
*
הצבא הרוסי מגלה כי הוא נע על מרחב מעוקם כאוטי כלומר ככל שנדמה לו שהוא מתקדם הוא נסוג או עובר מלמעלה או מלמטה ואינו מצליח להגיע לקייב. לבסוף, מתגלה כי טוראי גאורגי איוואנוביץ' חֲצוּמִיר סימן את הדרך לכל אורכה בגיר, וכך יתאפשר לצבא הרוסי לחזור לרוסיה, זאת אומרת אם אותו מרחב לא השתנה באופן דינמי סימולטני גם בראשיתו וכך למעשה עלול הצבא הרוסי לחשוב שהוא שב למוסקבה אבל למצוא את עצמו היפותטית בקידמת אנטרטיקה או בפתחת פתח תקוה או בלב האוקיינוס השקט ואולי כלל לא על פני כדור הארץ.
יש אומרים כי אודיסאוס סבל מאותה בעיה אחרי שריפת טרויה. רק שהמושגים הגאומטרים של אותם ימים היו רעועים יותר. לפיכך, נאלץ לבדות אגדות על אוכלי לוטוס, קיקלופ, קירקי ושאר מרעין בישין. העולם אף פעם אינו מה שהוא נראה ואפילו לא ממש נענה לשום תיאוריה מדעית, עד-תום, אלא למקוטעין. יתירה מזאת, האמת היא כי אודיסאוס נאלץ לסבול במשך שנים — צהלות סוסי-עץ בחלומותיו, וזה בלבל אותו כהוגן, כי כיוון שהיה משכיל, הבין מדעתו, כי הסירנות אמנם שרות, אך סוסי-עץ לעולם אינם צוהלים.
*
*
מטרגדיה שכוחה זאת, אנסה לגזור, כי ייתכן (רק ייתכן) כי ככל שבני האדם מנסים להחיל את עצמם על פני המרחב הארצי (כדור הארץ) באמצעים כוחניים, שתלטניים ומכחידים, המרחב הולך ומסתבך ומסתעף ושוב אין בו שום תימטיקה או דברים המובילים בהכרח מכאן לשם. התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב למשל, הייתה מבנה ארכיטקטוני שהביע זאת בבהירות האפשרית. מסדרונות, כוכים ומדרגות שלא הובילו לשומקום (כגון קבלת האר"י) ותמיד נדמה היה שניתן היה לשכן שם את מינוטאור (מינוטאור יש בירושלים). אין פלא שכעת מתכננים להרוס את המקום, כמו כל אתר שמנסים להסתיר מבני הדורות הבאים, שבעבר נחשב כמגלם את צורת העולם או את מובנו [נותרו כמה מונומנטים מגליתיים, פסלי המוּאַי באיי הפסחא, פירמידות (במצרים ובדרום אמריקה), ושרידי מחנות השמדה בפולין]. כך, ביטאה התחנה המרכזית החדשה לא את ההיסטוריה היהודית במאה העשרים ובמפנה המאה העשרים ואחת בלבד, אלא כמו שהפלישה הרוסית לאוקראינה מעידה — התחנה אצרה בתוכה בזעיר-אנפין את סיפורו של המין האנושי בתקופה המודרנית. מכאן, הופך הרבה יותר בהיר מדוע במשך שנים פעל שם מרכז לשוחרי תרבות היידיש, בקומת המרתף, סמוך לקרקעית. מי שהתקרב לקרקעית, עוד יותר, שמע בלילות, אם נע לעומת הקולות — משהו שניתן היה להסביר רק כאפקט דופלר הנוצר כתוצאה מאוטובוסים, החולפים באדישות, קומות רבות מעל; מה שנשמע באופן מחריד, למי שנתן ללבו להאזין, כצהלת סוסי עץ עקשניים, הממשיכים להרעיש בחלום.
*
על הציור לעיל, ראו גם: חיל פרשים אדום (גאומטריה בצבע)
*
*
*
בתמונה למעלה: Kazimir Malevich, Red Cavalry, Oil on Canvas 1928-1932 Circa.
כתבת כל כך יפה
תודה מלב ענת.
מעשיר ומאשיר כדרכך בקודש
תודה שועי,
על דרכך המיוחדת והפיוטית
לדבר על מה שאי אפשר לדבר.
להפוך את כאב הבטן הנמשך כבר שבוע
למשהו קצת אחר.
תודה שועי יקר, שנתת לרגש בלתי מתומלל שפה.
ולא אתפלא במציאות המוזרה של רוח התקופה אם ימצאו כוחות הצבא הרוסי את דרכם לפאתי פתח תקווה… שבעיניי היא כשלעצמה מגלמת את הבלתי מובן של העולם האנושי המודרני 🤔
לואיס יקר, תודה אבל אני לא בטוח שיש לי דרך ובוודאי שאין לי קודש. כל מה שניסיתי הוא להתגבר על המצוקה ועל חוסר האונים שאני חש. אדם אחר היה כנראה מקלל את פוטין בשיחת סלון או כותב שיר על העריצות הנוראה. אני מעדיף לכתוב במקום זה טקסטים כמו זה שלמעלה.
תודה מלב מיכל, אני באמת חושב שהרבה ממה שאני עושה בחיים נוגע בדברים שנועדו לתת מלים לדברים שקשה לדבר אותם, ולהפוך כאבי בטן-ראש-לב או עיניים, למשהו אחר.
מעין יקר, ביומיים האחרונים שהיתי לא מעט בעיר פתח-תקוה, עיר שעד לאחרונה אף אני הטלתי ספק רב בקיומהּ (למען האמת, מזה שנתיים וחצי אני מטופל בבלינסון וכך מגיע לעיר הזאת הרבה יותר מבכל עבר). אני נאלץ לומר שאם אנו חיים בעולם שבו הצבא הרוסי יכול סתם-כך לפלוש לאוקראינה ואולי גם להיכנס לתוך מרחב מעוקם וכאוטי כדלעיל, אין כבר קושי רב להודות בכך שגם פתח תקווה קיימת. בעיניי קיומה של פתח תקווה הרי זו מהפיכה קופרניקאית. אני עוד לא יודע לאן אני הולך ומה יארע לי בעקבות הגילוי הזה (ארבעה נכנסו לפתח תקווה ממש כמו לפרדס). לאחר יומיים שבהן שהיתי לפחות כמה שעות ביום בבית בעיר זו, אני נאלץ לשתף אותך — פתח תקווה אכן בסוף תל-אביב, אבל היא דומה לא-מעט (לא בנוף, בצביון) לירושלים. תל-אביביים על פי רוב לא סובלים את ירושלים ומתעלמים מפתח תקווה, אני חושב שמכאן יצאה ההכחשה.
אין ספק שועי יקר, יש האומרים כי בפתח תקווה יוקם בית המקדש השלישי' הבעיה היא רק שלא יודעים מה יהיה על אלו שקשורים בעבותות הנפש לרעיון הבית שעל ההר. אולי יותר הגיוני באמת להקים בית במישור בכלל. ובאשר לספק קיומה של פתח תקווה .. כמו האור המגיח מן הגומחה נראה כי פתח תקווה היא ללא ספק מקור הקיום ואבן השתיה… הרי זה כבר רמוז בשמה 😉 .. חיבוק גדול ממני אליך שועי ודרישת שלום חמה לשיי'ח החבר.