Love will tear us apart again (Ian Kevin Curtis)
1
כשנולד אדם האפשרות לקיומו נמוגה ואיננה,הואיל ומחליפה אותה הממשות.איש אינו אֲבֶל על האפשרויות שהיו ואינן,אלא הכל עולצים על שהאפשרות אשר באה לידי קיום אחד-יחיד בר חלוף, לרוב מפוקפק, ואשר מתחנך להתנכר לכל רעיון של אוטופיה, ומנגד- להשתייך ללאום מסויים ולאמץ את סמליו. לדבר בשפה שנתנה בפיו ולשנוא את הזר. איש אינו מתגעגע לאפשרות אבל דווקא האפשרות חסרה לי.
כל אהבת האלהים היא אהבה לזר בתכלית הזרות,זר כל כך,שאין לעשות אל זר על פניו.זר שהוא גֵר ומבקש אחיזה במחיצתנו,אינו מבקש מלוכה או חמלה מיוחדת.אני מתגעגע לאפשרות להבינו, אבל בעל- כורחי אני יודע שעליי להימנע מלהכירו,משאז תחדל ממני זרותו המבורכת.
ישנם דגים, ציויליזציות דגיות שלמות בתעלות אמסטרדם, שאינני רואה פניהן, ואיני זכאי להכירן, גם אינני מבקש. אף על פי כן הן יקרות לליבי, כנומירון (יוונית: מסדר צבאי של מעלה).
חלק מהם יהיו לגפילטע פיש של ערב שבת.היהודי הלאומי ילחץ על כפתור הגזר הכתום, מתוך אמונה שלמה כי הלחיצה על הכפתור תשיב את גוש קטיף אל מקומו ממש. זה לא יקרה, משום שהוא מבקש את הממשות על פני האפשרות.הוא יתנחם בכך כי האל ודאי שובת בשבת.
טעותו הבראשיתית היתה הלחיצה על הגזר.למעשה,כל שצריך,היה למשוך בגזר,כמו סבא אליעזר,ואז האפשרות המקווה אכן היתה נותרת על כנהּ.באותה מידה טעה יצחק לוריא בתורת הצמצום והרשימו. באותה מידה טעה שפינוזה לחשוב שהעצם הוא ממש. אני הוגה בעד החלון האמסטרדמי באפשרויות ההתפשטות והמחשבה.האפשרות שתעלות אמסטרדם נמצאות שם מלהיטה אותי יותר מן היציאה החוצה אליהן והִוָּכחות במציאותן.
איננו שונים בהרבה מלהקות הדגים בתעלות או מבני מעלה,טה פנטה ריי, זרותם המוחלטת מעוררת בי אהבה.
האהבה עושה אותם קיימים יותר עבורי,יותר מכל דבר שאיני רוחש כלפיו אהבה.
2
אתה לא כותב באמת.אתה שיר שירים בחתונה בשפה שהחתן והכלה אינם מכירים.אם מישהו מציג עצמו כמתרגם משפה שאיש אינו מכיר.איך מישהו עשוי לידע האם לפניו בעל מקצוע מהימן? אנחנו בהפסקה קלה.אפשר לצאת למזנון. אנחנו מוכרים ביוקר אבנים ואפר.לא בגלל שיש לכך דרישה שהיא (זו תולדה של חפירת קברים מן הימים האחרונים, חייבים להימכר).
בחתונה ההיא שרתי את 'אפר ואבק' של פוליקר-גלעד לחתן וכלה שלא שמעו מעולם עברית ושאינם יודעים מאומה על אודות השואה. הם חשבו שמדובר בשיר אהבה עצוב ויפה ושאלו אם אני יכול לשיר משהו שמח יותר לאורחים. לדוגמה שיר ששמעו פעם.שיר של עם עתיק שאומרים שהכהנים שם היו שרים אותו על המזבח בשעה שהעלו קרבנות בעלי חיים לאלהיהם, 'זה הולך ככה' הם אמרו 'הבא נגילה הבא נגילה הבא נגילה'.נסיתי ללמדם את הסוף, אבל הם לא גילו כל עניין בהמשך. מבחינתם ניתן להיכנס לשמחה אקסטטית על ידי חזרה רפיטטבית על 'הבא נגילה', כסוב מאוורר מקרטע או ידית של מטחנת בשר.
צלילים אחרונים של תודעה ששוב אינה זוכרת דבר.אדם צף בחלל הריק ואינו זוכר עוד דבר, ואף על פי כן חסד משוח על פניו, כפני הכהן הגדול שהיה יוצא מקודש הקודשים ביום הכיפורים, או כפני חתן בחופתו, שאומר 'I do' מרוב אהבה שמציפה אותו, וללא שום מחשבה או כוונה לנקוט אחריות על מעשיו.
אני זוכר שאחד האורחים בחתונה בה הופעתי שאל אותי שאלה ונסיתי לתרגם אותה כך: אולי כל מעשינו בבתי התפילה והמדרש, בבתי העסקים, הקפה והעינוגים, הם נסיון נואש להזכיר לבורא את עצם היותו הבורא, ולנסות להביאו לידי מחשבה או נקיטת אחריות על מעשיו?
לדבריו אלו עניתי מיידית בשפתי, ומבלי שהשואל הבין מה אני סח: 'יש אפשרות כזו, חייבת להימצא אפשרות לדעת משהו על הזר המוחלט, אבל אם הנך מבקש ממשות,דע, האהבה תיקרע אותך לגזרים שוב ושוב'.
3
צפניה לא ידע מה לעשות עם עצמו.נמאס לו להיות נביא וגם היה לו מחסום כתיבה.מול המחסום התיישבה חבורת נשים בעלת מודעות פוליטית מפותחת וצפתה במתרחש.היו שם כמה חיילים צעירים שלא ישנו בלילה טוב ולא יצאו מזמן הביתה והיו טורים של מכוניות שביקשו לצאת מן הכפרים הערביים בסביבה.היה גם מואזין על צריח המסגד שצעק 'מבצע במחלקת העופות, מבצע במחלקת העופות' ובשל צינת החורף, עברו להקי ציפורים בשמים בדרכן לארצות יותר חמות,גם כמה מטוסי קרב חלפו במסלול המוכר לעייפה אל העיר הדרומית. צפניה עצם את עיניו ונסה לתוּר במחשבתו אחר צלילי עוּד דמיוניים שישאו אותו אל מעבר לכל זה,אל הסדר השמיימי.כעבור זמן,החל צפניה לצעוק כאילו עובר בו הדיבור האלהי לפחות 'מבצע במחלקת הקפואים, מבצע במחלקת הקפואים'. היה זה אחד הפולמוסים הבין דתיים המתארעים מעת לעת. התקרית עברה בשלום. ברם, תוך פחות משעה ניצב טור אנשים על סף ביתו של צפניה בתקווה לקנות בזול במחלקת הקפואים. צפניה יכול היה לנצל את הקהל הזה שלא צבא על דלתותיו בכל יום ויום, אבל במקום זאת העדיף לנצל את יכולותיו המיוחדות בכדי להשקיף שעה ארוכה במחסומיו האישיים של כל אחד מן העומדים בתור, בשער האין-חוק, על סף ביתו.
בתמונה למעלה: Man Ray, Rayograph 1928
© 2009 שוֹעִי רז
מבריק, מרגיז וקורע את הלב, חבר שועי.
וזה שקרא את הקטעים המופלאים הללו, שחולקו ומוספרו לשלושה; קרא, כך, ושוב, הפעם אחרת, אולי כקרוא שירה; וחוזר חלילה, כהגות; ובכל קריאה, היטלטלה נפשו, עד כי אף שכח [כמעט] את הכעס שמעוררים בו מילות הלעז המרגיזות.
והוא, לו התאפשר לו להגיע עדי שער האין-חוק, סליחה, עדי צפניה, הוא לבטח היה שואל, ומלין, ומבקש לערער… מנופף ממשויות מול חוטמו [של צפניה], מטיח לעברו זרויות שקורבו, מנסה [כנראה ללא הצלחה] לנתק את הקשר שבין אפשרות-ממשות-אהבה-אמפתיה, שבין הוא ואני, צועק בגרון ניחר – "אני הוא הוא, הוא הוא אני…".
קטע נפלא, ומטלטל.
שועי, לאחר קריאתא אאמץ לי את מנהגיכם, מנהגי אשכז, ליתן מנוחה של שעה קלה לעיניי, לנפשי ולגופי.
תבורך
מעומק הלב
אלא שאין מנהגי מנהג אשכנז
אלא מנהג העולם, חולף עובר, מתבונן
פרוץ לכל הרוחות
כלה כמו סיגריה ביום קר
יום נעים, מחשבות טובות
הגדרה מבריקה למצבנו היום. מצב כולנו.
אלו שקפאם שד, ואלו שקפואים עד בלי קיים בתוכם ולו טיפת רגש, ואלו שקפואים מהפחד, ואלו שקפאו מהזוועה ואלו שנמחקו באיבחת מפציץ או קסאם וגופותיהם קופאות לאיטן במקרר חדר המתים
מה שכל כך נורא כאן, זה לראות איך הזוועה מוציאה יצירות אמנות ודווקא לא אצל אלו שמתיימרים (כמו אסופת השירים שיצאה כמו מתוך בריף וכל כולה התגובות האוטומטיות) אלא אצל מי שכותב מדם ליבו בלי יומרות והתכוננות של רייטינג.
תודה רבה, הפסקה הראשונה שכתבת היא יפה מאוד
בעיניי, ומבהירה את המצב לאשורו
וכפי שציינת, מי שעוד זוכר לחוש את הדברים בדם ליבו, הופך אנמי
ואנמיים, בעונה הזאת, רועדים מקור
שבתה אותי השורה הראשונה, שהרי היא בפשטות נכונה ומדהימה גם יחד. וכשחי אותו אדם שאפשרות קיומו נמוגה, הוא כנראה עסוק כל רגע בהתעקשות שהיא לא תחזור ותתקיים, כלומר שהוא עצמו ימשיך לחיות. כל רגע של חיים הודף הלאה את קיומה של אפשרות חייו, וכשימות, אוהביו לא יוכלו שלא לשאול: האם לא היתה אפשרות שיחיה עוד קצת?
מעומקא דליבא ומאובנתא דליבא כאחת
דווקא על הקצה השני של החיים לא הרהרתי
אם מפני דברי שפינוזה אודות האדם החופשי (אתיקה ד, 68)
ואם מפני כובדו של השכול
המוות אכן מגלם ממשות שמעברה אי הממשוּת
האם ישנה אפשרות לפיה האדם יחשוב על מי שאבדה ממשותו, כאילו לבש לו אפשרות בלתי-ממשית חדשה?
היות דבר שבאפשרות או שום-דבר מהכל?
קבל תיקון, התכוונתי לאתיקה ד, 67
אנושי, אנושי מדיי.
"אלו שנמחקו באיבחת מפציץ או קסאם".
יש סימטריה ברוך השם.
אכן מבהיר את המצב לאשורו.
לא חושב שירדתי לסוף דעתך
ואם כיוונת למספרי ההרוגים
עד כמה שזכרוני החלוד נושאני, לא הצדקתי כאן מעולם הרג אדם
אף לא הרג חיות, גם לא הרס בתים, השבתת בתי חולים וגם לא הרס בתי גידול של בע"ח
ובודאי שאני מאמין שבעזה יושבים גם לא מעט אזרחים בתודעתם, שנקלעו בין הצדדים היורים
וכזאת גם הבעתי מפורשות ברשימה 'עזית הכלבה הקפקאית'
לדיבור המאזן בכוח את מה שלא ניתן לאזנו.
הסימטריה המדומה היא הצעד הראשון בהצדקת דברים שלא ייתכן להצדיקם (או לפחות צעד לקראת קבלתם כרע הכרחי).
ואליך כיוונתי בעקיפין, משום ששיבחת את המשפט הזה של אסתי.
אם כך, הבנתיך, אבל אני עדיין חושב כי אסתי כיוונה לפעולות הצבאיות המשתוללות משני הצדדים
לא בהכרח לתוצאותיהן, ולמניין ההרוגים
כמובן שאני לוקח את הפקטור הזה, ואת הקריאה שהצעת לתשומת ליבי
אבל גם דומני, כי אסתי לא התעלמה מן הנתונים
ועל פי הכרותי איתה, איני סובר כי היה בניסוח שלה משהו המתעלם מן הרוע שבהרג אוכלוסיה אזרחית פלסטינית וממימדיה
דומני, כי אתה מעט נוקדני פה כלפינו, מצד אחד
ומצד אחר, תוצאות הלחימה מטרידות כבר כשיש פצוע ראשון באחד הצדדים
אבל אני מסכים שמפח הנפש הולך ומתעצם ככל שנודעים מימדי הרצח
נמתין אפוא לתגובתה של אסתי
אין לי כל טענות אליך או אל אסתי.
אני יודע היטב שלבכם נמצא במקום הנכון.
אבל רציתי להפנות תשומת לב לכך, שכמעט בלי לחוש בכך, אנו מתפתים לרטוריקה המאזנת המוצעת לנו מכל עבר.
וראוי לא ליפול ברשתה מהסיבה שהזכרתי.
חשבתי על הדברים רבות בזמן הכתיבה. זה לא התחלק לי בטעות. חשבתי על האופציה שמישהו יגיד שאני משווה או מעלה סימטריה בין הדברים. ובכל זאת כתבתי.
כי מוות הוא מוות הוא מוות הוא מוות.
נכון, לא דיברתי על מספרים. אני לא יאיר לפיד שחייב להפוך את המוות לקיטש. כל מי שנמצא כאן יודע את המספרים ואת הפער ביניהם. גם מכחישי פשעי המלחמה שאנחנו מבצעים שם ברגעים אלו יודעים.
ובכל זאת הגופות הקרות הן כבר לא יהודים ולא ערבים. הן גופות קרות שהוקרבו על ידי מנהיגיהן ומנהיגי הצד שכנגד.
ואם להמשיך את הקו שפיתחת, לדידי, לא היו בני האדם שמצאו את מותם יהודים או ערבים לכתחילה
הם היו בני אדם שחונכו באופן לאומי ולאומני
להעדיף תרבות מסוימת על פני האחרת (ובמקרה של החמאס, אומנו לשנוא עד חורמה את התרבות האחרת)
זו בדיוק הטראגיות של המלחמות, כך שבסופו של דבר, מניין הגוויות חשוב אולי לאילו שאינם מניחים את ההיבט הפוליטי לטובת האנושי
הטרגדיה היא אנושית ומשותפת לשני הצדדים
חבל שמעטים בלבד מבינים זאת
אם לא יהיו בינינו פערים, וריאנטים, חילוקי דעות, על מה נשוחח, עם מי נתווכח
דןמני כי אתה מתעקש על האספקט הפוליטי-משפטי של תוצאות המלחמה
אני (כתלמיד פילוסופים,אולי) נאמן לתפישה של התבוננות קיומית-אנושית על האיוולת הזאת
ודומני כי הצגתי קו כזה למן העת שבו התחלתי לכתוב על המבצע
כאשר עוד היה מבצע ועדיין לא הפך לתכנית השתלטות
כפי שאתה באופן עקבי מציג קו משל עצמך
ראה תגובתי לפוסט האחרון של מרית בן ישראל על שירת דבורה
אוי אוי, שועי, האם קראת אותי בכלל? ואני חשבתי שאני מדבר על מוסר. על אסור ומותר (בעיקר על מה שאין לעשותו בשום אופן).
ואם כבר נגררנו לזה ('על מה נשוחח, אם מי נתווכח'), אומר לך שצר לי מאוד לראות שבעת צרה כזו אתה נתלה בפילוסופים, ופחות מדי בנביאים. והרי זו עת תוכחה ועמידה בשער, לא עת לאמירות אסתטיות מהורהרות בגנות הרוע האנושי והכסילות באשר היא.
יש אכן דברים שאין לעשותם בשום אופן
העניין הוא,כפי שהבעתי לעיל, שלקריאתי אתה מבקש את נגזרותיו הפוליטיות-משפטיות של העוול
אם כפשע נגד האנושות אם כעבירה על אמנות בין לאומיות של שימוש בנשק אסור כנגד אוכלוסיה אזרחית וכיו"ב
אף שרואה אני את דבריך בחלקם, אני מבכר את פני האדם הסובל באשר הוא שם
לעניין זה עיין: עמנואל לוינס, אתיקה והאין-סופי, מהדורת תרגום אפריים מאיר ושמואל ראם, הוצאת מאגנס: ירושלים 1994, פרק שביעי
ונכון שיסודות מסויימים של הומניזם נפלא נמצאים בין ספרי הנביאים, כפי שלימד יפה, למשל: מרטין בובר. ברם, בין ספרי הנביאים ניתן גם למצוא תיאורים של מחיצת הגויים והשמדתם, בבחינת ג'נוסייד, העשויים לתת למבצע ההשתלטות המחודשת על רצועת עזה, יתר שאת ויתר עוז
דווקא בחוגים ששנינו מסתייגים מהם קשות
אגב, וזה גלוי וידוע לפני מי שעוקב אחר האתר, אינני מעדיף ספרות יהודית על פני ספרות אחרת, והגדרת כתבי קודש לדידי היא הגדרה רחבה מאוד
תודה שועי. מילות שפיות נאות במערבולת מטורללת שהווה כעת, מעלות את האפשרות האופטימית לאפשרויות אחרות.
למרות מסך העשן,
נדמה לי שהבנת היטב את דברי.
תודה לשניכם
שבוע טוב
אבל למה אתה פשוט לא כותב ג'וי דיבישיאן, או לוב וויל טיר אס א פארט?
חזק ואמץ
כמו יו מקדרמיד
המשורר הסקוטי הנעלה
אשר כתב את הפואמה שכור מתבונן על הברקן?
ובאשר לשאלתך, לא יודע, לטעמי התעתיק העברי נראה נורא
עניין של שיפוט
תודה על אחוליך. הלך לי ההארד-דיסק של המחשב וגם נתפס לי הגב אז הכל יכול להיות טוב יותר הלאה.
ההרד דרייב והגב, מאותו מקור,
לא מגיע לדרך אברהם…
'תה צריך להיות שם.
יו כמו יוסאריאן
בתגובה הקודמת היה צריך להיות הארד דיסק
אלא שנשמטו לי כמה אותיות בדרך
ןאפילו לא שמתי לב עד עתה
באשר לדרך אברהם
צמצמת את טווח אפשרויותיי
באשר ליוסאריאן
שורשי המלכוד מצויים עוד בפער שבין עץ האלים האשורי, כפי שהציגו החוקר הפיני סימו פארפולה
ובין המציאות האנושית שאינה סרה למשמעתם
כל טוב
2
יחי קפקא. יחי האקזיסטנציאליזם. תחי הנאמנות לשפתך אף אם אין מבין. יחי הסירוב לרצון העם לשירים פשוטים, שירים בשני אקורדים, שלא אומרים לי שום דבר, תחי האפשרות לקיום אחר שאינו מובל עיוור אחר שגיונות סוציאליזציתינו,יחיה צפניה, יפרץ הסכר לאלתר.
צחקתי למקרא תגובתך
אני נהנה דווקא לתופף על הגיטרה בלילות הסתיו
עת נופל ביערים עלה לא נראה
ושוכב דומם לארץ
ובאשר לפריצת הסכר, זה לא נראה לי הולך עם התכנית הממשלתית לחיסכון במשק המים
אבל למען האמת אין סכר, אף פעם לא היה סכר
ואת הדליפה שבאין סכר אני מנסה לעצור בכל כוחי
כבר חצי חיים לפחות
צחוקך העלה בי חיוך מרוצה
מדוע דווקא? למה רק בלילות הסתיו?
מתאים לכל ימות השנה, כולל טבל ושביעית, על אחת משלושת גיטרותיי, והן [גאוותי האימהית מונעתני מלהתאפק]:
לריסה הקלאסית
ישעיהו ליבוביץ פנדר האקוסטי
והרברט סמואל ספוקי גרייצר השלישי- החשמלי
הבעיה אצלי שהסכירה פחות או יותר עולה בידי מסיבות שונות
אשרי השטף שצף
כאשר אין סכר מסע הדגים בתעלות אמסטרדם
כל שכן כאשר מלוות אותו שלוש גיטרות
נעשה הרבה יותר עשיר ומשמח
וכן, אמסור ד"ש לצפניה כאשר אפגשהו
מסכימה בהחלט. כיף לחשוב על כך בצורה כזו.
רק זכור זאת, ידידי, כי אין ביכולת כל הגיטרות והאין-סכרים בעולם למנוע ממערבולות לבלוע את דגיגינו היקרים.
*ובנימה אופטימית זו..
חח לא התכוונתי לנבא תחזיות קודרות מדי.
אתה יודע מה?
אולי אם התחזית הקודרת שנובאה לפני מס' רגעים תיוודע לדגיגים במסעם הם ידעו להיזהר ממערבולות ים!
*הפי אנדינג*
כמו ביקור במנהרת הזמן האבוד, הזמן היצוק מעופרת שבו כיליתי את כוחות נפשי בכתיבה על ונגד ובויכוחי סרק עם אלמונים בעלי מקלדות.
לא יודעת איך פספסתי את זה אז, לא יודעת אם היה אז מספיק אוויר ופנאי נפשי לקרוא, אבל עכשיו, לצד תחושת המחנק החזרה אל התקופה היצוקה ההיא, אני גם מתענגת על כל מילה.
רק רציתי להוסיף כאן על החול הזה אפשרות של טביעת כף רגל שלי. רק אפשרות.
ולצידה תודה.
בטח, טביעת כף הרגל/יד שלך נמצאת על האתר הזה
כמו שכתבתי לפני כמה זמן, את אחת המשפיעות מתוך השיח המתפתח כאן על תכנם של הפוסטים ועל התפתחותם. וחוץ מזה, את חברה יקרה, וזה לא מעט (עבורי).
גם עבורי, כמובן ((-: