• ראשי
  • השמוּעוֹת על קיוּמִי
  • כִּתבוּ אליי
  • כָּתבוּ עלי
  • שוֹעִים לא-חוקיים
  • שנסונייר באמבט

פֶּרֶא אדם חוֹשב

בחושך גם שמע יותר טוב, שמע קולות שהיום הארוך העלים מאזניו, מלמולי אנוש למשל, והגשם על המים (סמואל בקט)

Feeds:
פוסטים
תגובות

השמוּעוֹת על קיוּמִי

  Raz Shoey

*

"המקום הוא תמיד זה שבו אתה ישנו מבלי להיות. וממנו צריך ללכת הלאה".

['זהו המדבר, דבר אינו מכה בו שורש', אדמון ז'אבס בשיחה עם ברכה ליכטנברג-אטינגר, מסלולי נדודים: הגירה, מסעות ומעברים באמנות ישראלית עכשווית, אוצרת: שרית שפירא, מוזיאון ישראל: ירושלים 1991, עמוד 16]. 

*

"The True Tradition is Creativity"

[Anthony Braxton] 

*

מה תמצאו  כאן? למשל, דברים על הטרגי-קוֹמִיות שביקוּם, על גישושים אחר מקוֹם ועל אפשרויות שבקִיוּם. מה לא תמצאו בו? למשל, סוכנות להשכרת עגורים, כי יש דבר עגמומי מדיי ברעיון לפיה מתקיימת אי-שם סוכנות כזאת. כל היתר: דינמי, פואטי, הגותי, קומי, קיומי, יהיו גם יהיו, וכרגיל: ניסיון להבין משהו חומק, שנדמה כסדר, בתוך התוהו היקומי שבו אנו עושים את ימינו בקפיצות נועזות של קנגורו; כי את כח הכבידה אין בכוחינו להביס. ברם, החיוך הפנימי, מה יהא עליו, אם לא נמשיך לקפץ ולדלג עד כלות כוחותינו?

מה הולך כאן? רשימות על אמנות, תרבות, ספרות ופילוסופיה; זיקות והקשרים שונים (לפעמים משונים) בין יוצרות ויוצרים מרחבי העולם. לעתים, יצירות קצרות פרי-עטי (פרוזה, שירה). הרשימות החלו להיכתב אי-אז בספטמבר 2008 (ניתן לחפש בהן על פי מילות-מפתח באמצעות תיבת החיפוש בצד השמאלי העליון של המסך). 

מי אני?  שוֹעִי רז,  בן 48. נשוי ואב לשלשה [מקור השם: איוב ל"ד, 19].

חוקר פילוסופיה, היסטוריה של הרעיונות ונדידות-ידע בימי הביניים ובתקופה הקדם-מודרנית, בדגש על עולם הרוח היהודי והערבי. הדוקטורט שלי שעסק בכתביו של המטאפיסיקן הנאופלטוני היהודי, יצחק אבן לטיף (1269-1210) אושר ב-2016. מאמרי האקדמיים, שפורסמו עד הנה, הוקדשו למטאפיסיקה, אתיקה, שיויון, תורות הארה וגאומטריה, ויוחדו לכתביהם של אבו נצר אלפאראבי, שלמה אבן גבירול, משה אבן עזרא, רמב"ם, יצחק אבן לטיף, מקס קדושין, סימון וייל, ועמנואל לוינס. מאמרים שבדרך יעסקו בספרות נאופלטונית ערבית במאות התשיעית והעשירית, אינטלקטואלים סופיים-יהודיים לא מחוּג צאצאי הרמב"ם ומקורותיהם הערביים, יצחק אברבנאל והספרות הנאופלטונית האיטלקית בתקופת-חייו (אושר לפרסום), משה אלמושנינו, יהודה מוסקטו, ישראל סרוק, יוסף שלמה דלמדיגו וברוך שפינוזה.

פוסט דוק  לשנים 2022-2017 במרכז אליישר לחקר מורשת יהדות ספרד והמזרח (במחלקה להיסטוריה של עם ישראל) ועמית-הוראה בתכנית "יהודים ונוצרים בתרבויות האסלאם" במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון בנגב; כמו כן, מאז שלהי 2019, עמית מחקר במכון היורו-ים תיכוני מטעם קרן מתנאל ומכון רשימוּ, והחל מינואר 2020 – חבר בפורום המתרגמים מערבית "מכּתוּבּ"  של מכון ון ליר.

שימשתי כעמית בקבוצות מחקר במרכז מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב, במכון ון ליר בירושלים, במרכז שלמה מוסיוף לחקר הקבלה באוניברסיטת בר אילן, ובמכון שוורץ לחקר אתיקה, יהדות ומדינה בבית מורשה בירושלים.

שימשתי כעמית הוראה במחלקות להיסטוריה של עם ישראל ובתכנית ללימודי תרבות ערבית-יהודית (ספרות עברית) באוניברסיטת בן גוריון בנגב. לשעבר גם הרציתי במחלקה לפילוסופיה יהודית ובמרכז שלמה מוסיוף לחקר הקבלה באוניברסיטת בר אילן.

מנחה קבוצות לימוד. למשל, בחנות הספרים העצמאית  סִפּוּר פָּשוּט בנוה צדק, תל-אביב ובחנות הספרים העצמאית מִלְתָּא ברחובות. כמו כן, הנחיתי את הקהילה הלומדת בתל-אביב של בית המדרש אֱלּוּל.

עורך טקסטים – ספרים ומאמרים (למשל בספרות, אמנות, פילוסופיה, היסטוריה ופילוסופיה של התודעה, יהדות, אסלאם, קבלה, סוּפיוּת ועוד) ומתרגם (שירה, פרוזה, מאמרים). ערכתי והוספתי הערות בקטלוג התערוכה דוד אבידן – נביא מדיה מאת אוֹרי דרומר (הוצאת מוזאון תל אביב לאמנות: תל אביב 2019); השתתפתי בעריכת שמונה מאמרים באסופה פורצת הדרך, מהי תודעה: מדעים, פילוסופיה, מיסטיקה (עורכים: ד"ר אבי אלקיים ופרופ' עודד מימון, הוצאת אידרא: תל אביב 2018);הייתי מעורב בעריכת החלק העברי מספר האמן של מאיה ז"ק,  זיכרון למעשה (הוצאת מוזאון תל-אביב לאמנות ו-Actes sud בשנת 2015); ערכתי את אֱלּוֹהַ היכן-שהוּא [מוסף מקף,1: גיליון אורח (מארס 2013)], גיליון מרובה משתתפות ומשתתפים,שדן בייצוגים שונים של האלֹהוּת, כרעיון שלא נותן מנוח. בין החוקרים והיוצרים שהשתתפתי בעריכת כתבים פרי עטם: יואל הופמן, ש' גיורא שוהם, חביבה פדיה, אבי אלקיים, מרק אלן ואקנין, אמיר אור, אוהד נהרין, אורי דרומר,  סמדר שפי ורחל פרליבטר.  עובד כעת כעורך של שני ספרי מחקר נוספים בהוצאת אידרא, ולקראת עריכת קטלוג אמנותי  מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות.  

הפניות למספר אזכורים של מחקרים פרי עטי: בכתב עת הרואה אור פעמיים בשנה בספרד, בספר מחקר בהוצאת Academic Studies Press בבוסטון (ארה"ב), בספר מחקר בהוצאת אונ' אוקספורד הבריטית, בדף של פרוייקט טיילור-שכטר לחקר הגניזה באוניברסיטת קיימברידג' הבריטית (הערה 20 שם), בספר מחקר שראה אור בהוצאת בריל בהולנד, באנציקלופדיה יודאיקה הבין-לאומית (מהדורה חדשה), בויקיפדיה הגרמנית (הערה 76 שם), וכן במאגר המחברים  בספריה הלאומית של צרפת (פריס).

יצירות שלי בפרוזה, מסה ושירה ראו אור בכתבי העת: הכיוון מזרח, 35: מרוקו היהודית – נפקדות נוכחת (2019); פטל: סיפורים ועוד, 7 (2019); הליקון, 123 (2018); ננופואטיקה, 14: דיוקנאות פיוטיים (2018) ; גרנטה – מהדורה דיגיטלית (נובמבר 2017), הליקון, 120 (2017) ; פֶּטֶל: סיפורים שהיו, 4 (2017); פֶּטֶל: סיפורים שהיו, 3 (2016);  הליקון, 110 (2015); גג, 36 (2015); גְּרַנְטָה ישראל, 2: שיטוּט (2015); מקף (2013,2012); הארץ תרבות וספרות (1995).

בנובמבר 2015 שיתפתי פעולה עם האמנית מאיה ז"ק ביצירת עבודתהּ אופקים שבורים שהוצגה במוזיאון פתח תקווה לאמנות וכללה, בין היתר, ספריה יהודית מגוונת ורחבת-הצע מזו המצויה בדרך כלל; בינואר 2017 ראתה אור רשימה פרי עטי על תרבות הלאדינו בספר-הדיסק המלווה את אלבומם של אהוד בנאי וברי סחרוף, היא הופיעה כמו הרוח. קצת אחרי, הופעתי ברשימת התודות של האלבום של ויקטוריה חנה, על עצה והגהת טקסטים בחוברת המלווה את הדיסק; ביולי 2018 ראתה אור אחרית דבר  שכתבתי לספרו של עידו אנג'ל, המילה העצובה קומקום; ביולי 2019 יעצתי והערתי לביאורי השירים בספר-הדיסק, אי במערבולת: שרות זלדה (נענע דיסק, עורכת: שרון ינאי) שראה אור בסוף ספטמבר (אלול) לקראת ראש השנה. ומשלהי 2019 עד שלהי 2021 ערכתי גם ארבעה קטלוגים מודפסים לתערוכות האמנים ארנסטו לוי, פנחס עזרא, נועה רבינר וטטיה גוגטי שוחט, שחיבר האוצר אורי דרומר (בהוצאת גלריית المخزن/ אלמסן /Almacén ביפו ובהוצאת בית האמנים תל אביב-יפו) והשתתפתי בעריכת הטקסט בכמה תערוכות אמנות נוספות. בינואר 2022 שיתפתי פעולה עם המלחינה והקונטרבסיסטית, אור סיני, ועם אנסמבל מוסיקה נובה בהכנת היצירה, היתקעות ספונטנית.  היצירה הועלתה בראשית מארס 2022. 

רשימות פרי עטי על ספרים ורעיונות הופיעו בכתבי העת האקטרוניים: בלוג הספריה הלאומית; אלכסון; מולד: המרכז להתחדשות הדמוקרטיה; העוקץ: במה ביקורתית בנושאי כלכלה, חברה, פוליטיקה ותקשורת; הפנקס— כתב עת לספרות ילדים.

על אף שאני מרבה לכתוב כאן על ספרים, ולעתים אף מייחד לספרים ספציפיים רשימות ארוכות, איני רואה בעצמי מבקר ספרוּת, אלא אוהב ספרוּת, המשתדל לדובב חוויות, תחושות ותובנות בעקבות קריאותיו.

 

Share this:

  • פייסבוק
  • טוויטר
  • דואר אלקטרוני

אהבתי

אהבתי טוען...

  • שוֹעִי רז - כותב, יוצר, חוקר, מהרהר ומכרכר.

  • הצטרפות ל-680 עוקבים

  • פרא אדם חושף

    • השמוּעוֹת על קיוּמִי
    • כִּתבוּ אליי
    • כָּתבוּ עלי
    • שוֹעִים לא-חוקיים
    • שנסונייר באמבט
  • רשימות אחרונות

    • מוֹתָם הָאָדָם
    • לפגוש את החיה
    • אוטופיה לליל-הסדר
    • אור בקצה הקיוּם
    • הדבר המסוכן ביותר לילדים הוא שמיעת סיפורים בלתי-אמתיים 
  • תגובות אחרונות

    1. שוֹעִי על מוֹתָם הָאָדָם7 במאי 2022

      תודה מלב, מיכל.

    2. mooncatom על מוֹתָם הָאָדָם7 במאי 2022

      שיר אמיץ ועמוק בפשטותו. ופשוט במורכבותו. תודה שועי!

    3. שוֹעִי על לפגוש את החיה5 במאי 2022

      נועם, ברוך הבא. תודה על הקריאה והתגובה.

    4. נועם על לפגוש את החיה5 במאי 2022

      מרתק, תודה!

    5. שוֹעִי על מוֹתָם הָאָדָם5 במאי 2022

      תודה על השיתוף. כבר אמרתי לך בעבר, הייתי שמח לגור בעיר מעורבת אבל אני לא רואה את זה מתרחש (מאוד…

  • עננים

    אבי אלקיים אגון שילה אהבה אלבר קאמי אלוהות אלימות אלכוהול אלעזר מוורמס אמנות אפלטון אריסטו אתיקה בלוז ברוך ספינוזה ג'ז דאדא דמוקרטיה האחים מארקס האר"י היסטוריה ז'ורז' פרק זיכרון זכויות אדם זן בודהיזם חביבה פדיה חברה חורחה לואיס בורחס חיים חיים ויטאל חירות חלום חתולים טום ווייטס יהודים ילדוּת ים יפנים יצירה ירושלים מאגיה מדע מדרש מומוס מוסיקה מיתולוגיה יוונית מיתוס מלחמה מקרא מרית בן ישראל מרסל דישאן ניו-יורק נפש נשים סוּפים סימון וייל סמואל בקט ספר הזֹהר ספרים עזה עמנואל לוינס פאול צלאן פדריקו גרסיה לורקה פילוסופיה פסח פרננדו פסואה פרנץ קפקא צ'רלי צ'פלין ציונה תג'ר ציור צפורים קבלה קומדיה קיום רות דולורס וייס רמב"ם שואה שועי רז שיויון שירה שלום שלמה אבן גבירול תודעה תלמוד תפילה
  • © כל הזכויות שמורות לשועי רז ומוגנות כחוק.

  • הזכויות על חלק מהטקסטים המצוטטים באתר, חלק מהתמונות ומהמוסיקה - אינן שלי. עם זאת, האתר אינו מסחרי . לפיכך שיתוף היצירות, תוך ייחוסן המפורש ליוצריהן/ם, ומתוך כוונה עיונית/לימודית, הוא בבחינת שימוש הוגן. כמובן, יוצרות/ים ובעלי/ות זכויות, המעוניינים/ות להסיר מהאתר תכנים, יכולים/ות לפנות אלי דרך "כִּתְבוּ אלי" ואפעל כבקשתן/ם לאלתר. בהתאם, ניתן לצטט מרשימותיי במקומות אחרים או ללמד תכנים המובעים בהן, אך ורק באמצעות ייחוס מפורש (שמי המלא ושם האתר), ובמידה שהשימוש אינו מסחרי וללא ייצור יצירות נגזרות.

בלוג בוורדפרס.קום.

WPThemes.


  • הרשמה רשום
    • פֶּרֶא אדם חוֹשב
    • הצטרפו אל 680 שכבר עוקבים אחריו
    • כבר יש לך חשבון ב-WordPress.com? זה הזמן להתחבר.
    • פֶּרֶא אדם חוֹשב
    • התאמה אישית
    • הרשמה רשום
    • הרשמה
    • להתחבר
    • העתקת קישור מקוצר
    • דווח על תוכן זה
    • View post in Reader
    • ניהול מינויים
    • צמצום סרגל זה
 

טוען תגובות...
 

    loading בטל
    הרשומה לא נשלחה - בדוק את כתובות המייל בבקשה!
    הפעולה נכשלה, בקשה נסה שוב
    מצטערים, הבלוג שלך אינו יכול לשתף רשומות בדואר אלקטרוני.
    %d בלוגרים אהבו את זה: