
*
מיהו הקהל הנדרש לכותבים, פרשני סוד או אמנים בכדי שייצרוּ – ומה שיעורוֹ? עיון בכתבים מאת נַצִיר אלדִﱢין טוּסִי, וולטיר וקורט וונגוט. רשימה לזכרו של וונגוט, שבנובמבר זה מלאו 100 שנים להולדתו.
*
1
אחד הדברים המפתיעים ביותר באוטוביוגרפיה הרוחנית של הפילוסוף, התיאולוג, המתמטיקאי, האסטרונום והארכיטקט האראני, נַצִיר אלדִﱢין טוּסִי (1274-1204) היא תפיסתו לפיה פרשנות סוד לכתבים רוחניים החלה להיווצר רק כאשר נוצר קהל מסוים של אינטלקטואלים ומבקשים רוחניים נהיה צמא לפרשנוּת, המסכימה לחרוג מהפשט הגלוי של הכתבים, ולהציע פירושים המרכיבים בטקסט רעיונות שעל-פניו, מהווים את יסוד עולמו הרוחני של הפרשן, הטוען מצידו – כי הם היו מצויים כבר בטקסט עצמו, והיו ידועים לעלית אנשי הסוד, הנביאים, או חברי-הנביא מחמד (אַלְאַוּלִיַא) בדורות הקודמים. כמובן, לא רק למציאותם הפיסית של מבקשי-סוד כיוון טוּסי, אלא גם לכך שתהיה בקבוצה הזאת יכולת להבין ולהפנים את הסודות הנמסרים מידיו של הפרשן. אפשר כי מה שהתיר לטוּסי לכתוב את הדברים בביטחון, היא השתייכותו לשיעה האסמאעילית הנִזַארִית, שראתה באמאם העומד בראשהּ, בכל דור-ודור, את תלמידו-ממשיכו של הנביא מחמד, הן מצד יוחסיו, הן מצד מדרגתו הרוחנית, והן מצד שליחותו כמבטא להלכה את רצונו של אללﱠה. חבורות סוד סמכותניות כאלוּ היו אכן חלק מהותי ביצירת הסוד במרחב האסלאמי והיהודי בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת. הן התבססו, בדרך כלל, על התקבצות סביב דמות מורה גדול, שהורה לתלמידיו סודות על אודות האלוהות הפזורים בספרי הקודש או ידע לומר דברים החורגים ממה שנאמר עד אז על הנפש או הנשמה האנושית – מחצבהּ, תהליך השתלמותהּ וייעודיהּ. למשל, התקבצותן של קבוצות ס͞וּפיות בראשות שֵׁיח'ים, מורי-סוד התבססה בדרך כלל על הדגם הזה; או בתווך היהודי חוג ר' יצחק סגי נהור, חוג ר' יהודה החסיד, חוג הרמב"ן, חוגו המדומיין של הרשב"י בספר הזֹהר – כל אלוּ היוו תשתית ליצירתן של חבורת התלמידים שהסתופפה אצל האר"י בצפת או לימים – חבורות דומות שנאספו בצילן של דמויות כרמח"ל וכבעש"ט. אם אחזור לטוּסי, מדבריו משתמעת תפיסה מאוד מודרנית של הפצה ושימושיות. כלומר, הוא הרי יכול היה לטעון כי משעה שיופיע מנהיג רוחני בעל-שיעור קומה – חזקה על אללﱠה שיקבץ סביבו אנשים הראויים להנהגתו ולשמיעת דבריו ולהבנתם, ובכל זאת גם לטענתו טוּסי, אם אין סביב איש-הרוח קהל מתאים, הצמא לשמוע את שיעוריו; הוא יישאר לבדו כנושא-סוד-נסתר בתוך קהילה שאינה מבינה, ולא פנויה להבין, ולוּ מעט מתוכיוּת דבריו. אפשר כי לכן חלה בסביבות רוחניות ברבות הימים נטייה ליצור קהילה עם מוסדות והייררכיה מוגדרת, על-מנת שניתן יהיה לשמר את קהילת השיח ולהישמר מהאפשרות שהחברים בה "יתפזרוּ" למקומות אחרים. אפשר לראות את אותן התופעות ממש גם במוקדי יצירה ורוח מערביים חילוניים במאה וחמישים השנים האחרונות: באקדמיה, באמנות, בפסיכולוגיה ובאידיאולוגיה-פוליטית – ליצור קהילות או קבוצות-כוח, המנסות לשמר רעיונות ובעיקר לשמור מכל משמר על המקום החברתי הרם שתפיסות עולם מסוימות תפסו בעבר, וזאת – לא רק בכדי שבני הדורות הבאים יוכלו לעיין בהן ולעסוק בדרכן, אלא גם על מנת שנושאים מסוימים ייוותרוּ חיוניים לתרבות ולחברה, אם לא לכל הקהלים, לפחות לקהלים מוגדרים שימשיכו לשאת אותם. כלומר, רבות הקבוצות והקהילות החברתיות שהעבירו את מושג ה-Conatus Essendi השפינוזי, העומדת על זכותו הראשונית (למעשה, קרוב להכרח) של כל חי לקיים את חייו ולשמרם כל זמן שהוא יכול, מעולמם של הפרטים – לעולמן של הקבוצות החברתיוֹת ותודעות הקולקטיביות, עד שלעתים דומה כי היחיד כמו מצֻוֶּה. לוותר על סינגולריוּת, קריאטיביות ואפילו על העדפותיו – בשל התודעה הקולקטיבית של קבוצת-היחס, אשר לכאורה נגזר עליו לעבדהּ ולשומרהּ.
על התפוצה המוגבלת ממנה יכול להינות איש רוח חדשן וביקורתי הניצב בפני קהילות שיח מוגדרות, הייררכיות, שנתגבשו זה מכבר למוסדות חברתיים, העמיד במאה השמונה עשרה, הפילוסוף והסופר הצרפתי, ז'אן מארי ארואה, המוכר יותר כוולטיר (1778-1694), וכך כתב בחיבור על התיאטרון:
*
אתם יודעים למה אני מתכוון במילה קהל. זה לא "כלל העולם" כפי שנהגנו לעיתים לומר, אנחנו, המקשקשים על דפים. הקהל של הספרים מורכב בעצם מארבעים או חמישים איש אם מדובר בספר רציני; ארבע מאות או חמש מאות איש אם מדובר בספר מהנה; אלף ומאה, אלף ומאתיים אם מדובר בהצגת תיאטרון.
[מתוך: Théâtre de Voltaire ; מצוטט מתרגומה של אירית עקרבי המובא בתוך: ציוני דרך בביקורת ספרות המערב, פרק שמיני: וולטיר – מכתבים אנגליים 22,19-18 מאת איזבל מרטין בשיתוף אילה עמיר, האוניברסיטה הפתוחה: רעננה 2005, עמוד 511].
*
מאז שקראתי לראשונה את הטקסט הקצר הזה בתרגום העברי – מתישהו בעשור הקודם, אני נזכר שפעם מזמן אמרתי לכמה מחבריי שנדמה לי שלכל היותר יימצאו כ-400 קוראות או קוראים קבועים לאתר שלי, משום שלהערכתי (כך חשבתי לפני כארבע עשרה שנים) אין בעברית יותר מ-400 קוראים ששילובים, כמו אלו המוצעים ברשימותיי, מעניינים אותם – לא בשיפוטיות או התנשאוּת חשבתי את שחשבתי, אלא משום שאמנם מאז למדתי כי ככל שהרשימות הינן מורכבות יותר, רב-נושאיות, ארוכות ומלנכּוֹליות, העוסקות בנושאים רחוקים ממה שאקטואלי ומדוּבּר, ובעיקר ככל שהרשימות חורגות מהתרבות הפופולרית – מספר הקוראים בהן קטן יחסית; אבל ברגע שהן מחודדות יותר בנושא אחד, הנידון בקיצור, קל לעקוב אחריו, ויש בהן גם מימד קומי-הומוריסט או כזה המפעיל את רגשותיהם של הקוראים או רשימה הנכתבת בתגובה לאיזה אירוע אקטואלי או על יוצר או יוצרים פופולריים יחסית – הרשימה תזכה לכמות קוראים רבה יותר. הופתעתי לגלות כי וולטר, שחי כמאתיים וחמישים שנים לפניי בחברה שמנתה כ-90 מיליון צרפתים ועוד אינטלקטואלים אירופאיים רבים לא-צרפתיים קוראי צרפתית – חשב, פחות או יותר, באותו כיוון – הרבה לפניי. ככלל, נדמה לי שמה שמפריד בין הקבוצות השונות אצל וולטיר, יכול להיות מובן בתקופתנו על בסיס החלוקה הרווחת בין [1]. ספרי עיוּן מורכבים ועמוסי הערות שוליים [2]. ספרי קריאה עלילתיים או ספרי עיון פופולריים שוטפים [3]. הצגות תיאטרוֹן, מופעי סטנדאפּ וספוקן-וורד או אירועי-שירה בעלי גוון חברתי או פרפורמטיבי, שבהם עצם האירוע – אינו מפגש עם טקסט אלא מפגש חווייתי עם כותבים או עם בדרנים או שחקנים, הזוכים למידה רבה של פופולרית, כאשר האדם יוצא אליהם, לא על מנת לעיין בטקסט, אלא יותר על מנת לזכות בחוויה לפגוש את אמן הכתיבה או את אמן המופע.
אני מניח ששיעור יודעי קרוא וכתוב בחברה הצרפתית של המאה השמונה עשרה היה נמוך לאין שיעור מזה המקובל בישראל בזמננוּ אני מניח שלא יהיה מוגזם להניח ש-9 מיליון צרפתים, עשירית לערך מסך הצרפתים דאז, ידעו לקרוא והיה עוד כמה מיליונים ברחבי העולם דאז שקראו צרפתית; מה שאולי דומה, לפחות בקירוב, לפוטנציאל קוראי העברית כיום. אולי זה הגורם הגדול לכך שעל-אף שינויי המאות, האוכלוסיות, התרבויות – נדמה כי ניתן לדבר פחות או יותר אותן כמויות קוראים, העשויים לקרוא סוגים שונים של טקסטים. כמובן, אין ספק כי הנגישות לטקסטים הפכה הרבה יותר קלה בתקופתנוּ דווקא, שבהּ אנו יושבים מול האינטרנט ומנועי חיפוש עשויים לסייע לנו בהקשת מילים בודדות, כדי למצוא אינפורמציה כמעט על כל מה שנרצה לברר. עם זאת, עולה השאלה עד כמה מנועי החיפוש עשויים לסייע ליחיד לשמור על יחידותו ולפתח את עולמו הפנימי הסינגולרי, ועד כמה כל ההנגשה הזאת של טקסטים, משמשת, בסופו של דבר, לשמר תודעות קולקטיביות של קבוצות.
וולטיר התייחס גם לזה – בדבריו על חריגותו של גאון מהלכי הרוח המקובלים בתקופתו:
כזאת היא זכות היתר של הגאון הממציא; הוא סולל לעצמו דרך שאיש לא צעד בה לפניו; הוא רץ קדימה בלי מדריך, בלי שיטה אמנותית; בלי כללים; הוא תועה בדרכו, אך משאיר הרחק מאחוריו את ההיגיון והדיוק הנוקשים.
[מתוך: Pierre Brassard , Inventaire Voltaire, Paris 1995 ; מצוטט מתרגומה של אירית עקרבי המובא בתוך: ציוני דרך בביקורת ספרות המערב, פרק שמיני: וולטיר – מכתבים אנגליים 22,19-18 מאת איזבל מרטין בשיתוף אילה עמיר, האוניברסיטה הפתוחה: רעננה 2005, עמוד 472].
*
דבריו של וולטיר כאן מקבילים במידה רבה לדברי עמנואל קאנט (1804-1724) בביקורת כוח השיפוט אודות הגאון. גם אצל קאנט – יכולתו החריגה של הגאון למצוא דרכי מבע חדשות שייצרו מושגים חדשים את יופי אמנותי היא דבר יוצא מן הכלל, משום שהגאון אינו עוסק בחיקוי אחֵרים אלא מנסה לפתח דרכים חדשות של מחשבה ומבע. עם זאת, ניכר כי אצל קאנט – הגאון קשור הרבה יותר להלכי הרוח של החברה (הקבוצה, העם) שבתוכם הוא מתהלך ואינו אלא בבחינת קטר של רכבת, המבקש למשוך אחריו את הקרונות על פני מסילה (שהוא סולל) אל יעד חדש; אצל וולטיר, לעומת זאת, ניכר כי הגאון תלוי פחות בחברה ואפילו ברצון שהחברה תכיר בו כגאון, אלא הוא מסתפק לגמרי בקהל אוהדים קטן, המכירים בסגולותיו, שגודלו תלוי בז'אנר שבו הוא בוחר לפרסם את יצירותיו – עשרות בעיוּן, מאות בפרוזה, או אלף ויותר – בתיאטרון.
*
2
דבריו של וולטיר מזכירים לי במידה רבה את דברי הסופר האמריקני, קורט וונגוט (2007-1922), המוכר בעיקר בשל בית מטבחיים 5 (1969), שתיאר בסרקזם את זוועות הפצצת דרזדן שבגרמניה על ידי בעלות הברית בשלהי מלחמת העולם השניה (וונגוט אכן שהה בעיר באותה עת כשבוי מלחמה שניצל רק הודות לכך שהועסק בעבודות שבי מתחת לפני הקרקע) ואת קץ האנושות בשל האצת מירוץ החימוש ושימוש בטכנולוגיות הרסניות ; וכן בשל עריסת חתול (1963), ספר שהשפיע הרבה על ההיפים בסיקסטיז, שכולו התרסה כנגד הדתות והממסדים הפוליטיים והצבאיים, המנבא כי הנורמליזציה של החזקת נשק אטומי ופיתוחו, מבשרת את קץ האנושות.
בכל יצירתו וונגוט מערער את היסודות הבטוחים של הציביליזציה, החברה, הדת, וכל מסגרת מחשבתית של טלאולוגיה היסטורית, היודעת לבשר כי האנושות בדרכהּ לגאולה, הארה, עידן חדש, או הקמת קולוניות על הכוכבים. אדרבה, נדמה כי וונגוט הוא כעין בא-קול ממשיך של וולטר, שבספרו מיקרוֹמַגֶס, טען כי מבקר חיצון שיגיע לבקר בכדור הארץ (בסיפור מֶמְנוֹן) לא יוכל לראות בו אלא בית משוגעים ארוך ולא את "הטוב שבעולמות האפשריים". כמי שידע את זוועות מלחמת העולם השנייה ועקב אחרי מעללי האמריקנים ביפן, קוריאה ובווייטנאם, קשה לומר כי לוונגוט היו אשליות כלשהן ביחס לצדקת הדרך האמריקנית או בהיותם של האמריקנים מוסריים יותר או מוכשרים יותר מבני אומות אחרות, שהפכו את המאה העשרים לבית מטבחיים. יש גם הרבה אמת בסרקזם שבאמצעותו מתבונן וונגוט על כל אושיותיה ומוסדותיה של הציביליזציה המערבית, כבן המערב, כאילו דעתנו לעולם טובה הרבה-יותר-מדי-על-עצמנו מכפי שאנו באמת. למשל, וונגוט מסיים את ספרו הוקוס פוקוס (הוזכר בתחילת הרשימה), במלים: "העובדה שאחדים מביננו יודעים קרוא וכתוב וקצת חשבון אין משמעה שראויים אנו לכבוש את היקום" [וונגוט, הוקוס פוקוס, עמוד 240]. כמה חשוב להעמיד את הדברים הללו מול מגמות נפוצות ופופולריות בהרבה של לאומנים, מיליטריסטים ואילי-הון וטכנולוגיה.
בכל אופן, קרוב למותו (2006), התייחס וונגוט במכתב שנשלח לתלמידי בית ספר שביקשו ממנו לבוא ולבקר בבית ספרם, למה שתואר פה כבעיית הקהל, כלומר: לכמה קהל זקוק יוצר בכדי ליצור ומה עליהם לעשות על מנת להיעשות יוצרים. את המכתב שנשלח בתאריך 5 בנובמבר 2006 ראוי להביא כאן:
*
אני מודה לכם על מכתביכם הידידותיים. אתם היטב יודעים כיצד לשמח את ליבו של טרחן-זקן (84) בשנות שקיעתו. אני איני יוצא להופעות פומביות יותר, משום שבימים אלו, איני מזכיר שום-דבר, מלבד איגואנה, אולי.
מה שיש לי לומר לכם, עם זאת, לא יארך זמן רב. בכדי להחכים – התעסקוּ בכל אמנוּת: מוסיקה, זימרה, מחול, משחק, רישום, ציור, פיסול, שירה, פרוזה, מסאוּת, כתיבת כתבוֹת, לא משנה כמה טוב או רע, שלא על מנת להרוויח כסף ולזכות בתהילה, אלא על מנת לחוות את היעשׂוּתכם קיימים (becoming), לחקור מה נמצא בפנימיותיכם; לגרום לנשמותיכם לגדול.
ברצינות, התחילו בזה ממש עכשיו. עשו אמנות ועשו אותה בכל שארית חייכם. רִשמוּ איור מצחיק ונחמד של מיס לוקווד (=המחנכת, ש.ר) ותנו לה אותה; ריקדו בבית אחרי הלימודים, שירו במקלחת, ציירוּ פָּנים בתוך מחית תפוחי האדמה שלכם, העמידו פנים שאתם הרוזן דרקולה.
הנה משימה להיום בלילה, ואני מקווה שמיס לוקווד "תחטיף" לכם אם לא תבצעו אותה. כִּתבו שיר בן שש שורות על כל דבר, אבל שיהיה חרוּז, וזאת משום שאין משחק טניס הגון בלי רשת (=כלומר, צריך איזה גדר כדי להתעלות מעליה, ש.ר). עשו אותו – הטוב ביותר, שיש ביכולתכם. אולם, אל תאמרו לאיש מה אתם עושים. אל תראו אותו לאיש ואל תקראו אותו באזני אף-אחד. אפילו לא לחברה שלכם או להורים, או לכל אחד אחר, אפילו לא למיס לוקווד, בסדר?
כעת, קִרעוּ אותו לחתיכות קטנטנות. השליכו אותם בתפזורת למגוון מתקני איסוף אשפה. אתם תמצאו שכבר זכיתם לכל הגמול והתהילה עבור השיר שלכם. אתם התנסיתם בהיעשׂוּתכם-קיימים. למדתם הרבה יותר מהרגיל על מה שטמוּן בפנימיותכם, וגרמתם לנשמתכם לגדול.
אלוהים יברך אתכם,
קורט וונגוט
[תרגום: שוֹעִי רז, 27.11.2022]
*
עבור וונגוט, כל אחת ואחד הוא גאון פוטנציאלי (על דרך וולטיר) או ראש קהילת סוד (על דרך טוּסִי), אבל אין זה משנה כלל כמה קהל יש לו בפועל, ואם יתר האנושות יודעת על זה או לא. זה לחלוטין דבר חסר ערך. הדבר היחיד שיש בו ערך הם ההתנסוּת והאימון ב-Becoming – דרך היצירה, ההתנסוּת בפנימיוּת והחוויה הקיומית שההתנסות הזאת אוצרת בחובהּ.
אם הפילוסוף הפרגמטי, הפסיכולוג והסוציולוג האמריקני, ג'ורג' הרברט מִיד (1931-1863) , ציין (1934) הבחנה מהותית בין I (אני) ובין Me (עצמי). כך שהאני הוא יש שהוא-לעצמו ואילו העצמי הוא האני בייצוגו החברתי (נראוּת, מעמד, קשרים, חברוּת ופוליטיקה), נדמה כאילו וונגוט מורה לילדים, כי הדרך האמנותית עוברת לכתחילה (ואולי גם לבסוף), בעיקר דרך ביסוס האני באמצעות ההתנסות בקיוּם ובנטיה להתחדש שוב ושוב (להיעשות קיים) באמצעות המעשה היצירתי; העצמי. איך שנציג את עצמנוּ ב-CV – משמעותי הרבה פחות.
*
*
*
בתמונה: Marc Dion (b. 1961), Theatrum Mundi, Armarium (Show/Exhibition) 2001
קורט וונגוט ובית מטבחיים חמש שלו היוו את החניכה שלי לחיים בעולם הקשה הזה בשנת 1943. היית יכול להעיר אותי בלילה ולשאול אותי מה כתוב בעמוד 150 שורה 5 והייתי אומר לך. היום אני כבר לא יכול. אבל מאוד אהבתי אותו אי שם בשנות השישים ועל כך אני מודה לו עד עצם היום הזה
זה היה בשנת 1963 כמובן (:
דודו יקר, uno momento, צריך להתעכב על הכרונולוגיה. ב-1963 עוד לא היה את "Slaughterhouse Five" לפי שיצא באנגלית רק ב-69'. ואולי נתחלף לך עם Mother Night (1961) או עם Cat's Cradle (1963). בילי פילגרים ועלילותיו בבתי המטבחיים הדרזדנאים עם הפולשים מטרומפאלדור הגיעו מאוחר יותר. אני עד היום זוכר שהספר הראשון של וונגוט שקראתי היה "אלוהים יברך אותך אדון רוזווטר" ושהייתי אז בכתה ח' (1987-1986), וכשלאט-אט אני מרכיב לי איזו תמונה של התפתחותי כשאני כבר מזמן אב בעצמי (כבר 23 שנים ויותר), אני מבין שלכל מיני טיפוסים כמו וונגוט היה מקום בהתפתחות המוקדמת שלי ממש כמו לקפקא, לג'ים ג'רמוש, לטום וייטס, לאחים מארקס ולריימונד צ'נדלר. רק שעם הזמן, וונגוט נשר לי (ממש כמו ג'יי די סלינג'ר או מוריסי או יורם קניוק) ורק בגלל הבן הגדול שכמה מספרי וונגוט עברו אצלו בשנתיים האחרונות — פתאום נזכרתי שפעם כשהייתי ילד חיבבתי את וונגוט לא-מעט.
(אגב, סלח לי, יש לי כרגע תמונה שלך בראש קורא את "בית מטבחיים 5" בשנת 1943. דרזדן טרם הופצצה. וונגוט עוד לא הגיע לשם. הספר עוד לא נכתב. יש לך כוכב צהוב על החזה. באמת שזה חומר חזק מאין כמוהו לסיפור קצר, שיר או סרט — מה שיבוא ראשון. פתאום נכנס ש"י עגנון ודורש שאף אחד לא יעקוף אותו בתור לקבלת פרס נובל ושוקן אומר "שככה זה, מה לעשות, אחרי שברנר וביאליק מתו, הנימוס מחייב") (-:
שועי
נהדר. נהדר. האני לעצמי. I to me. אם אין אני לי (לעצמי) מי לי? המבע היצירתית המקיים כהמשך קיומי והתפתחותי. רק שאלה איך חיברת את המלנכוליות (או ריאליזם בתורו) הקורט וונגודיט לשאלת היצירה והקהל? כניגוד מתכלה או מכלה את עצמו לעומת ההיות הפרטי האישי הסינגולרי? אורי מחלב
הי אורי, ברוך הבא ותודה על הקריאה. לשאלתך, לא הרהרתי בוונגוט זמן רב, ורק לאחרונה לאחר הרבה מאוד שנים, חזרתי לקרוא את "הוקוס פוקוס" שהזדמן פתאום והתעורר איזה ניצוץ ישן. את וולטיר ואת וונגוט די קל לשדך יחדיו. בשניהם יש נימות סרקסטיות בלתי מבוטלות ותפיסת עולם לפיה העולם אינו הטוב שבעולמות האפשריים אלא בית משוגעים ובית מטבחיים השזורים זה בזה. בכלל, התחלתי מטוּסִי, וטענתו המפתיעה (בכל זאת איש מדע ותיאולוג אראני מן המאה השלוש עשרה) כי כל ספרות סוד צריכה קהל ואם אין לה קהל, אין לפרשן הסוד דרך להיות מובן בקרב בני זמנו. וולטיר אמנם לא עוסק בסוגיית המובָנוּת אלא בעיקר בסוגיית התפוצה המוגבלת שחיבורים מסוג מסוים עשויים לקבל, אולם בדיונו על "הגאון" הוא בעצם טוען (טענה שקצת דומה לזאת המובאת במכתב של וונגוט לילדי בית הספר) כי הגאון הוא סינגולרי עד כדי כך, שאין הוא נצרך באמת לקהל. הטובה הצומחת ממנו מתמצה בהיותו פורץ דרכים חדשות (וגם גדרות וחומות, לפעמים). לבסוף, וונגוט מנטרל את מגמת האליטיזם של וולטיר (הגאון כיחיד בדורו). לשיטתו, כל אדם יכול להתעלות למדרגת פורץ דרכים ומניע תודעות. פשוט צריך לעסוק בזה ולהתאמן בזה. הוא קצת מזכיר לי טענה שהשמיע ז'ק ברל לפיו רכיב הכישרון הוא יחסית המעוט ביחס לכל הדברים הנדרשים כדי להפוך לכותב ומבצע יוצא דופן (מה שהפך אותו לכזה), מה שהרבה יותר חשוב היא ההתמדה, העיוּן, הנסיון להתפתח וללמוד כל הזמן, האימוּן והדרך. גם מוסיקאי הג'ז (בעיניי גאוני) אריק דולפי אמר בריאיון האחרון שלו ב-64' לרדיו ההולנדי כשנשאל האם הוא מוסיקאי גדול, שהוא ממש לא יודע, הוא מנסה ללמוד ולהתפתח, Time will tell. אני מעדיף בהרבה אנשים שמתייחסים ליצירתם כך, כתהליך המשכי שכולל כל מיני סוגי רגעים, ואשר רק בדיעבד ניתן לומר שכולם היו חיוניים להתפתחות, מאשר אמן, מחבר, חוקר או פרשן, המציירים את חייהם, כאילו נולדו גאונים או שבגיל מסוים נגע בהם המלאך, השכינה, המוזה, רוח היצירה – ומאז הם נעשו גאונים או כלילי-השלימות. אני באמת קרוב לתפיסתו של וונגוט לפיה העובדה שהאדם יודע קרוא וכתוב ומעט חשבון עדיין לא מעידה על יכולתו להשתלט על הקוסמוס או ליישב אותו (כרגע נראה לי שעתידו תלוי על בלימה). Time will Tell.
זה בסך הכול מספרים שועי יקירי. הכול בעצם מתרחש בכוכב הלכת של מר סאמלר (סול בלו) למען האמת קראתי את הספר באנגלית בסוף שנות השישים הספר הגיע יחד עם מתנדב אמריקאי חובב ספרות. עבדנו יחד בבננות בחופשה מהצבא כשישבנו בהפסקה הוא אמר שיש לו חומר טוב והוציא את Slaughterhouse Five (:
דודו יקר, הדברים הכי דומים שאירעו לי, קרו כשחבר חולוני הכיר לי בתיכון שני אלבומים של מומוס, כשפגשתי בשירות הצבאי מילואימניק ששב לארץ לאחר כמה שנים במנזרי זן בסין (בהם תרגל טאי צ'י) וזה הפך לי המוח; ובשנת 2000 כתלמיד שנה א' לתואר ראשון — נכנסתי לקורס מתקדם (שישה דוקטורנטים ואני הקט) על הפילוסופיה של עמנואל לוינס, מה שהפך למירוץ שבועי בעקבות הוסרל, היידגר, וייל, סארטר, ריקר, דרידה. בכל המקרים, פגשתי דברים שהיו דומים מאוד להלכי רוח שלי, בין כה וכה, אבל לא ידעתי שיש לזה שם ולא ידעתי על כך שיש למחשבות בכיוונים האלה עוד שותפים. אני זוכר שהפרופסור בקורס על לוינס תמיד היה תמהּ, כי הבין שלא קראתי אותו בצרפתית ושלא קראתי אותו עד הקורס (אני עד היום לא ממש קורא צרפתית ואם לפעמים נדמה לאנשים שאני מבין צרפתית, זה לא ברור מה אני מבין ואיך אני מבין), אמר "אתה, יש לךָ את לוינס בבּטן".
שועי יקר. תודה על התגובה המעניינת. בהמשך עוד קראתי את חוויותיך בקורס הלווינסי. ועוד יותר מענג לעקוב אחרי רשימותיך שהרי אני תלמיד (חלש) של הבודהיזם מזה שנים וגם לומד עם קבוצה קטנה זו שנה שביעית (אחת לחודש) אצל תלמידו של לוינס הוא מורי זאן פיאזנטי שמתקיים בסמינר בביתו הירושלמי. אנו עוסקים במשנתו ויצירתו עם החוכמה וההיבטים המשתמעים מכך במעשה האנושי ובמרחב הטיפולי. אולי תצטרף ונכיר ותשמע? שלך אורי מחלב.
אורי יקר, תודה על ההזמנה. לצערי אני כבר כמה חודשים כמעט דר על יד המחשב. יש לי כל-כך הרבה מטלות על ראשי הקט (במיוחד כעורך, ואחר כך כאקדמאי ולבסוף ככותב טור), שאני לא רואה איך אוכל להתפנות להגיע לירושלים. קשה לי גם לראות מתי העומס הזה יתפוגג. למדתי לראשונה לוינס מפי פרופ' אפרים מאיר ולימים, בתקופת עבודתי בספריה הלאומית, התיידדתי עם ד"ר ז'ואל הנסל הנשואה לנכדו של לוינס ד"ר דוד הנסל (פיסיקאי) וביקרתי בביתם. מקווה שיגיעו אליי במהירה ימים של פנאי ורווחה.
תודה על הרשימה הזו, שועי יקר. גם אני קראתי את וונגוט כנערה והספרים שלו היו ממתקי מחשבה יקרי ערך עבורי ("עריסת חתול" היה ספר מופתי בעיניי, והאהוב עלי ביותר במשך שנים רבות). התפעלתי מקילגור טראוט, נדתי בראשי לסנאטור רוזווטר ודעותיו הנוקשות, והתבוננתי שוב ושוב באיורים ב"ארוחת בוקר של אלופים". למעשה אחד מספריי (ימי מטילדה) נכתב בהשראה ישירה של הרעיון שלו על קטנותם של בני האדם – הספר שבו מצליחים לשבט ניאנדרטלים ולהביא "חברים" למין האנושי, אבל ממסמסים ומפספסים את ההישג הזה מתוך שילוב של אדנות, שלומיאליות והעלאת סף הריגוש. אני לא עומדת במאה אחוזים היום מאחורי כל מה שכתבתי שם (נדמה לי שהייתי יכולה לפתח יותר את דמות הניאדרטלית ולא להניח עליה הנחות מוקדמות). אבל רוח הדברים מובנת. התחלתי בכתיבה מיד אחרי שסיימתי לקרוא את "גלפגוס" של וונגוט, גם שם תערובת של מדע מפותח "מדי", טיפשות אנוש וצירופי מקרים לא ממוזלים מביאים להרס ומגחיכים את חשיבותו של בסיס ידע אדיר שצברו בני האדם.
אביבית יקרה, פעם ממש מזמן כשהייתי בן 14 לערך, כתבתי ספר קטן, על אדם שמאבד את זכרונו כליל בניו אורלינס, הוא לא זוכר כלל מיהו, רק שאיבד דבר-מה גדול, שגורם לו גם לא להסכים להיות עצמו יותר. זה הסתיים כמה עשרות עמודים אחר-כך כשהוא התאהב. היה שם הרבה מהאווירה של הסרטים הראשונים של ג'ים ג'רמוש ("זרים" "נרדפי החוק"), ונדרס ("פריז טקסס"), קורטוב טום ווייטס, וגם — אני יכול לראות את זה היום, לא מעט מהסרקזם של וונגוט וצ'נדלר. אין לי מה לומר על מעלותיו הספרותיות של הטקסט (אני לא חושב שהיו לו כאלה), אבל גם בדיעבד של 35 שנים לערך, הוא מלמד אותי משהו על הכיוון שהילד (או הנער הצעיר) שהייתי התחיל ללכת בו — אל מחוץ לזהות הישראלית וגבולות המקום והזהוּת. כלומר, אם היה רגע שבו הבנתי שכנראה אין לי עניין גדול באידיאולוגיה הציונית או בתיאולוגיה הפוליטית היהודית – זה היה רגע כזה. בכלל, זאת היתה שנה, שבה גם איבדתי חבר וגם דמות-אם (נפטרו בחטף), וכנראה שבאמת לא יכולתי להמשיך להיות מה שהייתי עד אז. בשנתיים האחרונות קורה לי איזה דבר שלא צפיתי, והוא שאני מתחיל לשחזר כל מיני דברים שהיו לי חשובים (בעיקר אמנים ויצירות) לפני שהתחלתי להשתנות. לפעמים אני גם כותב עליהם (הייתה לי רשימה על שיבה מאוחרת ל-"גרייסלנד" של פול סיימון לפני כשנה, למשל) זה כנראה עוזר לי ליצור איזה רצף חדש במקום פנימיוּת שמבוססת על ניגוּדים.
ואת מתילדה לא קראתי, אבל את הזקן, טריסטאן וג'ונסון — כן. ובעיניי, טריסטאן הוא ספר יפהפה.
תודה לגבי "טריסטאן"! בעניין ההשפעה של ג'רמוש וטום ווייטס, הם בהחלט "משוטטים" (לפי ולטר בנימין) של כבוד, לא רק בנופים פיזיים, גם בנופי נפש. גם אצל וונגוט בעצם, הפרוטגוניסט צועד לבדו ונקלע לכל המצבים האבסורדיים כשהוא יחיד, אין אצלו כמעט סיפור משפחתי או זוגי. זה עולה בדעתי רק כעת.
אחפש את הרשימה על "גרייסלנד", עוד פנינת אייטיז אהובה, מעניין יהיה לראות איך השתנו רשמיך עם השנים.
כן, בעצמי הפכתי למשוטט. גם פיזית (אני הולך הרבה ברגל, ולפעמים נוסע בכוונה למקומות, שאיני מכיר כדי לשוטט) וגם באיזה אופן אינטלקטואלית, אמנותית ורוחנית. פעם פרופסור אמריטוס אחד שאל אותי מתי אני כבר אתיישב במקום אחד ואפסיק לזוז לכל מיני כיוונים שהוא אף-פעם-לא-מבין כי הוא כבר מכיר אותי עשרים ושנה ועדיין לא מבין עדיין היכן אני עומד. עניתי לו שאני לא עומד ולא יושב רק – הולך ומשוטט.
והרשימה על גרייסלנד (אוהב אותה גם בחלוף הזמן) – הנה היא כאן: https://wp.me/pJa8q-lPB