
*
1
*
באפריל 1912, כמה מיהודי פאס שבמרוקו, מצאו מקלט, באישור השלטון ואולי אף בהוראתו, בכלובי גן החיות המקומי, על יד כלוב-הלביאות, בימי ה"טריטל" (פרעות) בעיר, שגבו את חייהם של עשרות יהודים (נמשכו שלושה ימים בין 17 ל-19 באפריל כאשר יומיים לפני תחילתם טבעה באוקיינוס האטלנטי אניית הפאר, הטיטאניק). כפי שהתמונה מראה, היהודים לא נכלאו, רק הורחקו מהפורעים כדי לשמור על ביטחונם וזכו לאבטחה בימי שהותם (חזרו לבתים כשהמהומות שככו). אני אף פעם לא יודע איך לגשת לתמונה הזאת, היא מעוררת בי רגשות מעורבים: יהודים בכלוב על יד הלביאות מצד; ממלכה ערבית שמחליטה להגן על יהודיה מפני המון פורעים מצד ; מישהו בכלל מתאר לעצמו פעולה דומה של ממשלה ישראלית או הנהגה פלסטינית להגנת ציבור (יהודי או פלסטיני) שנתקל בפורעים? לפחות לוודא שבלוד יהיו הפלסטינים בטוחים מפגיעת ההמון הכהנאי שמתקבץ שם, וכך גם תושבי השכונות היהודיות — מפגיעת פורעים? בשבת האחרונה נחתה רקטה בפגיעה ישירה מאה מטרים מביתי, בפתח הרחוב בו אני דר; מכונית עלתה באש, זגוגיות התנפצו, נפגעים קלים ונפגעי חרדה, ובכל זאת שאלתי בעינה; אני גם נזכר באותם מוסלמים מזרחית לפתח תקוה ובגדה המערבית שהעניקו למשפחתו של יוסף אליהו שלוש מקלט וחסות בימי מלחמת העולם הראשונה, כשלא ניתן היה לשבת עוד ביפו או בשכונות הדרומיות של תל-אביב; אפילו בפרעות 1921 הסבירו ראשי-הפורעים בנווה צדק לשלוש – כי מלחמתם אינה בו אלא ביהודים שמבזים את דתם ותרבותם (לא אצדיק אלימות לא אז ולא היום); ובכל זאת, קשה לי לחשוב על תופעה ישראלית מקבילה – להעלות על דעתי איש מערכת הביטחון הישראלית הטוען באוזני פלסטינים שהוא אינו נלחם לא בהם ולא בדתם או לאומיותם, אלא רק באלו שבוזים את דתו ותרבותו.
*
2
*
עזה. ערב שבועות שנת 1665. עזה היא עיר שבה מתקיים באותו זמן היישוב היהודי הגדול ביותר בארץ; יותר מאשר בצפת או בירושלים. באותה לילה, ברצף אירועים משונים, הכוללים – מקובל צעיר, המחולל בבית המדרש אשר בעיר, ואז נופל כמת; אזי מתחיל להישמע מתוכו קול המכריז על זהות המשיח – נולדת תנועה משיחית חדשה, שעתידה לסחוף למשך שנה ומחצה את רובו המכריע של העם היהודי לגלויותיו.
כך תיאר את האירוע, המלומד האיטלקי, ר' ברוך בן גרשון מאריצו, בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים:
*
ובהגיע חג השבועות קרא ר' נתן לחכמי עזה ללמוד תורה עמו כל הלילה. ויהיה בחצות הלילה תרדמה גדולה נפלה על ר' נתן ועמד על רגליו והלך אנה ואנה בחדר ואמר כל מסכת כתובות על-פה. ואחר כך אמר לחכם אחד שיזמר פיוט אחד ואחר כך לחכם אחר. ובין כך, כל אותם החכמים הריחו ריח טוב ומבושם מאוד כריח השדה אשר בירכו ה'. ועל-כן שלחו באותם המבואות ובאותם הבתים לידע מהיכן יוצא הריח המבושם ההוא ולא מצאו מאומה. והוא היה מפזז ומכרכר בחדר ופשט מעליו מלבוש אחד ואחר-כך אחר עד כי נשאר במלבוש תחתון. ודִלֵּג דלוג כדול ונפל מלא קומתו ארצה, וכשראו החכמים הדבר הזה רצו לסייעו ולהקימו, ומצאוהו שהיה כמת. והיה שם החכם כבוד מורנו הרב רבי מאיר הרופא ונגע בידו כדרך הרופאים ואמר שאין לו שום חיוּת. ועל-כן שמו על פניו סוּדר, כמו שעושים למתים בר-מינן, ועוד מעט ושמעו קול נמוך מאוד, והסיברו את המסווה מעל פניו, והנה קול יוצא מפיו ושפתיו אינן נעות, ואומר: "היזהרו בבני ידידי משיחי שבתי צבי". ואמר עוד: "הזהרו בבני ידידי נתן הנביא". ובכן, נודע לאותם החכמים שאותו הריח הטוב אשר הריחו היה יוצא מאותו ניצוץ של קדושה רוחנית שבאה ברבי נתן ודברה כל הדברים האלה. ואחר-כך נח הנחה גדולה, והתחיל לנענע את עצמו, ועזרוהו חבריו והעמידוהו על רגליו, ושאלוהו איך היה הדבר, ומה דיבר, ואמר איני יודע דבר. והחכמים אמרו לו הכל. ויתמה מאוד על הדבר הזה.
[ר' ברוך בן גרשון מאריצו, "זכרון לבני ישראל", נדפס בתוך: ענייני שבתי צבי, מהדורת א' פריימאנן, ברלין תרע"ג (1913), עמוד 47]
*
כמו שתלמידי ישוע התנבאו בליל שבועות שלאחר פטירתו, בהנהגת פאולוס, בשבעים לשון ("דיברו בלשונות"), מה שנתן את האות לפעילותם בין האומות, ונחגג עד היום בקהילות הנוצרים ברחבי העולם כפנטקוסט (ליל החמישים), וכמועד נבחר להשגת רוח הקודש; כך הפך ליל השבועות, אצל ר' אברהם נתן בן אלישע העזתי, מקובל צעיר כבן 26 שמוצאו המשפחתי מהונגריה, לליל התגלות המשיח ותורת הגאולה, וללילה – שממנו ואילך, יש להפיץ את בשורת משיחיותו של שבתי צבי בכל קהילות היהודים. מעבר לתמונת הצעיר הרבני המתערטל ונופל ואז עולה מתוכם קול של "מגיד", אני חושב, במידה רבה, כחברי ומורי, פרופ' אבי אלקיים מאונ' בר אילן, כי בעזה נוסדה באותו לילה דת חדשה, שכל חבריה העתידיים יהיו יהודים או צאצאי-יהודים; בנוסף, כמו שהראו גרשם שלום; ובעקבותיו, בצורה מפותחת יותר, אלקיים – שבתי צבי עצמו ראה עצמו כניצוץ נשמתו של ישוע, ולכל דרכו, רמז על הקשר המיוחד בין נשמתו ובין נשמת אותו מהפכן-משיחי קדמון שנצלב בגולגלתא. אמנם באלול תכ"ו (1666) התאסלם שבתי צבי תחת לעלות לגרדום – ואליו הצטרפו בהמשך קהל-רב ממאמיניו, אבל גם הכניסה תחת כנפי האסלאם, הייתה במקרים רבים רק אות להתחדשות דתית-רוחנית, שחרגה ביודעין ובמכוון מגבולות ההלכה הרבנית, וביקשה למצוא את הגאולה האחרונה, כשוררת מעבר למגבלות הדתיות של כל אחת ואחת מדתות הייחוד (יהדות, נצרות ואסלאם) – ובדמותו של שבתי-מחמד-ישוע, כמאחד בין שלושתן ומוביל אותן עדי עידן חדש. כמובן, בקרב שלומי-אמוני-ישראל וגם בקרב יהודים חילונים רבים נתפסת כיום השבתאות כמשיחיות שקר; אך כל אלו, לא לוקחים בחשבון את האפשרות לפיה שבתי צבי החל את הקריירה שלו כטוען להיות המשיח היהודי, והתגלגל בעיניי עצמו ובעיניי שומעי לקחו – לטוען להיות משיח של האלוהות עצמהּ, היחיד שיכול היה (כך אליבא דכתביו המאוחרים של נתן העזתי) לתקן את המערכת האלוהית לעומקה (כך הם האמינו). זאת ועוד, ללא שיפוט-מקדים הלכתי, ניתן להביט בפרספקטיבה היסטורית על היהודים שהלכו אחרי שבתי צבי גם מעבר להתאסלמותו, בין שהתאסלמו ובין שנותרו יהודים מקיימי תורה ומצוות (כנתן העזתי שסירב לחדול מלקיים מצוות), הרי אין סיבה להתייחס אל התופעה דווקא כ"שיגעון-משיחי" (אלא אם כן כל משיחיות היא שיגעון), אלא כתנועה של יהודים שרצו לצאת ממקום האינרציה שהועידה להם הדת היהודית, בת-זמנם, אל עבר מקום חדש. אני לא מנסה חלילה להציג את היהודים השבתאיים כפרוטו-חילונים או כפרוטו-ציונים, ניסיון שעשה בשעתו גרשם שלום, אבל כן להציג אותם כתנועה ששורשה ביהדות הרבנית, שחבריה ביקשו לעצמם מרחבים רוחניים מרובים על מנת לבטא את עצמם, את נפשם ואת זהותם. למשל, אני רחוק מלהיות יהודי המאמין בגאולה או משיח (רחוק מאוד), ובכל זאת הסימפטיה המסוימת שלי לשבתאות נובעת דווקא ממצבם של השבתאים לאחר התאסלמותו של משיחם (שביטאה את כישלונו של שבתי צבי כמשיח יהודי), ולאחר שמצאו את עצמם מפוזרים בין כמה עולמות וצריכים להתארגנות מחדש. המרת דת מסתמא אינה סוף-פסוק (כך אירע גם לממירי דת יהודים לאסלאם בימי הביניים או לחלק מהקונברסוס מקרב יהודי ספרד ופורטוגל עוד קודם לכן), אלא הזדמנות לשאת בתוך עצמך עולמות מרובים (מבחינה זו, הרי זה ניצחון). הייתי אומר, לעניין זה, בהסתמך על פרשנות העולמות המרובים למכאניקת הקוואנטים של הפיסיקאי יו אוורט III, שייתכנו כמה תורות וכמה הרי-סיני ואפילו כמה עולמות שבהן כולן אמת, בתוך עולמו הנפשי של אדם אחד. אם זה המצב, אדם יכול להיות בנפשו גם יהודי, גם מוסלמי, גם ספקן, גם מאמין, גם אישה, גם גבר, גם רציונליסט, גם מאגיקון, וגם כמה דברים נוספים. לדידי, היכולת לשאת כמה וכמה עולמות ומימדים בתוך העצמי היא מעלה; לא היסוס, לא בלבול, ודאי לא דבר בטל או נפסד.
אשר ל"מגיד" של נתן העזתי שהזכרתי לעיל. מגיד הוא קול פנימי, לכאורה קול עליון מלאכי או לחליפין: קול הנובע מפנימיותו של האדם, ומהעצמי העליון שלו, תופעה שאפיינה כבר שורת רבנים ממגורשי ספרד לפניו, כר' יוסף טאיטאצאק (שם, בין היתר התנבא על הופעת ר' שלמה מולכו), ורבי יוסף קארו (על השיבה לארץ ישראל) – אצל האחרון גם היתה התופעה הזאת קשורה בערב שבועות. וכך לימים, לאחר ר' נתן העזתי, הופעת "המגיד" הראשונה אצל ר' משה חיים לוצאטו, היתה בראשית חודש סיון; כאילו כרוכה במועד ההופעה אצל קודמיו; וכך, סבר גם הבעש"ט אחריו, כי באמירת עשרת הדיברות בחג השבועות בכוונה, אדם עשוי להתברך בכך שכאילו נאמרים הדברים מפי הקב"ה ממש ולא מפיו, ולהתברך כתוצאה מכך בחידושים בתורה בנגלה ובנסתר. ההגיון של הצמדת הופעת מגידים וחג השבועות לדידי קשור בהופעת קול ודיבור אלוהי בסיני, ובאמונתם של אותם רבנים ומקובלים שהוזכרו בכך שיש קול דובר בתוכו של האדם או מחוץ לו המשמיע את קול האמת או המגלה לו סודות תורה, כהתגלות בתר התגלות; אפשר, כי המקור מצוי בנביא זכריה המזכיר את "המלאך הדובר בי", ואם בימי הביניים – בקרב המקובלים, היו שכינו תופעות כאלוּ "דיבור ברוח הקודש" או "גילוי אליהו". ר' עזריאל מגירונה כינה את הנביאים וכנראה גם כמה ממקובלי דורו: "אחוזים בדיבור" (בדיבור האלוהי) – יש מאמר מרתק שכתבה על הקטע הזה אצל ר' עזריאל, פרופ' חביבה פדיה, לפני שנים רבות; כך למשל, כתב תלמידו ממשיכו של הרמב"ן, ראש הישיבה בברצלונה, ר' שלמה בן אדר"ת, על מקובל אשכנזי בשם ר' אברהם מקולוניא (ככל הנראה, מחבר כתר שם טוב) שהיה שואל כנגד ארון הקודש וקול היה יוצא משם ומשיב לו דברים, וטען כי הקול הוא קולו של אליהו הנביא (שו"ת הרשב"א סימן תקמ"ח). כנראה שבשלב מאוחר עברו לכנות תופעה זו בלשון "מגיד". לעומת זאת, קולות הבוקעים מתוך אדם וקוראים לו לצאת מעולם התורה והמצוות או לפגוע בקונוונציות של הקהילה ובפרט אם מדובר בנשים – נדונו כ"דיבוק".
*
*
אם אסכם עד הנה, [א]. אני תמיד אבכר את אלו שאחוזים בדיבור הפנימי האחר ולא האחוזים בדיבור (או בדיבוק) הביטחוני-לאומי-לאומני המדבק העולה ממסכי הטלוויזיה ומן המרפסות בשכונה. [ב]. כשאתם מפציצים את עזה, את מי ואת מה אתם בעצם מפציצים? מה אתם מעוניינים למחוק? את החמאס? מסופקני; את האסלאם? לא נראה לי (לא ריאלי, הדת הזאת מונה שליש מהאנושות). את העזתים? מה תעשו אז. או אולי רק את הקול הפנימי שמורה לכם שמדינת ישראל אינה הגאולה ולא ראשית הגאולה – שלהּ נכספתם (זה מציק, אני יודע; אתם מוכנים לעשות הכל כדי להיפטר מהקול המציק הזה); אולם גם להשמיד את התחושה הפנימית הכבידה מנשוא שיש בעולם – הרבה יותר מציונות או מיהדות, ושצריך לצאת אל העולם באומץ כדי ללמוד מה יש בעולם עוד, ולא עם צבא חמוש או מוסדות דת שתלטניים, כמו שעשוּ הספרדים והפורטוגלים שבשעתו השמידו או העבירו על דתם, עמים ושבטים בכל מקום שאליו האניות שלהם הגיעו. לא הגענו לעולם הזה כדי להיות יורשיהם של פרננדו ואיזבלה ולא של אותו המון ליסבונאי שטבח המון יהודי בכיכר רוסיו בין ה-19 עד ה-21 באפריל שנת 1506. גם שם היה ערב-רב של מלכים, אצילים, אנשי דת, לוחמים, והמון עם, שחשב שיש לשאת רק זהות לאומית ודתית אחת ויחידה, ולמחות, להעלות באש, כל תרבות אחרת, או אפשרות של ריבוי ומגוָּן; גם אז הסבירו לעצמם אותם קונקיסטדורים (Conquistadors), היכן שלא היו, שהם רק הודפים איום על התרבות, הדת, המדינה, בשם האמת האחת והיחידה. לבסוף, נדמה לי, שחלק ניכר מהמאמצים החוזרים ונשנים למחוק חלקים מעזה, יותר משהם נועדים להועיל בהרתעה כנגד ההפצצות בעוטף עזה (ולאחרונה, מאז 2014, ו-2019, גם בחלקי ארץ אחרים), הם סוג של לא-מודע ישראלי-ציוני הגורם לנו פעם אחר פעם לנסות למחות את העובדה שהגענו מעזה – מעזה עצמה – לא פחות משהגענו מוורשה, ניו יורק, רומא או ברלין. ישראל לא מתקיפה את האסלאם הפונדמנטליסטי. היא פוגעת בעיקר באזרחים כמונו. אנחנו לא נלחמים בערבים ולא במוסלמים; אנחנו נלחמים בעצמנוּ.ׁ(בני אדם כמונו, שמעוניינים, ממש כמו היהודים שהתקוממו כנגד שלטון המנדט הבריטי, בריבונות מדינית, לאומית ודתית). עוד מעט קט – וחלק מפרשני הטלוויזיה, ממש כמו אותם ספרדים בני המאה התשע-עשרה, אחרי מאות שנים של שנאה, ייטענו שלמוסלמים (הספרדים טענו כך לגבי יהודים) יש מתחת למעיל זנב. רק לפני קצת יותר ממאה שנה הושמו יהודי פאס בכלוב על-יד הלביאות להגנתם. האם מדינת ישראל נוסדה רק כדי לשמש כלוב-אדם נוסף, שמי שמגיחים ממנו — מגיחים לבושי מדים רק על מנת לשבור ולנתץ, ולשוב חזרה בשלום, ולספר לחבריהם לכלוב שניצחו בעימות? אולי הגיעה עת לשבירת-הכלובים וליצירת תנועה חדשה של קיום (יהודי וגם לא יהודי) בעולם.
*
*
*
בתמונות: יהודים מפאס בזמן ה"טריטֵל" מוצאים מחסה בכלוב גן החיות, צלם לא ידוע, אפריל 1912.
צוֹפים יהודיים, בגדאד, צלם לא ידוע, 1928.
כי באה עת לשבור את שלשלת הנערים השותקים נכונים ועיניהם דולקות. אלוהים כבר מזמן לא מברך אותנו ואיך יוכל
תפילה | חיים גורי
הָבֵא בְּרָכָה לַנְּעָרִים – כִּי בָּאָה עֵת.
רְאֵה אוֹתָם שׁוֹתְקִים וּנְכוֹנִים – וְעֵינֵיהֶם דּוֹלְקוֹת.
רְאֵה, יוֹרֵד הָעֶרֶב,
רוּחַ בְּצַמְּרוֹת, הָאֹרֶן מְרַטֵּט.
קְרָב יְהִי הַלַּיִל. וְהֵמָּה מְעַטִים מְאֹד.
בָּרְכֵם, אֵלִי, כִּי בָּאָה עֵת.
כּוֹכָבִים הֻצְּתוּ,
וּמַחֲנוֹת רַבִּים נֶאֱסָפִים מֵעֵבֶר.
כִּי מִי יִרְאֶה אוֹר-יוֹם! וּמִי נָפַל וָמֵת?
הַנִּצָּחוֹן יֻשַּׂג אוֹ אִם תְּבוּסָה וְקֶבֶר?
בָּרְכֵם, אֵלִי, בָּרֵךְ יוֹצְאֵי לַמִלְחָמָה.
בָּרֵךְ נִשְׁקָם לְבַל יַחְטִיא…בָּרֵךְ בֵּיתָם.
בָּרֵךְ אֶת זֶה הָעַם, אֶת נְעָרָיו וְלוֹחֲמָיו,
עַד קְרָב יְתָם.
הִנֵּה יָצְאוּ שְׁקֵטִים וְצַעֲדָם אוֹבֵד,
וַעֲלָטָה כְּבֵדָה וְלַיִל בֶּהָרִים.
בָּרְכֵם – כִּי בָּאָה עֵת.
הָבֵא בְּרָכָה לַנְּעָרִים.
דודו יקר, שים לב שלמרות ריבוי המקורות התורניים שהזכרתי ברשימה הזאת, לא הזכרתי פעם אחת את אלוהים אלא ביחס לתפיסתו המאוחרת של נתן העזתי את שבתי צבי כמשיח של האלוהות עצמהּ (לא של היהדות דווקא), והסיבה היא שאין לי שום כוונה שיצטייר לפיה דעתי היא שאלוהים תומך בצד זה או בצד אחר. איני מאמין בהשגחה על ההיסטוריה, אולי רק בכך שכאשר אדם חושב היטב ופועל היטב הוא יכול לייחס זאת לאלוהים, שהעניק לו כשרים אלו. אלהים ואללה הם היינו-הך בשבילי.
ותודה על גורי, למרות שמשיריו אני מעדיף שירים קצת אחרים, ופחות מליאי ברכה ונחמה, כגון: "שחורים", "מעל ההריסות", ו-"פיוט לראש השנה".
אולי נצליח לשמוע את הקול הפנימי שלנו אם המואזין יצעק את ההסתה שלו פחות חזק?
שנים הסתובבנו בעולם ללא מדינה ואיזה קיום עלוב וכואב חווינו, הלזה אתה מציע לנו לחזור?
החלק על שבועות והקולות מעניין מאוד. תודה
תודה על הקריאה, צפונית. אני לא חושב שהבנת את דבריי. לא הצעתי לחזור לגלוּת (למרות שאיני רואה בגלוּת דבר רע) אבל אני טוען שמדינת ישראל אינה אלא כּלוֹּב. עכשיו, יכול להיות שלדעתך אין כמו "הכלוב שלנו" וזה נכון, יש אנשים בעולם שמעדיפים לבלות את חייהם בחברת כלואים וכולאים ובפרט שיש עוד כמה כלואים במרתפים שמצבם נורא משלהם, אבל יש א/נשים שלא כל-כך אוהבים/ות להיות בכלוב. כזה אני, לא אוהב שאומרים לי מה לחשוב, מה להרגיש, איך לדבר, מה לעשות. את רוצה לחשוב ב"חווינו" ו"היינו", תיהני. באמת, כל טוב. אם זו עמדתך, אני ממש אבין אם לא תחזרי לקרוא או להגיב כאן. זה אתר אישי קטן ואני לא תר אחרי הרבה קוראים במיוחד אם הם חובבי כלובים. גם בחיים עצמם, אני לא מתנחמד לאף אחד.
GeorgVon1, תודה על הקריאה. למרות שמתוך הן אני שומע לאו על חלקים אחרים שכתבתי, ואני חייב לומר — לא ממש איכפת לי אם מסכימים איתי או לאו; אבל יש קהלים מסוימים שהכתיבה שלי לא פונה אליהם. איזה ידיד רבני אמר לי השבוע בלשון סגי-נהור "שמע האמת ממי שאמרהּ", כדי לומר שלדידו מה שאמרתי על דברים ששמעתי השבוע מפי מוסלמים אינו אמת. עניתי לו "אם אינך מעוניין לשמוע, אל תשמע אבל אל תתלה זאת באמת" והתכוונתי — אל תהפוך דברים שהם אמיתיים לגמרי מצד מוסריהם לשקריים, רק משום שאינך מסוגל לשאת את תמונת עולמם של ודעותיהם של אותם אנשים שאומרים אותן.
היהודים שגרים בלוד, הן הוותיקים (כמו יגאל יהושע שנרצח) והן הגרעין התורני, הם הצד הנפגע, ברוב המכריע של המקרים. הם לא 'המון כהנאי'. עשרות משפחות נאלצו לעזוב את בתיהם, והבתים נהרסו. לפני כן היו נצורים משך ימים ללא חשמל ומכוניותיהם הועלו באש.
האסלאם שמטיף לו השיח אל באז במסגד הגדול רחוק מאד ממתינות כלשהי.
שלום דודי,מתי שהוא ב-2007 לערך, הוצע לי לעבור לרמת אליישיב, השכונה היהודית החדשה בלוד. (היתה אז רק על הנייר) הייתי אז דוקטורנט בבר אילן והוצעו לי ולעמיתים דתיים מחירי רצפה בדירות חדשות ומרווחות. חלק מעמיתיי התלבטו, אחד עט על המציאה כמוצא שלל רב. אני הלכתי להקשיב להרצאה של פעילה לודאית פלסטינית שהסבירה במשך שעה וחצי כי כל השכונה החדשה וגרעינה התורני הוא ניסיון מכוון להפוך את לוד העתיקה ושכונותיה המוזנחות לאיזור חסום המוקף מכל עבריו שאינו יכול להתפתח ולא לגדול, ושתושביו כלואים בו או מנוטרים החוצה באמצעות צווי פינוי והריסה, כי איש לא ישפץ או יפתח את העיר העתיקה. מטבע הדברים, ירדתי מהעניין. עכשיו, לא צריך למכור לי שהאסלאם המקומי ובמיוחד זה המסונף לתנועה האסלאמית אינו אוהב ישראל בשום מובן ולא רוצה אותנו כאן. יתירה מזאת, אף שדיברתי עם כמה אימאמים של ערים מעורבות, קשה לי לומר שהם נוטים חסד למטרות ציוניות או התנחלותיות או מוכנים לזנוח את ההלכה האסלאמית בדבר היותו של המרחב כולו אדמת האסלאם. זה רק מבליט יותר את אוזלת היד הישראלית. החמאס הלאו הוקם בבתי כלא ישראליים ביטחוניים בשנות השמונים. לישראל היו מספיק הזדמנויות כבר אז לעודד כאן אסלאם טולרנטי או סוּפי ולא נעשה דבר. וזה שיש מוסלמים שונאי-ישראל זו אינה חדשה גדולה עבורי, אבל גם העובדה לפיה אני חי במלחמת שלום ההתנחלויות שאינה חדילה אף פעם כבר לא מהווה עבורי חדשה גדולה, וגם ברקטה שנפלה השבוע 100 מטר בהליכה מביתי (בתחילת הרחוב בו אני גר) אני רואה תוצאה טבעית של כל הסיפור הזה, שהיהודים והישראלים מגלמים בו את הרשעים והרצחנים לא פחות מאשר המוסלמים והפלסטינים.
ועוד דבר, בדבריי על "המון כהנאי" לא התכוונתי לתושבי המקום, אלא לכהניסטים ולציונים דתיים ממצביעי סמוטריץ' ובן גביר שנסעו או הוסעו ללוד בכל רחבי הארץ, כדי להשתתף ב"מאבק". בימינו, יש לך פרסומים והסעות ל"ריקוד הדגלים" על לוח מודעות של כל ישיבה או מכינה ציונית-דתית כולל מערך הסעים. מוקמות כאן מיליציות בלתי רשמיות (כמו שיש כבר שנים בגדה המערבית בדמותן של "כיתות כוננות" אזרחיות, החמושות כארגוני טרור) בחסות הממשלה, שבלאו הכי מסיתה ללא הפסק כנגד מערכות המשפט והאכיפה.
תודה רבה שועי על הדברים החשובים שמדגימים (על אף שלא לכך התכוונו) כיצד יכול אדם לצאת קמעה מהכלוב (להביט קצת אחורה, לצדדים, לקחת מרחק מסורגי ההווה המיידי), או לפחות, לנוע בו על חד אופן. דבריך יקרים במיוחד לנוכח המצב בו כל התקשורת הממוסדת עסקה בהידוק הלאסו להחניק (מי יותר ומי עוד יותר). אולי אם אנשים יעזו לרקוד טנגו או לשחק דג-מלוח עם אומנותיהם וסיפוריהם הלאומיים משהו פה ישתנה. לא סביר שכך יהיה ובכל זאת.
תמה יקר, לדאבוני הרב אני נעשה יותר ויותר עצוב ממבצע-צבאי למבצע-צבאי ואיכשהו אני מלווה בכתיבה נחרצת כנגד כל שפיכות הדמים חסרת-הפשר ונטולת-התכלית הזאת מאז דצמבר 2008 (עופרת יצוקה), ממש בחודשים הראשונים בהם התגלגלתי לאינטרנט. העובדה שכבר הבאתי בעבר שפעת מקורות אנטי-מלחמתיים מתרבויות שונות מונעת אותי לחזור על אותו התרגיל; יתירה מזאת, אני השתניתי ב-13 השנים האחרונות. כשהתחלתי עוד הייתי ציוני ביקורתי וגם היה לי חשוב הרבה יותר להביא מקורות מצד היהדות הרבנית האוסרים שפיכות דמים, אכזריות, שחיתות וביזה. היום אני כבר לא כל-כך ציוני (לא מחשיב עצמי ככזה) וגם הרבה פחות דחוף לי לבוא בשמהּ של היהדות. היהדוּת תופסת מקום בחיי, אני לא מכחיש אותו, אבל אם כשהתחלתי את הכתיבה פה עוד התלבטתי לא-אחת, גם בכתיבה, איזה מקום היא תופסת בדיוק. נדמה לי שבחיי הפנימיים היא תופסת מקום חשוב (או לפחות יישומים מסוימים שלה הקשורים בהגות ובשירה) ; בחיי החיצוניים-האינטלקטואליים, אלו שמטבע הדברים יותר חשופים כאן — מקום שולי בלבד. זאת ועוד, עם השנים פה הבנתי שהיו שנים בחיי ששגיתי מכל-וכל. האמנתי באותם שלבים שאם אלך לאורה של יהדות כזאת שנוח לי לקיים ולקבל, חיי יתארגנו סביב זה היטב. עם הזמן הבנתי, שזה לא מתאים לנפש שלי ורק מכאיב ומכביד עליה, ופתאום הרבה יותר קיבלתי את העובדה שאני הרבה מאוד דברים שאין לי רשות להכחישם. אני לא בטוח אם כל קורא שמתגלגל לכאן ישים לב לדקויות של השינויים שבין רשימותיי לפני 13 שנה ובין רשימותיי בשנים האחרונות (אבל אתה בניגוד לרבים כבר קורא את הרשימות שלי הרבה מאוד זמן) — לכאורה הסגנון נשמר, אבל לטוב ולרע, אני כבר לא באותו מקום שהייתי. פעם ניסיתי לקוות שפעם אצליח לזהות בעצמי מקום אחד ויחיד שפעם יתגלה לי (לא הייתי בטוח אם יש כזה מקום). השנים האחרונות וכל מיני דברים שעברתי במהלכן הבהירו לי שכבר הגעתי למקום הזה, רק כדי לגלות שאני הרבה יותר מרובה (מבחינת העולמות שנפשי חשה מחויבת אליהם או מעוניינת לבחור לראות עצמה כמקיימת זיקה אליהם) מכפי שהנחתי בתחילה.
אם תרצה, לפני 13 שנה, החברה הישראלית היתה פחות כלואה (למרות שגם אז הייתה בכלוב) ואני הייתי יותר כלוא מאשר אני היום; היום החברה הישראלית הרבה יותר כלואה (זה כבר סוג של צינוק) ואני פחות כלוא משהייתי. כעת, אני לא יודע אם העובדה שאני חש שהחברה הפכה למקום הרבה יותר מחניק קשורה לכך שאני קצת יותר חופשי או שהיא באמת הפכה למקום הרבה יותר מחניק. כיום כבר שורר דיסוננס בלתי-גשיר בין המקום אליו החברה היהודית-ישראלית הולכת, ובין המקום שאליו אני הולך. לא אותו הכיוון. לא אותן המגמות.
כבר מהצילום למעלה הפוסט הזה מטלטל. ממש לא מסכים כאן עם הכל, למרות שמאלניותי, אבל כבוד על האומץ להביע דיעה עקבית בעניין המורכב שכאן. התצלום הזה למעלה כה חזק, מפתיע ומציג אף הוא כבר בהתחלה מורכבות, כלוב אבל הם מחוצה לו, רק ישנם רמזים לסיטואציה המאוד לא רגילה. אולי כמו הסיטואציה הלא רגילה והבעייתית של חיי היהודים והערבים כאן בשטח הזה. כמה מורכב. וטוב שמה שנחת נחת מאה מטר ממך ולא אצלך.
שרון יקר, ראה, יש ל כישרון מפוקפק, אני רואה כמעט כל דבר מופשט ורחוק, אפילו את העולם הזה בהדרגה (ככל שעיניי מתירות לי לראות). משזה המצב, אני לא רואה הרבה הבדל בין ממשלה שצבאה מפציץ אזרחים ובין ממשלה שהזרוע הצבאית שלה מפציצה אזרחים; זה נעשה עוד יותר קשה, כי כעת גם מפציצים כפעולת תגמול רבי-קומות בשכונות הומות אדם ולא ממש משנה לי מי התחיל. אגיד לך עוד דבר, אצל רוב הישראלים וראיתי זאת למשל אצל סטיריקנים כשליין ותם אהרון, שמגחכים תוך כדי שכל משפט שני הם מדגישים שהם רגילים לבקר את הממשלה הישראלית, אין נטיה להכיר ממש בעזתים כבני אדם כמונו. לכל היותר, הם מתייחסים לעזה כשטח שנכבש על ידי ארגון טרור ברגע שישראל נסוגה משם, השולטים ביד רמה על מיליון אזרחים שנמצאים בשבי. כלומר, על-פי שיטה זאת מצווה לעזור לאותם אזרחים מסכנים דרך הפצצתם למוות. משל למה הדבר דומה? להפצצת דרזדן וברלין על ידי בעלות הברית. גם אז סברו האמריקנים כי הם מצילים את הגרמנים מתנגדי-הנאציזם מהיטלר וכנופייתו והללו עתידים להודות להם על שהותירו עיי חורבות במקום ערים; כי זה מה שעזר להפיל את השלטון הרצחני וחסר-הרחמים. אבל העם הגרמני ספק אם הודה לאמריקנים, לסובייטים, לצרפתים ולבריטים שחילקו ביניהם את ברלין והותירו עשרות אלפי אזרחים מתים ונשים שנאנסו והמוני פצועים ומרוסקים. ככל שהשנים נוקפות, הגרמנים אמנם חושבים בחלקם הרב כי בין 1945-1933 הם נשלטו על ידי מדינת טרור, אבל הם לא ממש מודים לבעלות הברית על הרצח הרב ועל הנקם חסר השחר באזרחים גרמנים, שליווה את כיבושה של גרמניה בשנת 1945; בדיוק כשם שהעם היפני רחוק מלהודות לאמריקנים על שהפציצו את הירושימה ואת נגסקי. נכון, הנאצים היו קרובים מאוד למה שהדמיון האנושי הוא הכח המתעורר (המתקומם) שבנפש יכול לזהות כרוע מוחלט, וגם הצבא היפני פעל זוועות שלא תעלינה על הדעת, ובכל זאת — עם כל זאת, בעלות הברית ביצעו בדרך לניצחון על יפן וגרמניה שורות פשעי מלחמה מחרידים, ותרמו את שלהן בהפיכת אירופה ומזרח אסיה לבית מטבחיים גדול.
בתלמוד ירושלמי מובאת משנה מאוד ידועה בנוסח הבא "כל המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא וכל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא" — כשאני חושב עזתים, אני לא חושב על אויב ולא על אזרחים הנתונים בשליטת ממשלת אויב, אלא על בני אדם כמוך וכמוני, נפשות כמוך וכמוני, לכל דבר ועניין. על העובדה לפיה רוב הציבור הישראלי חושב ומאמין אחרת, עוד נזכה שיבואו איתנו עוד בימינו או בימי ילדינו ונכדינו חשבון גדול.
מכבד את דעתך הכנה. מבחינתי העזתים הם אכן ולגמרי בני אדם כמונו, כן, אבל שלא כדעתך אכן כן נשלטים ע"י ארגון טרור ציני ורצחני שהוא אוייב שלנו כי אינו מכיר בנו ולא יכיר לעולם ושגם מתעמר בהם עצמם. היינו יכולים "לשטח" את עזה בקלות, כמו שתמיד כותבים, בשעה אחת, אם זה היה חלילה בסגנון של מה שעשו בדרזדן או לדרזדן, וזה לגמרי לא המקרה כאן. בהחלט לא כמו בדרזדן. בכל מקרה בשורה תחתונה לדעתי אזרחי שני הצדדים, לפחות אלו שבאמת חפים מפשע ואלו הרוב, סובלים רבות מכל הסכסוך הקשה, המתמשך והמדמם הזה שהלוואי ויום אחד מישהו ימצא לו פיתרון חכם והוגן.
שרון יקר, ישראל דומה למערה של אפלטון. אנשים יונקים מגיל אפס מיתוסים "חינוכיים" יהודיים וציוניים וגדלים ללא פרספקטיבות מספקות כאילו זאת האמת היחידה, ששווה להילחם וגם למות עליה. יש תסמונת של עיוורים הנקראת תסמונת אנטון — שבה עיוור או חלוש ראיה משכנע את עצמו שהוא רואה הרבה יותר טוב מכל האחרים גם כשכל העולם מעמיד אותו על טעותו. רבים הישראלים הלוקים בתסמונת זו בתודעתם וכך גם מוסלמים ופלסטינים — פשוט מפני שהפנימו חינוך שכיוון אותם לכיוון אחד ויחיד. כאלה רבים יש גם ברעננה וגם בלוד ובטח שבעזה. אני מתפלל לרפואת כולם.
ולגבי דרזדן, מובן שלא כיוונתי לכך כי ראוי לעשות כמעשה דרזדן או לעשותו בפועל, אני רק טוען כי גם אם ישראלי ציוני מעוניין לראות את עצמו "בצד של הטובים" (באנלוגיה שהבאתי: בעלות הברית) ואילו את הצד השני "הצד של הרעים" (מדינת טרור קשה ואכזרית), עדיין גם מתוך תפיסת עולם כזאת (שהיא לכתחילה מוטה לדעתי, משום שהחמאס אינם נאצים, הגם שהם אויב תיאולוגי-פוליטי מר) יש דברים שלא ניתן לעשותם לבני אדם כמונו בשם "הניצחון" או "השלום" או אפילו דימיונות של שחרורם משבי שוביהם. בכלל, הדבר שטרם תפסו בישראל הוא שהסיבה לפיה כל ההצעות הישראליות נדחות פעם אחר פעם — הוא שאין סיכוי שהפלסטינים ייתנו לישראל לקבוע את גורלם; הם כבר אכלו מספיק מרורים ונחלו די שכול, כדי שלא יניחו לישראל להכתיב להם שום-דבר. הפלסטינים, בין היתר, כתוצאה מהעוינות הישראלית כבר אינם מדברים היום על גבולות 67' אלא על גבולות 48' (טרם הכרזת המדינה). עוד שני עשורים כבר אף אחד לא ידבר עם ישראל על תוכנית החלוקה, וזה לא רק מחמת כך שהציבור הישראלי הקצין כי ההפצצות והטרור הביאוהו לכך; אלא שגם לציבור הפלסטיני נמאס לחלוטין מהציונים. הרגו להם, הרסו להם, פוצצו להם, החריבו להם, גירשו להם, אסרו אותם, הפרידו אותם, הגבילו אותם, הקימו ביניהם חומות, וביניהם בנו כבישים עוקפים להנאת המתנחלים. יש להם את כל הסיבות שבעולם שיימאס להם לחלוטין, וכל העמדה "הנאורה" של הכובש והצעותיו אפילו לא נלעגת כבר בעיניהם. אי אפשר להכניס מיליוני אנשים לדיכוי, הרס, ושכול בן עשרות שנים, כשבתווך מנשלים אותם מאדמותיהם ואדמות אבותיהם, ומכניסים אנשים הקוראים להשמדתם לכנסת, ולצפות שהם יירצו להיענות להצעות מהצד שאותו הם חווים כצד שהונה אותם פעם אחר פעם, לא פחות מאשר הימין כאן תופס אותם. אי אפשר להאשים אותם שהם מתייחסים לציונות כמין פולש ואכזרי של אנשים מטורללים. זה לא יותר או פחות מטורלל מכל ארגון טרור ערבי, כולל חזבאללה.
נמאס להם. מבין. נמאס גם כאן. כנראה שזה לא פתיר. אצלנו העם נהיה כל הזמן יותר ימני ויותר דתי מסורתי (הצעירים) כך שזה נהיה עוד יותר בלתי אפשרי. הפרסקטיבות של רוב הבריות צרות מאוד, משני או כל הצדדים. פה ושם, למשל ככל שאנחנו הומניים או שמאלנים יותר, אז הפרספקטיבות מעט מתרחבות, באופן מודע, וזה לא תמיד קל, להרחיב יותר ויותר. רוב האנשים נשארים בפרספקטיבות צרות מאוד ולעיתים אף מצרים אותן עוד יותר. על הסכסוך הזה ובכלל. אגב גם התקשורת העולמית ובכלל העולם- המקבלים רסיסי מידע מפרספקטיבות צרות ומעוותות מציאות. כנראה שטוב כאן לא יהיה.
שרון, בסופו של דבר לוּ הייתי נשאל היפותטית מי מהשלושה מעניינים אותי יותר: [א]. הר הבית [ב]. ניו יורק [ג]. איי הפסחא. אני הייתי הולך בכנות על איי הפסחא. אבל אנחנו חיי בחברה שבהּ אנשים (יהודים ומוסלמים) חושבים שעתידם תלוי בהר הבית (או קבת אלצחראא' או מסג'ד אלאקצא); בזים לניו-יורק כמגלמת של תרבות חומרנית ומערבית, ולא שמעו על איי הפסחא. אולי אם סטאלין ובן-אל יצלמו שם קליפ ללהיט הפופ החדש שלהם.
שועי יקר. לגמרי איתך בזה. הר הבית זה באמת חבית ענקית של חומר נפץ קטלני. במובן מסויים היה טוב אם היה מגיע אנדרואיד ועושה שם חור/בור שחור בעומק קילומטר ומוחק הכל. נשמע רע אבל זו זוועה שמקום היסטורי כה מרתק ורב שכבתי הוא מקור לכל כך הרבה התלקחויות דתיות ולאומיות ודם. אין לי בעיה גדולה עם ניו יורק, הייתי שם רק פעם אחת ל-6 ימים, ואשמח שוב, אבל איי הפסחא זה חלום, גם לצלם שם. קח אותי לשם, שועי…
לפני שנה ויותר (כמעט שנה וחצי) עקב העיניים וטיפולים בסטרואידים במינון הגורם להזיות, גיליתי שהעולם הפנימי שלי רוחש שמאניזם, תופים, נופים בדרום אמריקה ובאיי הפסחא. כמה פעמים ראיתי איזה אתר של פסלים מניתי אותם, התבוננתי על המנח שלהם. לימים דרך Google Earth גליתי שיש אתר כזה ובו מונחים אותם פסלים באותו מספר בדיוק כמו שראיתי אותם. אני לא חושב שאין פעם קודם צפיתי בסרט על אתרי הפסלים האלו או קראתי ספר הדן בהם. אני לא רואה בזה דבר מיסטי. למרות שמאז גם למדתי שאין הכרח שמה שראיתי היה בעטיים של חומרים הליצוגניים אלא שיש אנשים שכאשר ראייתם נחלשת מאוד מתחילים להזות או לראות דברים (אוליבר סאקס כתב על זה לא מעט). הדבר שמטריד אותי מאז הוא שראיתי דברים שנמצאים אי-שם במציאות מבלי שביקרתי בהם מעודי או חקרתי עליהם קודם-לכן ,ובבהירות של אדם שמבקר שם, ואין לי שום הסבר רציונלי מדוע דווקא זה מה שהוקרן בהכרה שלי באותו זמן ומדוע בצורה חוזרת; ומדוע לא בשינוי [שהרי אם זו הזיה (והזהירו אותי באותה תקופה שיהיו לי הזיות) — אז מדוע שבכל פעם אצפה באותו דבר; שלא היה אחד מנושאי העניין שלי בעבר]. יותר מכך, אני מתעסק הרבה במטאפיסיקה פילוסופית ומיסטית במיוחד בעולם הערבי והיהודי בימי הביניים ובתקופה הקדם-מודרנית; ממש עוסק בזה שנים על שנים; עם כבר, הייתי מצפה שאם נותנים לי אפשרות להזות העולם הפנימי שלו יורה אותי לכיוון זה. במקום זה צפיתי ביערות (כמו באמזונס), נהרות, ימים, דגים מכל מיני סוגים (חלקם ענקיים), איים ואיי הפסחא. כל מיני אנשים הביטו בי כמו מביטים דרכי ואני בהם בנופים האלו. אין לי עד היום פתרון לחידה מלבד העובדה שהאדם לא תמיד בוחר את הגל שישטוף אותו ולא את החוף אליו הוא נשטף.
מדהים ומרתק. מסתורין. לי יש משהו קצת דומה, מילדות, עם חלומות על מבנים נטושים.
בכל פעם שאני קורא אותך שועי מתחדדת לי התחושה שאיני נטע זר בעולם. גם הפעם התחזקה אותה תחושה נעימה כשחלק מהדברים גלשו למה שנהוג לכנות כפוליטיקה.
לואיס יקר, העולם הוא מקום מוזר. רוב האנשים בו אינם רציונלים. רוב הרציונלים אינם רציונלים. לפעמים אפילו נדמה לי שהרציונליות אינה רציונליות לפי שאינה מתאימה עוד לשום דבר בעולם. אנשים רגילים לחשוב בכוחות (כמו ילדים שעושים "כוחות" במשחקי כדורגל), להעצים רגשות. להעצים את עצמם, להרגיש ש"נראוּת" היא מידה טובה, שעושר הוא גאולת הנפש, שהיררכיות הן תמיד מוצדקות אם מנהיגים דתיים או לאומיים מקבלים אותם ככאלה, ועוד ועוד.
אמרתי לחבר היום שהבלוג שלי החל להיכתב מעט אחרי שהחלטתי להפסיק לקרוא מוספים ספרותיים בעיתונים ומעט אחרי שנראה היה לי שהאוניברסיטה שבה שהיתי באותו זמן מערימה אינספור מעצורים בפני יכולות הכתיבה וההבעה שלי.
כשבאתי הנה לא היה לי ברור שאינני לבד. יש לי חברים וחברות בחיים; אבל לא כולם חולקים את חיבותיי למוסיקה, פילוסופיה, אמנות וכיו"ב. אני תמיד שמח במה שנוצר כאן במיוחד בחלק התגובות, משום שבדרך כלל זה מראה לי שאיני לבד.
הרשה נא לי לכתוב שועי שתגובתך מרגשת. אני בכלל חושב שרגש היא תחושה של הרציו. אולי זאת שעושה את הרציו למשופר יותר.
כשהייתי מקשיב להרצאות של ישעיהו לייבוביץ בצוותא -סוף שנות ה-70- הייתי נרגש לפעמים אף עד דמעות מרמת הרציונליות שלו שעשתני נפעם, כמו שרוגשתי מהופעות של דון שרי ואורנט קולמן שנה לאחר מכן בניו יורק.
אגב אצלנו בבת-ים (במלעייל) היינו עושים ׳כוחות׳
במלעייל. עשרות שנים אחרי פטירתו של ביאליק.