
*
אף אחד לא אוהב שעוקפים אותו בתור
או במעלה ההייררכיה –
ולך תסביר לאנשים שלא קיים שום תור
וממילא לא הייררכיה;
אלא הכל בראשם, ובעובדה לפיה הם מעניקים זכות-קדימה
למוסדות החברתיים לשחק בראשם;
לקבוע מה ראוי ומה אינו ראוי, מה טמא ומה טהור,
מה "עובר מסך" ומה כדאי להסיר מִסֵּפֶר, כי זה סימן לטעם רע.
ואיכשהו מנהל התיאטרון יושב עם מנהל הבנק ועם האלוף ועם השר והמפיק,
וכולם – פיהם גוזר-דינים ללא שום העמקה או מובן
וכולם הולכים אחרי החלילנים האלה בטורים סדורים,
בהגיון של טור צועד,
וילד מגמגם או צולע, שנותר קצת מאחור, ושכבר נעזב לא-אחת, כלומר: עזבוהו לבד –
רואה קצת מרחוק – את הגווים המתרחקים,
מבליע חיוך ונושם לרווחה;
משמיע לעצמו את עבדוללה אבראהים,
לבד על הפסנתר,
במופע בקופנהגן משנת 1969,
למלאת עשור לגלותו מדרום אפריקה, מולדתו –
ממנה נאלץ לצאת משום שהנהיג הֶרכֵּב,
The Jazz Epistles, אפילו לא התבטא פוליטית
וכבר עצרוהו ושחרורוהו, כרדיקל תרבותי,
והוא רק רצה ליצור
בחברה שייעדה אותו, כמו אסיר על-תנאי,
לעבודות-שירות
ואשריו שהקליט ג'ז, נרדף וברח מארצו בזמן
ואשרינו שמצא ברוחו את המאזן,
ועצר ברוחו את העצב והכעס
וידע לנגן כל-זאת ללבו, קל כענן;
מבלי לשרת אף-אחד,
אף-פעם.
*
[שועי, 16.2.2022]
*
*
*
*
בתמונה למעלה: שׁוֹעִי רז, דרומהּ, 21.12.2021
צילום נהדר
מרית, תודה. יש כבר סידרה שלימה של צילומים כאלה מנסיעותיי לבאר שבע בשנים האחרונות. את בטח זוכרת שפעם מזמן, הרבה לפני שידעתי שאהיה בבאר שבע, הייתי מתאר את עצמי (בין היתר בתגובות ב"עיר האושר" כרוכב חד אופן בנגב בין גמלים — ראי למשל "לפוצץ את בית הספר?" אצלך משנת 2011 ואת "ביום הראשון בשבוע הספר" משנת 2013). ובכן, משהו מכל זה ממש קרה, קצת אחרת אמנם והתחלתי לשוטט קצת וגם לצלם מדי פעם את מרחבי הנגב הריקים (מי שנמצא בפייסבוק רואה תמונה כזאת מדי פעם).הדבר הכי מפתיע. בתחילת השנה, ממש בדרך לשיעור הראשון של השנה, צילמתי אגב נסיעה באוטובוס במאה קמ"ש תמונה אקראית לגמרי (לגמרי בשגגה). לא הבנתי מה אני רואה שם, אבל לא מחקתי את התמונה. משהו גרם לי להבין שיש שם משהו שאני לא רואה ולחזור כדי להבין את זה. אחרי כמה ימים הגדלתי והגדלתי (יש אופציה בטלפון) כי נדמה לי שראיתי משהו בחזית בניין על הגג. היה שם פסל כחול של רוכב חד-אופן (על ראש גג של איזו חברת טכנולוגיה בתחילת כביש 6 דרומה בצד הכביש). זה היה מאוד מפתיע כי לא היה לי שמץ מושג (האוטובוס דהר בשמש חזקה) שדווקא את זה ודווקא שם המצלמה קלטה, ובוודאי שלא יכולתי לקלוט את המראה בעיניי (מהירות הנסיעה, שמש חזקה, מצב הראיה, העובדה שלא צילמתי זאת בכוונה, כלומר הכפתור של המצלמה נלחץ בטעות). מקריות משונה וגם מצחיקה בהתחשב בכך שמעולם עד-אז לא עיניי (שלום להן סך-הכל, חזרתי לקבל איזו תרופה ביולוגית, אחרי שנה ומשהו ללא תרופות) ולא המודע שלי הבחינו בכך.