיזנים הקומוניסטיים בזמן המלחמה. ובכן, כאז כן היום, הימין הלאומני מחריב את החברה האנושית, דורס, גוזל ומהלך אימים על אנשים ישרי דרך, המבקשים לפעול לטובת הכלל. זה סיפורם אז וזה סיפורנו עכשיו.
*
*
בתמונות: פרטיזנים יוונים (חלקם יהודים), 1943 [צלם לא ידוע]. האותיות EAM הן ראשי התיבות של ארגון השחרור הלאומי, תנועת הגג של חזית ההתנגדות הלאומית, שכללה בעיקר ארגוני שמאל, ביניהם Elas שהוזכר ; קפיטניסה שריקה (שרה יהושע פורטיס), מועד לא ידוע, צלם לא ידוע.
מעניין מאד, ואקטואלי מאד (משפט הסיום). ביוון נשבה סבא שלי עם 1,500 חיילי חיל החפרים הבריטי בסוף אפריל 1941, פרשה שאף היא הושתקה, ועכשיו מקבלת הכרה.
יריב יקר, יכול להיות שאברהם היהודי התימני שהוזכר למעלה לחם עם סבךָ. זאת לא הפרשה היחידה שהושתקה. למשל, לא מספיק שומעים על פעילותו של יצחק בן-אהרן, המנהיג
הקומוניסטי, לימים שותפו ומתנגדו של דוד בן גוריון בממשלות של שנות החמישים, במסגרת הבריגדה היהודית באירופה, וזה סיפור גבורה מרשים מאוד (שכלל גם שבי ממושך), שכנראה נדחק החוצה מן הנראטיב הבן-גוריוני, בין היתר מפני שבן אהרן פעל במסגרת הצבא הבריטי ללא ערוך יותר כדי ללחום בנאצים מאשר בן גוריון, מה שכנראה העמיד את ראש הממשלה הראשון במצב מביך.
בכלל, כל מה שזוכרים לקיבוצים הקומוניסטיים שהיו כאן זה את מודעת האבל הנמלצת על סטאלין ואת העובדה שהם לא הקפידו על כשרות, אבל את תרומתם הגדולה בקליטת עולי שנות החמישים, מי בכלל זוכר? השתלטו עלינו לכתחילה כל מיני אנשים, דוגמת בן גוריון, שלעדות לוחמי יחידת ה-101 (כגון אריאל שרון, מאיר הר-ציון ואחרים) הגיע אישית כדי לברך אותם (פעם היה על כך סרט בערוץ הראשון ז"ל) כגיבורי חיל לאחר טבח 69 האזרחים הפלסטינים בכפר קיביה, שעה שבתקשורת הבין-לאומית הכחיש בן גוריון כי לוחמי צה"ל השתתפו באירוע (תגובתו היתה כי לא ידועה לו פעילות של צה"ל באותו לילה). כל מסורת הכחש, הרצח והכיבוש מוצאה כבר בבן גוריון עצמו. לא הימין המציא אותה.
לגבי בן אהרון, הוא לא היה בבריגדה אלא בחיל החפרים. הבריגדה הוקמה בשלהי המלחמה, בשנת 1944, בעוד החפרים התגייסו כבר ב-1940. זו אחת הטעויות הנפוצות שמעצבנות רבים (לאו דווקא אותי) מצאצאי חיל החפרים, שכל חייל ארצישראלי הוא מהבריגדה… בן אהרון גם מכעיס את צאצאי החפרים (לאו דווקא אותי :-)), כי הוא הלך לשבי עם הקצינים, שקיבלו יחס הרבה יותר טוב, ולמעשה הם רואים אותו כאילו נטש אותם (כך סיפרו השבויים). לעומתו, יוסף אלמוגי, לימים ראש עיריית חיפה, קצין אף הוא, בחר להשאר עם החיילים הפשוטים, ויצא גיבור בעיניהם.
אני בטוח שבן גוריון לא היה שה תמים, אי אפשר היה בתקופה ההיא, ולא הייתי משווה אותו ליצורים השולטים בנו היום.
יריב, פעם צפיתי בשלהי ימי הערוץ הראשון כשהם היו מריצים תוכניות מהארכיון כל הלילה, ב"חיים שכאלה" עם אמוס אטינגר, ועד כמה שאני זוכר, למדתי משם שבן אהרן התגייס לבריגדה. הייתי זוכר לו הזכירו את חיל החפרים. עכשיו, לבי הזכויות העודפות של הקצינים, גם עמנואל לוינס כקצין תרגום בצבא הצרפתי הופרד מיתר השבויים והועבר למחנה מעצר לקצינים, שגבל במחנה השמדה, ובתיאור מצמרר הוא מזכיר שראה פעם צלליות יהודים נדחקות בתורים לא הרחק ממקומו ולא היה לאל ידו לעשות דבר. על כל פנים, נראה שלא עמדה לקצינים האפשרות לשבץ את עצמם למחנה המעצר, הגם שהבנתי שכקצין במחנה שבי גרמני סיכויי ההישרדות היו גבוהים יותר. לקצינים היו זכויות מיוחדות, וכנראה גם היה להם יותר קל במעמדם להיתפס כלא-יהודים על ידי שוביהם. ולגבי בן גוריון, אני לא משווה אותו לנתניהו, וגם את בגין לא הייתי משווה לנתניהו. בן גוריון עשה הרבה צעדים שאולי היו הכרחיים (איני יודע) כדי שיהיה כאן עם אחד, ממשלה אחת וצבא אחד — אני יכול להבין מדוע בנסיבות ובתנאים שבהם התקיימה המדינה היה כמעט בלתי-אפשרי להציב אותה על יסודות פלורליסטיים ורב-תרבותיים, אבל המחיר המצטבר של כל זה הוא נורא.
כפי שכתבתי, יוסף אלמוגי היה קצין, סרב ללכת לכלא קצינים, ונשאר עם החיילים, כך שזה היה אפשרי, לפחות במקרה זה. כמו שאמרנו על בן גוריון, קשה עד בלתי אפשרי לשפוט אנשים שהיו במצבים קשים שאנו אפילו לא מתקרבים אליהם, מלבד בדמיון…
אכן, "המחיר המצטבר של כל זה הוא נורא", ונראה שלא לומדים כלום…
תודה יריב, אלו דברים שלא הכרתי עד עתה. והמחיר קשה. משום שאני רואה מה מחיקה והדרה עשתה לתרבות האסלאמית וגם לתרבות הרבנית, והעובדה שהציונות שלכאורה באה
להציע עולם הפתוח גם ליהדות וגם לעולם הרחב, נקטה ועדיין נוקטת באותם אמצעים ממש של הרחקת גופי ידע לא-רצויים מהציבור, אולי תפתח דורות של ציונים צייתנים אבל בטוח לא דורות של אנשים רחבי דעת.
שרה פורטיס גרה באשרמן 11, תל-אביב. היא באמצע שנות התשעים שלה. הייתי שכנה מילדותי עד שהחלפתי כתובת.
תודה דוד 🙂 תוך כדי כתיבת הרשימה למעלה ראיתי שישנם סרטוני וידאו בהשתתפותהּ על ימיה בתנועת המאבק היוונית.
לא יאומן אבל שרה פורטיס היא שכנה שלי.
הדמיון בינה לבין התמונה אינו מתיר ספק לכך שזאת היא.
גם בנה אפרים פורטיס קבל את איתור המופת.
כל הכבוד למשפחה.
שלום חיים, תודה שכתבת אליי לגבי התגובה שלא עלתה, העליתי לבקשתך וברוך הבא.
מציאותם של גיבורים בשכנותינו היא משהו שלפעמים איננו מעלים על דעתנו. למשל, היה לי שכן שנפטר לפני כשנה, שהיה מגיבורי קרבות לטרון ב-48' (קצין ספרדי-מזרחי בצה"ל הצעיר שרוב פקודיו היו אשכנזים כולל ניצולי שואה) ולא הייתי יודע על כך דבר אלמלא זוגתו והוא (בני 90+) שכחו יום אחד את מפתחות דירתם, ומאחר שנמצאתי בדירתי אירחתי אותם כמה שעות עד שאחד הילדים שלהם הגיע עם מפתחות רזרביים. באותן שעות הקשבתי למסכת חייהם הצעירים בירושלים ובתל-אביב בשנות השלושים והארבעים, ושמעתי דברים (על תקופת המרד הערבי, על תקופת המחתרות וההגנה, ועל מלחמת השחרור) שלא ניתן לקרוא בשום ספר. זה היה מרתק.